• Anonym (orolig)

Herpes och förlossning

Är världens dummaste men så här är det. Jag ska föda barn om några månader och har ej berättat att jag sedan 18 år tillbaka har herpes i underlivet-då inte för min man...Ja jätte dumt men skadan är skedd och nu kan jag inte ta mej ur det utan vill fortsätta ha det så här dvs leva med lögnen. En dum gynekolog tyckte det var onödigt att berätta eftersom jag haft det i 15 år innan jag träffade min man.Ånggrar mej såklart och nu känns det väldigt sent. Nu till min fråga.

Det står ju att man alltid ska tala om för barnmorskan att man har herpes fast vad kan de göra om man inte har något skov vid förlossningen. Behöver de verkligen veta då?

• Svar på tråden Herpes och förlossning
  • Anonym (vet)

Graviditet och herpes

Herpes påverkar inte förmågan att bli gravid. Kvinnor som har herpes kan utan problem genomgå en normal graviditet och för det mesta även föda sitt barn på vanligt sätt.

Om du har genital herpes cirkulerar dina antikroppar i blodet. Det innebär att barnet har ett skydd både under graviditeten och vid förlossningen. Du bör dock informera din barnmorska och gynekolog på mödravårdscentralen om du har eller har haft herpesblåsor.

Du bör undvika att bli smittad av herpes under tiden du är gravid. Om du har din första herpesinfektion när barnet ska födas finns det risk för att barnet inte har hunnit få dina antikroppar. Då rekommenderas förlossning med kejsarsnitt. Ett nyfött barn som smittats kan få besvär från ögon, hud och mun. Barnet kan även drabbas av hjärninflammation som börjar med krampanfall.

Om du har flera utbrott av herpes under graviditetens sista månad kan du få virusmedicin i förebyggande syfte inför förlossningen.

Om du blir gravid och vet att din partner har genital herpes, men du är osäker på om du själv är smittad, går det att ta ett blodprov som visar om du har antikroppar mot herpes.

• Anonym (orolig)

(drabbadoxå)-Nej det är ju inte första gången utan jag fick det som sagt för 18 år sedan och nu inbillar jag mej att det kliar fast jag har även haft så tidigare men får då aldrig blåsor så kanske bara hårsäckarna som är irriterade-suck. Tejpa har jag också hört talas om men vad säger de om skalpelektrod. Kan den användas även när det nu inte finns skov eller inte är förtagångsutbrott? Tack för ditt svar

• sofsan
    Amexblue skrev 2007-06-24 22:18:13 följande:
    Myt. Det kan smitta ändå. Precis som herpes typ 1 finns både vid munnen och i underlivet och smittar dessutom däremellan.
    Då vet du alltså bättre än läkarna då?!Grattis!
    *Mamma till världens goaste kille*
  • Anonym (vet)

amexblue: ja, det har du rätt i förstås..

• Anonym (Sparky)

De sexuellt överförda infektioner som tas upp i smittskyddslagen är:

* Gonorré
    * Klamydia
    * Syfilis
    * HIV
    * Hepatit B

Jag åt medicin förebyggande inför förlossning. Mest för att jag själv var nojjig. Gick bra.

• Anonym (lugn)

så länge du inte har blåsor när bebisen föds så spelar det ingen roll! Annars så kan de lägga på något när bebisen kommer ut och om du har jätte mycket blåsor så kan de välja att snitta! Har du inga blåsor behöver du inte oroa dig.

• Anonym (drabbadoxå)

Självklart inga problem!
    men du ta & ät en kur med zovirax eller aGEAVIR ELLER VAD DU NU HAR PÅ RECEPT 7-14 dasgar innan förlossningen så kan du vara på den säkra sidan för man kan ju få utbrott av herpes bara genom att vara nervös inför förlossningen & att få herpes inför förlossningen eller annat stressande så kolla du det.
    Lycka till & jag har fött tre friska barn under tiden som jag varit sjuk i herpes varav den första fick jag mitt första skov under graviditeten, men det gick bra.

• Surface
    sofsan skrev 2007-06-24 22:23:03 följande:
    Då vet du alltså bättre än läkarna då?!Grattis!
    Anonym (vet) skrev 2007-06-24 22:23:46 följande:
    amexblue: ja, det har du rätt i förstås..
    Det är ganska allmänt känt nuförtiden att herpes smittar även när det inte finns blåsor ... men det verkar hänga kvar någon konstig myt ändå. Även bland vårdinstanser.
    Synd för det var vården som lurade mig så jag trodde jag gick säker.
    Hmm.... jag anar ugglor i mossen alltså......
  • sofsan
    Amexblue skrev 2007-06-24 22:26:22 följande:
    Det är ganska allmänt känt nuförtiden att herpes smittar även när det inte finns blåsor ... men det verkar hänga kvar någon konstig myt ändå. Även bland vårdinstanser. Synd för det var vården som lurade mig så jag trodde jag gick säker.
    Saken är den att jag skrev att den inte smitta under förlossningen om man inte hade blåsor.Att den smittar även utan blåor vid te.x samlag vet jag , säger väl sig nästan självt.Jag menar det är vela ingen som har sex när man har fullt av blåsor som gör ont utav fan att man knappt inte ens kan kissa.I såna fall så borde det ju inte vara många alls som har det , ja skulle ju inte själv ha sex med en kille som hade fullt av äckliga blåsor på snoppen.Men som sagt det var om förlossningen jag skrev eftersom det var det tråden handla om!
    *Mamma till världens goaste kille*
Svar på tråden Herpes och förlossning