Inlägg från: Tinna79 |Visa alla inlägg
  • Tinna79

Islandshäst tråden!

Kul med en islandshästtråd!!!

Här är också en stor islandshästfantast! Har ridit sedan jag var liten, de senaste 10-12 åren i stort sett endast islandshäst.
    Har även periodvis arbetat heltid med dessa underbara hästar!
    Har tävlat en hel del och tycker att det är superskoj.
    Men när jag fick barn för drygt 3 år sedan så fanns inte tiden för att hålla på med ridningen på den nivån som jag vill...sålde därför min häst när dottern var dryga året. Var en underbar, mycket flott valack efter Kjarni frá Kalfsstödum som jag hade. Köpte honom som treåring från Jenny och Hreggi på Bärby, red in honom själv och hann tävla en del.

Nu börjar tiden och möjligheten för häst komma åter igen eftersom lilltösa hunnit bli dryga 3 år...så just nu är hästabstinensen hög .
    Har fått en del intressanta erbjudanden om lite olika hästar (bl.a en 5årig hingst som var godkänd för 10 ston som tvååring (BLUPhingst)) så vi får väl se vad det blir...

• Tinna79

OM jag skulle köpa en hingst så är det ju med förhoppningen att den skall visas och bli godkänd, och därefter kunna verka i aveln...

• Tinna79
    Ulrisa skrev 2007-07-28 23:57:39 följande:
    Tinna79 välkommen välkommen ja vad kul det låter! vad är det mer för erbjudanden du fått? kul med häst förstår att din abstinens!
    Tack tack . Jo det hade verkligen varit skoj, men vi får se... Meningen med den femåriga hingsten var egentligen inte att han skulle säljas, utan hon skulle försöka hitta någon som vill träna och tävla honom. För egentligen vill hon inte sälja honom eftersom hon tror så mycket på honom. Men, detta är en kvinna jag känner ganska väl, jag kunde få köpa honom om jag ville eftersom hon då vet att han hamnar hos någon som verkligen skulle satsa på honom.
    MEN jag blev totalförälskad i en annan häst hon hade....som egentligen inte heller är till salu, men samma sak där att jag kunde få köpa honom.... Det är en 7årig valack, kastrerad som 6åring så han har verkligen hingstutstrålningen kvar (mycket hingstbeteende också...:-O). Han är bara sååååååå fin! Stor och ståtlig, massor av man och svans, oerhört välbyggd...

Sedan är det en karl som velat sälja två unghingstar till mig, riktigt fina de också, men inget jag är intresserad av...

Jag har egentligen inte alls varit ute på nån hästletarjakt, utan varit med en kompis och kollat på hingstar som hon varit intresserad av att betäcka sitt sto med....så jag har blivit lika snopen varenda gång när de börjat visa mig massa hästar....jag som egentligen inte skulle ha nån häst just nu
  • Tinna79

Ja du...det var ju detta att lägga in bilder också....:-S
    Ska se om jag lyckas få in nån bild på min förra häst, på de som jag skrivit om här har jag inga bilder tyvärr....

• Tinna79

Nu tror jag att jag har lyckats få upp några bilder i mitt bildgalleri....

• Tinna79
    Ulrisa skrev 2007-07-29 11:06:30 följande:
    Hmm Tinna.. jag ser ingenting på din sida.. ingen gästbok eller bildgalleri eller nåt..
    Hm......jag och datorer alltså.....hmm...gnuggar geniknölarna här....ska kolla inställningarna....måste va nåt sånt som strular....
  • Tinna79

Joker är född 1997, på bilden var han 5 år...Bilden är tagen på framridningen på vår första tävling.

• Tinna79

Hm kom ju på att jag la in flera bilder på honom...menade självklart bilden där jag rider... På bilden från hagen vet jag faktiskt inte hur gammal han kan ha varit...

• Tinna79

Trist att där inte var något föl Libellula . Men men får hoppas att det blir fler chanser.
    Spännande med kurs , klart att vi här vill ha rapporter!

Är lustigt för visst måste det vara på Hannäs du ska rida kurs? Jag har tänkt mig dit för att titta någon av dagarna...

• Tinna79

Spännande, vem är Drifa betäckt med?

• Tinna79

Idag har jag varit och hälsat på den femåriga hingsten och den sjuåriga vallacken som jag skrivit om tidigare igen...Vi hälsade på en himla massa fler hästar också, är sååå underbart att ströva runt i hästhagarna med massor av nyfikna hästar, unghästarna har en viss charm när man hälsar på dem i hagen, alltid lika vakna och nyfikna. De var särskilt nyfikna på den lilla varelsen (min dotter) som var med .

Förstår inte riktigt varför, (eller jo det gör jag väl egentligen), jag har fastnat så TOTALT för hennes sjuåriga vallack....... Alltså hingsten den femåriga är jättesnygg men denna vallack alltså.....oh my god....
    Har lovat att jag ska komma upp och provrida någon dag!

Tyvärr så får jag nog försöka inse att denna häst är i helt fel ålder för min del....han är ju i en ålder då det verkligen är dags att börja med träningen på allvar och den tiden har tyvärr inte jag . Det perfekta för min del vore egentligen att köpa en ny unghäst (om jag nu ens ska köpa mig en ny häst just nu) som kan gå "på tillväxt" och endast arbetas lite med...

Men denna underbara kille blir svår att släppa.....ska i alla fall provrida så får vi se vad som händer sen....

• Tinna79

Finns nu två bilder på 7åringen i mitt galleri

• Tinna79

Dillen: Ja visst är han är vacker, han har det där lilla extra . Han är sent kastrerad (som 6åring) och detta gör att mycket av hingstutstrålningen finns kvar.

• Tinna79

Hej Eyovine

Åh vad spännande med hästköp! Vad är det för pålle du ska köpa?

Tror bara du kan skriva länken till hemsidan här när du skriver ett meddelande...skulle inte länken funka så får vi väl kopiera och klistra in den i våra adressfält sedan då

• Tinna79

Har nu äntligen hunnit läsa lite här igen - kul!

Vilken snygging han var, Eyovine!
    Atli är en av mina favoritinstruktörer!! Har ridit för honom flera gånger.
    Har hunnit rida för ganska många, och det är ju alltid så att man får plocka lite från varje, men Atli är verkligen duktig och är duktig på att förmedla all sin kunskap.

Jag ska och titta på kurs nu under helgen, är Hinni som kommer hit. Antagligen skall 7åringen (som jag skrivit om tidigare) vara med på kursen, ska bli spännande att se isf.

Nu ska jag ta en sväng ut till stallet för att pyssla om min kompis P.R.E:er då hon är bortrest (en islandshäst har hon kvar också )

Svar på tråden Islandshäst tråden!