Inlägg från: Annorlundors |Visa alla inlägg
  • Annorlundors

Islandshäst tråden!

Haloj. Nu hittade jag ett forum som jag letat efter. är en isis-fantast sen 19 år tillbaka, äger nu en kille på 7 år som heter Kolbein, har planerat å tävla vår första gång i höst i Norrköping. Å imorn bär det av till sm, någon som varit där i helgen???

• Annorlundors

Haloj, det var inte så farligt med vädret på SM, duggade mest men det  började regna mer när vi drog hem vid halv 4.
    Var kul att se på hästar å folk. Var en hel del fina hästar i femgången för seniorer, älskar pass det är ju sådan fart!!!
    åså kunde man handla lite prylar, de hade sänkt priset på en del, så det blev nya viktboots å ett jaktkandar... Så jag skall åka å pröva sakerna på "Bengan" sen... Jagt fick lära mig att longera på "nytt" hos min tränare eftersom han gärna vände sig mot mig hela tiden, så jag fick en hel del att lära mig, å nu tycker vi båda att det är kul med longering, så kan man ju leka lite oxå å det är ju svårare när man sitter på!

• Annorlundors

Haloj allihop. Nu är ju inte jag så haj på det här med bilder, men jag vill ju få upp min häst i mitt galleri här å det går inte, står att det är JPEG format, kan man ändra något så att det blir JPG, eller är jag helt bakom flötet?? Alla har ju så fina bilder på sina hästar så något måste ju jag ha!!

Å nu har jag varit på första UL å den hade hicka, sambon gick å smålog hela dagen!! Beräknad till 19:e jan. Så tävling i höst i Norrköping blir det!

Någon som kan rekomendera någon bra tränare mot Norrköping, har en jättebra men hon hinner inte så mycket nu.

• Annorlundors

Jag lyckades få in bilderna, tyvärr är de lite tråkiga min häst vill inte bli fotograferad helt enkelt....

• Annorlundors

Fläcka har ena ögat blått, det som syns, är hennes öga jag har som min personliga bild. Hennes andra öga är normal färg på men hon är mörk på den sidan och har vita ögonfransar, så hon ser helskön ut.... Tycker att jag kan få köpa henne, föll på en gång, stot har glimten i ögat men de är nog mycke jobb med henne, men hon är ju bara 3 år. Gillar hästar med annorlunda stil, min är rödskimmel på ca 1.48 cm så han utmärker sig oxå...alla andra isisar ser så små ut brevid

• Annorlundors

Min häst är ju då lite svårfotad för han vill bara inte bli bra, så jag funderar på att skaffa ett zoomobjekt så jag kan fota honom när han inte vet!!!Ha ha hästpapparatzi...

• Annorlundors

Hej lite insektsmedel att tipsa om

Horosol, fungerar jättebra på exemhästar finns att köpa hos vetrinären, men är billigare på lillhästen i stav.

Aloe-vera jättebra mot svullnader å sår, jag har det i man å svans vilket gör att min häst inte kliar sig så mycket och ett plus jag märkt är att knotten å bromsarna inte gillar de så mycket så min häst har mindre knott runt om sig än de andra 3.
    Jag även använder även aloe på mig själv mot myggbett (å håller min  mage iform). Vet även att folk med exemhästar ger de till sina hästar i maten å tycker att det funkar, men de hjälper inte alla. Jag använder aloe vera från forever living, men de är upp till var och en veilka produkter som de vill ha finns ganska många olika sorter av tillverkare.

Men de bästa av allt som jag vet är GRATIS å de är groblad, jättebra att sätta på myggbett på sig själv, tar ned klådan nästan direkt, bara att krossa bladet i handen å gnida. Groblad läker såren å stillar klåda. Sen kan man göra te eller olja med groblad som man kan sätta på hästarnas sår eller på exemhästar manar å svansar å det funker på min häst å andra. Fanns ett bra recept i islandshästen nr 5 sida32. Annars finns de bra ställen att kolla på som www.shenet.se
    Groblad har används väldigt länge som ett sårmedel av romarna. Det är värt att kolla.
    Jag har gjort en blandning på trätjära, grobladsolja, vinäger och aloevera som jag har på skapet å spenarna på mitt förra sto å då slipper de alla myggbett och fästingar där.

Jag kan varmt rekomendera allt detta, men ibland funkar det bara inte på vissa hästar men de jag prövat på funkar så de kan ju vara värt det. Hoppas någon får nån nytta av detta!!!

• Annorlundors

Haloj .Jag har hästen på kurs nu i ett par dagar å rider å det är så kul fast man är trött. Å igår fick vi köra markarbete å de var så kul så jag log hela vägen hem, speciellt pga av att det gick så bra för oss. Fick pröva en övning där man skulle hålla hästen huvud i famnen vilket slutade med att han blev så avslappad  å att vi glömde bort allt  annat, så de var bara vi 2, vilken känsla!!! Log hela vägen hem i bilen!!!

