Go Fika!
Nanny:
Men du läste väl tidigt, så det vore väl inte konstigt om Agaton gör det?
Jag läste inte förrän 1:a klass, då man började med läsandet i skolan. Men multiplikationstabellen kunde jag flera år innan jag "skulle".
Luke känner igen sitt namn, och tja... vi övar inte direkt, men om vi suttit och skrivit familjs namn kan han känna igen dem... eller komma ihåg? Vad vet jag, jag har inte testat om han känner igen namnen ett tag efteråt.
Men som sagt, det vore väl inte helt otroligt om han har koll på vissa bokstäver? Och eftersom han tycker det är kul är det ju bara att uppmuntra! Carter kunde vissa bokstäver vet jag (2½), och Eliaz kan ju skriva sitt namn (3 år).
Kalle kunskap fixar Luke -galant-, men jag vet inte om det är att han matchar bokstäverna bara. Kunde lika gärna varit trianglar/fyrkanter/osv? Jag vet inte... kommer det inte förr, så får han lära sig i skolan senare.
Lejonkungen... jo... Luke älskar ju Tarzan just nu. Den är rätt pampig också.
Bebis, pojke som blir man. Luke säger ibland att "Nu är jag en man mamma!" Hmm... Och Luke är ungen som slänger ur sig ungefär tre tusen frågor under en film. Jag var sån och jag vet att jag drev mamma till vansinne. Vad ska han göra nu? Varför stängde hon dörren? Varför varför varför... Nu förstår jag min mammas frustration! *hehe*
Hela filmen (Lejonkungen) igenom frågar han om allt han ser. Läskiga hyenor eller pampig musik verkar ok. Men när Mufasa dör och han frågar vad som hände osv osv. Då försökte jag förklara att Simbas pappa är död, att Simba är jätteledsen.
Då säger Luke:
Jag är också jätteledsen nu, mamma, och läppen börjar darra och stora (jätte) tårar rullar ner för hans kinder.
Första tanken är ju att stänga av. För läskig helt enkelt! Men jag vill inte att det ska sluta så, eftersom han aldrig sett Lejonkungen och vet inte hur det går. Han får sitta i knä och vi pratar om ALLT i filmen efter det. Nu är han glad, mamma!
Min lille känslige plutt....