• Anonym (orolig)

Herpes och förlossning

Är världens dummaste men så här är det. Jag ska föda barn om några månader och har ej berättat att jag sedan 18 år tillbaka har herpes i underlivet-då inte för min man...Ja jätte dumt men skadan är skedd och nu kan jag inte ta mej ur det utan vill fortsätta ha det så här dvs leva med lögnen. En dum gynekolog tyckte det var onödigt att berätta eftersom jag haft det i 15 år innan jag träffade min man.Ånggrar mej såklart och nu känns det väldigt sent. Nu till min fråga.

Det står ju att man alltid ska tala om för barnmorskan att man har herpes fast vad kan de göra om man inte har något skov vid förlossningen. Behöver de verkligen veta då?

• Svar på tråden Herpes och förlossning
  • Surface
    Anonym (orolig) skrev 2007-06-24 22:10:14 följande:
    Är världens dummaste men så här är det. Jag ska föda barn om några månader och har ej berättat att jag sedan 18 år tillbaka har herpes i underlivet-då inte för min man...Ja jätte dumt men skadan är skedd och nu kan jag inte ta mej ur det utan vill fortsätta ha det så här dvs leva med lögnen. En dum gynekolog tyckte det var onödigt att berätta eftersom jag haft det i 15 år innan jag träffade min man.Ånggrar mej såklart och nu känns det väldigt sent. Nu till min fråga. Det står ju att man alltid ska tala om för barnmorskan att man har herpes fast vad kan de göra om man inte har något skov vid förlossningen. Behöver de verkligen veta då?
    Ja de behöver veta för ditt barns skull juh....
    Hmm.... jag anar ugglor i mossen alltså......
  • Anonym (vet)

om du har herpes och föder barnet normalt kan barnet få det också. Min mamma har det och min storebror fick det då de inte testade henne.... SÅ SÄG DETTA! Jag kom med snittad av denna anledning. Detta är oerhört viktigt. Men berätta för bm att din man inte vet....

en fråga - om du inte har sagt detta till din man.. har inte han blivit smittad??

• Anonym (vet)

jag vet inte om detta är rätt,menVET du att du har herpes och du råkar smitta ditt barn och en myndighet får reda på det så kan du få fängelse.... enligt smittskyddslagen... så säg, det är mitt råd..

• Surface
    Anonym (vet) skrev 2007-06-24 22:13:43 följande:
    jag vet inte om detta är rätt,menVET du att du har herpes och du råkar smitta ditt barn och en myndighet får reda på det så kan du få fängelse.... enligt smittskyddslagen... så säg, det är mitt råd..
    Nu är du HELT ute och cyklar. Herpes lyder INTE under smittskyddslagen....
  • Surface

Dessutom smittar herpes även när blåsor inte finns. Så man kan ha det hur många år som helst för att plötsligt får eda på det.

• Anonym (drabbadoxå)

Om det är långvarigt så har barnet hunnit få antikroppar men är det första gången du har ett skov så är det skadligt för barnet som kan drabbas av blindhet mm
    Berätta dock om du har ett skov på G så får du äta medicin i förebyggande syfte inför förlossningen & hjälper inte det så vill de nog gärna veta & ha koll på & ev tejpa för skovet om det sitter så till att det går att undvika kontakt för barnet vid förlossningen.
    Så har de sagt till mig iallafall & de hålle3r säkert tyst om det om du inte vill att din man ska bveta...

Lycka till!

• sofsan

Om jag vore som dig så skulle jag berätta , skulle du inte själv vilja veta om din man hade det??Vad det gäller att smitta vid en förlossning så gäller det endast om man har utslag , man kan även tjepa för blåsorna vid förlossningen så smittar dom inte!

*Mamma till världens goaste kille*
  • Anonym (vet)

amexblue: Ja, men om TS har fått reda på det så står det i en journal... och skulle det komma fram att hon har fött barn med herpes så kommer det även stå att födande kvinnan visste om detta..... jaja, men man borde i alla fall säga till... för barnets skull.. ts själv vet väl hur det är att ha herpes.. inget man önskar sina barn direkt.

• Surface
    sofsan skrev 2007-06-24 22:17:21 följande:
    Om jag vore som dig så skulle jag berätta , skulle du inte själv vilja veta om din man hade det??Vad det gäller att smitta vid en förlossning så gäller det endast om man har utslag , man kan även tjepa för blåsorna vid förlossningen så smittar dom inte!
    Myt. Det kan smitta ändå. Precis som herpes typ 1 finns både vid munnen och i underlivet och smittar dessutom däremellan.
  • Surface
    Anonym (vet) skrev 2007-06-24 22:17:33 följande:
    amexblue: Ja, men om TS har fått reda på det så står det i en journal... och skulle det komma fram att hon har fött barn med herpes så kommer det även stå att födande kvinnan visste om detta..... jaja, men man borde i alla fall säga till... för barnets skull.. ts själv vet väl hur det är att ha herpes.. inget man önskar sina barn direkt.
    Om hon föder på en annan vårdinstans än där hon fick veta det för 18 år sedan då?
Svar på tråden Herpes och förlossning