• Annorlundors
    Ulrisa skrev 2007-07-29 10:33:47 följande:
    Åh vad roligt Tinna! har du inga bilder på kusarna här inne älskar vi bilder på vår speciella ras och det roligaste av allt är att ALLA är verkligen fina! det finns nog inga fula Islandshästar.. eller är det någon som sett en "ful" Islandshäst nångång? Inte jag!
    jag såg en förra sommarn som var jätte hög å extremt fet, har aldrig sett en så fet häst någonsin, å han blev inte det minsta söt eller fin.... Lite man å svans fult ansikte å den där tunnan på magen...hihi....Så fula isisar finns men sällsynta
  • Annorlundors

Hej hej
    Jag ska vara med på hopptävling med min isläning, han kan inte hoppa utan kliver hellre över hindrena.... Men de är en skoj tävling  åså ska vi fika å äta mat så det blir skitkul. Alla skulle få rosetter så då räknar jag med pris iaf!!!!

• Annorlundors
    vittis skrev 2007-08-15 10:54:51 följande:
    Behöver köpa sadel....har provat en massa men jag har inte fastnat för nån, nån som vet nån bra sadel??den ska vara till unghästen.Nån som har en häst efter Blear?? isåfall hur e den hästen?
    Hej. Jag har haft olika sadlar till min unghäst för han växer hela tiden å nu har jag en hubertus dressyr som funkar jätte bra. men min tränare som rider en del olika unghästar å äldre rekomenderar Loftur för den har så man kan ändra kopparjärnet. Så man kan använda den när hästen växer å musklar på sig å även på flera (hon kör samma sadel till olka hästar). Har prövat å rida på hennes å den va såååååå skön, så den skall bli mitt nästa köp!!
  • Annorlundors
    JonnaS skrev 2007-08-19 11:15:55 följande:
    Tack allihop! Han kom 9 dagar för tidigt, vägde 2940g och var 48 cm lång. En liten plutt alltså! Nu finns bild på honom i galleriet!
    Vad söt han var på bilden, å jag hoppas att du mår bra!!Skrattande

Wilmisen: Hur har det gått för dig med hovslagarn??

På lördag är dagen D, då ska vi på hopptävling, eller Blåbärsclearround som den heter å hoppa den gigantiska höjden 30 cm!!!!!!!!! (å hittils har vi rivit allt.....) Ska bli så himla kul, fast att de troligen kommer se roligt ut. men jag kommer inte i min skjorta jag tänkte ha, är en 5 månaderskoloss ivägen på magen!!!!!!! Så de får väll bli t-shirt.
  • Annorlundors

Haloj. Min hopptävling gick bara bra, vi rev nästan allt. å första hindret var svart vit å jätteläskigt så han tog ett jätteskutt som om de var ett 120 cm hinder å inte 30 cm, å självklart slog jag i "bävern" i sadeln vilket jag fick känna på efteråt.....haha Å min moster flög av å hängde i ena hinderstolpen så jag skrattatade med min kusin så jag nästan kissade på mig. Med andra ord en väldans rolig dag, men inge mera hoppnings förens knodden ploppat ut!! Bilder finns i galleriet.
    Å nu verkar de som jag redan har fått foglossning så jag vankar fram men rida går jättebra, vilket sjukgymnasten verkar tycka är konstigt. Någon annan som haft liknande??
    Nästa projekt är kurs på pösabanan å ha en träningstävling med Kia och Lotta.
    Hoppas alla har det kalas!!

• Annorlundors

Dono: Hade liknande problem första året med min häst Kolbeinsom nu är 7år, han är dock 1.48 cm hög å växer fortfarande, så man kan ju undra hur stor han ska bli. Hade mycke problem med ryggen vid 5 års åldern  för då växte han så mycke å busade så han försköt 4 kotor. Men efter 1 år med Sverker (som är hans equiterapeut), massage å hjälp med ridingen av min ridlärare som gjorde program på att bygga upp ryggen rätt från början, så blev han bra, nu behöver jag bara ha Sverker vart 3:e månad, så han känner över å ger akupunktur å knäcker loss de som behövs. Vilket Bengan dessutom älskar blir helt överlycklig när Sverker kommer. Så Sverker kan jag varmt rekomendera han jobbar runt om i sörmland och är lärare på Häst terapeut utbildningen i Katrineholm, säg till om du vill ha nr.

• Annorlundors

Det är så skönt med höst,  inga jobbiga bromsar å myggor, de finns åkrar att röja runt på, förutom en sak, alla sjutgladna jägare som snart kommer härja runt i skogen, så man får skäll för att man är ute å rider fast man har satt på sig kläder så man är självlysande, å bett att de ska tala om vart de ska jag a så man kan rida åt ett annat håll.....
    Hur många brukar ge b-vit nu när de sätter päls, har fuderingar på det eller har någon nåt annat förslag??

• Annorlundors

Bengan har inte inte vart seg de förra pälssättningarna å fällningarn förut (dom kom dessutom inte igång ordentligt, tappa vinterpäls i jan å släppte ingen vinterpäls fast det var maj), men verkar lite segare än vanligt så jag har satt in det. Hade de på förra hästen som typ blev koma häst under hösten. Hörde om att man även kan ge dem jäst, som det är b-vit i, någon som vet? Det kommer ju så mycket nytt hela tiden som man kan ge hästarna, så man vet inte vad man skall tro på eller pröva.......
    Skall raka honom snart så att han inte blir så luden, någon mer som rakar hästarna??

Svar på tråden Islandshäst tråden!