Mia:
Ja, vi säger Poppy TILL vår dotter ibland, men oftast Alexis. Men tillräckligt ofta för att Luke ska veta att Poppy är hans lillasyster.
Ganska ofta kallar vi henne Lexi också... mest för att Luke oftast gör det. Kärt barn har många namn heter det väl?
Jag tyckte det var mycket lättare att komma på namn till Alexis än till Luke. Han hette ju Peanut i magen och några veckor efter han kommit ut. Alexis hette Poppy i magen (innan vi ens visste kön), så det skulle hon ju heta bara. Ella Poppy var på tapeten ett tag och sen var jag sugen på Molly, men inte två y-namn på raken.
Alexis höll jag för mig själv tills hon föddes, för det är bara sååååå fint tycker jag. Och jag ville inte höra alla negativa kommentarer. Min bästa kompis, Sabina, och jag dividerade lite om det skulle bli en Alexis eller en Alexia. Dino hade veto-rätt, men inte mycket mer.
Dino ville ju att Luke skulle heta Koda, men det tyckte många var konstigt och bara "njae...". Nu heter han det i alla fall, men inte som tilltalsnamn. Men Koda Lucas tycker jag är tufft! Det funkar också som dubbelnamn.
Jag är nog lite konstig, för jag gillar dubbelnamn utan bindestreck. Ann-Sofie, Klas-Göran, etc gillar jag inte (mest pga bindestrecket faktiskt), men namn som Ella Marie, Hannah Jo, Sean John (
) tycker jag är väldigt charmiga.
Säkert är jag mycket påverkad av mina år i USA; särskilt mitt första i en sydstat...