Inlägg från: Tujan |Visa alla inlägg
  • Tujan

Islandshäst tråden!

Har inte hunnit läsa i tråden, men jag har en liten underbar islänning som är född 84. Han heter Stubbur å är fux. Hinner tyvär inte skriva mer, har en 4½ månaders bebis som vill ha uppmärksamhet nu (han ska snart få prova på att rida för första gången).

• Tujan

Ja, jag får ta å lägga in lite bilder på Stubbur å mina andra 4 hästar oxå för den delen. Stubbur har nämligen en norisvalack, en shettisvalack, en shettishingst å en minshettishingst som sällskap. Minishettisen å stubbur håller ihop i vått å torrt, det tom delar box på vintern.

• Tujan

Jaha, idag fick jag slänga på Stubbur insektstäcket,SUCK! Han har klarat 2 sommrar utan täcke, men nu var det dax igen. Lite konstigt för när jag hade han hemma i Hälsingland (där det är MASSOR av knott å mygg) hade han inga alls problem, men nu när han är nere i Skåne (där det knappt finns några knott å andra insekter) så är han mer utsatt. Tror nog att det har lite med åldern att göra oxå, han är ju ändå 23 år.Första sommaren han var här nere fick han oxå ha täcke.Ja, ja, det är ju tur iallafall att det finns täcken som hjälper!

• Tujan

Ett litet tips på en bra insekksavstötandemedel som man gör själv, det luktar F*N, men är väldigt effektivt (har iaf fukat jättebra för mig)! Du tar en svätt matolja + vitvinvinäger, sen hackar man några vitlöksklyftor i det å låter det stå ett par dagar, sen har man ett bra medel, väldig kladdigt visserligen å som luktar väldigt äckligt, men vad gör man inte för sin fyrfota vän?

• Tujan

Ja, ni som verkligen har problem med insekter prov mitt medel. Jag brukar blanda det i en flaska å sen tar jag en liten svamp när jag ska ha det på pållen.Det blir bäst om det får stå å dra i nån vecka, men det brukar funka bra efter bara några dagar oxå. Skriv gärna hur ni tyckte det funka sen när ni har provat det!

Svar på tråden Islandshäst tråden!