Inlägg från: Eyovine |Visa alla inlägg
  • Eyovine

Islandshäst tråden!

Glad jag blev som hittade denna trådSkrattande...
    Vill gärna var med.. men ska läsa allt som skrivits i denna tråd också... lär ta ett tag!

Har hållit på med Islandshästar sen -98... Haft egen som jag tyvärr fick sälja för nåt år sen  av olika anledningar... men har hela tiden fortsatt rida och pyssla med hästarna.

Jobbar som extra personal på en gård och rider ut med grupper på tur.. till hösten ska jag återuppta lite extra jobb som "ridlärare" för nybörjar barn...

Å så till det bästa... SKA KÖPA HÄST IGEN Skrattande... bild på honom finns i mitt galleri.. MIN  (SNART) VAFI....

• Eyovine

Hej igen! Nu har jag läst igenom tråden...

Vad många fina hästar det finns!! Tyckte också det var kul att ni nämde tjejen som rider dressyr i "stor häst" laget.. Hon köpte sin häst från stallet där jag håller till å stod även uppstallad där i många år..

Sen var det  det där med eksem... hua.. min förra häst hade eksem... provade allt!

Men hittade en kräm... som jag i skrivande stund inte kommer på vad den hette.... som funkade bra som mjukgörare och "klilindrare"..

Annars var det ju bara myggmedel på å täcke!! ute på dagen å in på natten!

Hoppa med islandshästar... JÄTTESKOJ!! Det gör eleverna - de yngre - hos oss på ridskolan...

Ska gnugga mina geniknölar å se kom namnet på krämen poppar upp ur minnet.

Ha det bäst så länge allihopa!

• Eyovine

Nu kom jag på det.... BIOSKIN OIL... funkade på min häst iaf å så.. grolisal... men det tror jag någon redan hade nämnt här tidigare...

Så nu känns det genast bättre i hjärnan

• Eyovine

Hej! Ett tag sedan jag skrev.. Har jobbat hela veckan på ridläger å haft turridning igår.. så man är lite trött nu... men härligt trött...
    Någon som vet hur man länkar till en websida??? Tänkte ni skulle få se mina älsklingshästar som jag pysslar med... Eftersom vi alla här inne ÄLSKAR att se hästbilder ..

Om några veckor blir nog äntligen mitt hästköp av.. *längtar*

• Eyovine

Tinna79 - Det är en 11 årig vallack jag ska köpa.. liten bild på honom finns i mitt galleri. Han kom till gården från Island för fyra år sedan, men funkar inte riktigt i verksamheten.
    Han är lite besvärlig i mun, du får absolut inte bli hård i handen å så springer han för fort i alla möjliga å omöjliga gångarter ... något att jobba med helt enkelt . har ridit honom rätt mycket nu på slutet..

Ok vi prövar.... adressen är: www.rribygard.se
    Här kan ni se alla mina älsklingar å gården som är mitt andra hem..

• Eyovine

Glömde... Ska också vara med på Atli kursen *längtar*
    Har aldrig ridit för honom tidigare men har kikat lite på hans kurser när han varit upp på gården tidigare.. verkar bra!

• Eyovine

JonnaS - tack tack ... jag är egentligen inte alls svag för skimmlar... har alltid fastnat för mörkbruna nästan svarta hästar... men  Vafi bara tog mitt hjärta redan då han kom för fyra år sedan... Men då hade jag min gamla häst att ta hand om.... men nu är jag redo för att ta mig an honom på heltid

• Eyovine

Ulrisa - Ja jag vill hemskt gärna fota honom mera... men min kamera har pajat... å just nu vill jag ju bara spara varenda krona så jag verkligen kan köpa honom så fort som möjligt... Vill ju ha pengar till en massa fina bra saker åt han å mig också .. Men sen blir det ny kamera. Finns ju några kort på honom i riibys galleri under hästarna... Han e sååååå fin .

Wilmiswn - ja jag vill ju verkligen ha han å helst igår . Han är så vacker å se på... men inte alltid så vacker å rida... men han har potential.

• Eyovine

maaary - rider man islänning på en anläggning som har turridningar under ordnade förhållanden så kan vem som helst som inte är rädd rida. Men det är ju alltid på egen risk.
    Jobbar själv på en sån gård och vi har haft många möhippor...
    Hade en senast för två veckor sedan där bruden i fråga aldrig suttit på en häst.
    Å det gick bra....
    Men det är alltid bra om några i sällskapet har lite ridvana iaf...
    Lycka till!

• Eyovine

JonnaS- Stort grattis!!! Å lycka till med bäbben!

Ulrisa- Hoppas verkligen det blir ni som får huset... vet hur jobbigt det är å leta å vara med i budgivningar.. Håller alla tummar jag har.

