Inlägg från: Wilmisen |Visa alla inlägg
  • Wilmisen

Islandshäst tråden!

Åh hej! Får jag vara med??!!
    Jag har två islandshästar - ett sto född 94 och en valack född 89. Valacken är sällskaps och "kompis-ridar-häst" och stoet är köpt för tävling även om det inte blivit såååå mycket tävling med henne...

(¯`°?.¸ ♥ Wilma 060219 ♥ ¸.?°´¯)
  • Wilmisen

JonnaS: Ja och när jag väl fick hem tävlingshästen från Island visade det sig att det enda hon kunde var ökad galopp. Varje gång man ens satte ena foten i stigbygeln så skenade det iväg i full fart. Det tog ett helt år att få henne att skritta på lång tygel! Nu fungerar skritt och trav bra, tölt sådär och galopp inte alls. Rider man ihop med andra hästar är det tävling som gäller. Det blev ett helt annat arbete än vad jag tänkt mig, men man får väl skylla sig själv när man köpte hästen på film Men byta häst skulle jag aldrig kunna tänka mig!

Vart bor ni alla? Är det någon som är på kurser i västsverige?
    Jag har inte gått på kurs på länge och är lite sugen.

Rider ni för någon tränare ni gillar och vill rekommendera?

• Wilmisen

Libellula: Förstår att ni går i väntans tider! När skulle hon haft? Spännande! Är det dina två hästar som ska ha?

Har nyss varit ute på en 1,5-timmars tur i SPÖREGN. Jag har aldrig varit med om maken - som det regnar!!

Vad har ni era hästar till - tävling, träning, skogsridning??
    Och hur många är ni som hänger här inne ständigt?

• Wilmisen

Libellula: Oj, det var många hästar att hålla reda på! Om jag får fråga; vad kommer ditt användarnamn ifrån? Jag har försökt så många gånger att skriva det nu, och det blir ju fel varje gång! haha

Dono: Vad är det för gammal hingst? Eller är jag för nyfiken nu? Hur gammal är Teiti?

Morsan72: Var inne och tittade på Silfri - vilken underbar sötnos!! Och vilken jättehäftig tårta - kan man beställa??

• Wilmisen

Tutilure: Vad har han för huvudomkrets? Konstigt att inte storlek 50 passar? Men Malin Bayards son hade ju tex hjälm när han var 2 år så det borde ju finnas tycker man...

• Wilmisen

Angående ridhjälmar till barn - de är ju så dyra och används inte särskilt länge. Vågar man köpa begagnat? Man vet ju inte riktigt vad de varit med om... Men å andra sidan rider de väl inte så "häftigt" som så små, men man vet ju aldrig när olyckan är framme...

• Wilmisen

JonnaS: Hur har det gått? Ser det inte bättre ut idag måste du ju kunna be någon veterinär att komma och kolla på det? Man vill ju inte gå runt och vara orolig.

Jag skulle kanske ha försökt ha henne ute på natten (om hon inte har eksem eller besvär av det). Står de inne finns risk att de kliar sig bara för att de inte har något att göra. Kanske kan man också göra en hage som inte innehåller något bra att klia sig på?

• Wilmisen

Ulrisa: Jag använder just inget medel. Många fungerar bra - men bara ca 15 minuter så är det som vanligt igen. Ingen av mina hästar har dock problem med insekter så jag har tur...

JonnaS: Vad bra att det löste sig så bra!

• Wilmisen

Ulrisa: Usch vad hemskt... Tur att hästarna var ute, men förstår att det känns tufft på alla möjliga sätt ändå...

• Wilmisen

Lillelulla: Precis så hände det med mitt sto - hon konstaterades dräktig och hade alla tecken till det - men fölet fanns även där bara i hennes fantasi. Hon ombetäcktes året därpå och det var likadant. Nu är hon 13 år och kanske för gammal för att få föl. Vad tror ni? Jag tror nog kanske att jag får lägga det på hyllan. Synd, för det är ett väldigt fint sto.

Ulrisa: Veterinären brukar ge min valack lugnande i samband med vaccinationen så att man kan tvätta. Det är ganska svårt annars, de vill ju helst dra in den som du säger.

Jag har precis varit ute på en ritt i värmen. Skönt att komma bort från barn och familjeliv lite. Ridningen har legat på hyllan nu några veckor då jag inte haft någon tid, men jag hoppas kunna fortsätta ordentligt nu ett tag framöver.

Jag är JÄTTESUGEN på att rida kurs, men det finns ingen i närheten tyvärr... Dessutom vet jag ingen bra tränare att rida för. Jag vill ha lite klassiskt blandat med islandshästridning och kanske lite AR också.

Svar på tråden Islandshäst tråden!