Wilmisen - Fy vilken otur... Hoppas det löser sig för dig med hästen idag..

Tinna79- Ja visst är han vacker, MIN Vafi.. säger min fast han inte är det på pappret än .

Har också fått den uppfattningen av Atli när jag tittat på hans "undervisning". Han är bra på att förklara så att man förstår.

Är lite sugen på att köpa hans bok.. de tolv ( tror jag det var) verktygen till framgång med sin ridning . Vet inte vad den riktiga titeln på boken är.. Någon som har köpt hans bok?

Atli har varit upp på gården hos oss många gånger å haft kurs.
    Det är även han som fixar hästarna åt Viktoria från Island.

Nu ser jag iaf fram emot terminstart på ridskolan, kursen å mitt hästköp! ( Med risk för att vara tjatig , men min hjärna är rätt okuperad av Vafi just nu )

Ha en bra lördag allihopa... själv får jag inte åka till stallet... idag är det dotterns fotboll som gäller...

• Eyovine

Ja jag har börjat jobba igen... Å så har ridskolan dragit igång...
    Skall strax iväg å jobba... Har fått vuxna "tanter" i år...
    Blir nåt nytt det =)
    Å så har jag en barngrupp..
    Red själv lektion igår... Att det ska vara sååå svårt med tölt =/

• Eyovine

Wilmisen - PRECIS!!! När jag började rida islandshäst tyckte jag det var buenkelt .. men ju längre tiden går inser jag att tölt är en hel vetenskap!!
    Att bibehålla takt, tempo, form är inte lätt... å sen vill man ju ha lyft också ..
    Men det är tur man kan få lära sig så länge man lever...

• Eyovine

Ulrisa - Stort grattis!!! Härligt med egen gård!!!

Dono- Hoppas verkligen det löser sig med hästen så den får bli frisk snart...

Själv är jag hur lycklig som helst!!!! Viktoria ska hämta hem stona från betäckningen i morgon... så till helgen är VAFI MIN Skrattande
    Då behöver hon inte längre honom i verksamheten... för då får stona jobba lite lätt på nybörjarlektionerna..
    Gissa vad jag ska göra HEEEEEELA HEEEEELGEN ???? Skrattande

• Eyovine

Ulrisa - Det var inte så spännande det jag ska göra i helgen, mer än att då är ju VAFI min på riktigt... så jag ska var i stallet med hästen hela helgen ...
    Ska väl rida... å pyssla med honom å sååå...

Ska köpa ny sadel... någon som har nå tips på nåt bra som inte är svindyrt..

• Eyovine

Halloj på er alla!!!
    Här har det varit en pissigt regnig dag idag... skulle egentligen ha ridit på Vafi... men det var så omysigt ute =(...
    Typiskt! När han äntligen är min!!! Har ju ridit honom mest hela tiden i tre år... men skulle bara kolla om det kändes annorlunda nu när han är min

Åkte på Hööks istället och shoppade grejer... har ju inte en hästpryl kvar! Skickade allt med min förra häst när jag sålde honom...
    Köpte nytt träns -stübben. JÄTTEFINT!!! Å så blev det en ryktlåda å nya borstar nån grimma å ett grimskaft....
    Ryktlådan var speciellt viktig för min dotter =)..
    Känns så kul att ha häst på RIKTIGT igen..
    Ha det gott allihopa!

• Eyovine

Dono- SKOJ!! Berätta sedan hur det var =)... Ser själv fram emot att få rida för Atli 30sept å 1 okt.

Önskar dig en trevlig dag!

• Eyovine

Idag blev det rida av =)... Hade med mig min dotter också som fick låna häst... SÅÅÅ KUL! Men det var nå konstigt i luften... vafi som inte brukar vara skvätten hoppade och studsade mest hela tiden ..
    Tränset var jätte fint på honom... det vi köpte igår =)

• Eyovine

Ulrisa & alla andra =).... Nu har jag lagt in lite kort på vår Vafi ... Finns i galleriet!

Hade en rolig dag igår... Tog med mig hela min klass till Riiby för att rida.. å övernatta där.. Killarna var jätte nervösa när de först kom upp på hästarna,men sen tyckte dom det var jätte kul =).. Nu vill dom rida fler gånger å två vill börja på ridskolan. Tyckte jag var jätte skoj!
    Alla tjejerna hos mig rider så med dom fick jag ta en riktig fräs tur med mycket galopp, tölt å hoppning... blev också jätte lyckat..
    Få se om vi kan få till en liknande dag till våren..

Idag har vi skitväder... det blåser så träden knakar å en del har tom gått av.. Så inge  stall idag.. Vi håller oss inne..
    Hoppas ni andra i detta avlånga land har en trevligare lördag!
    kram på er alla =)

Svar på tråden Islandshäst tråden!