Inlägg från: Cullinan |Visa alla inlägg
  • Cullinan

Downs syndrom

Jag förstår Ts fråga, eftersom det konstigt nog är en del på FL som faktiskt uttryckligen ÖNSKAR sig barn med detta syndrom. Kan inte förstå hur man kan önska sitt barn detta... det är barockt.

• Cullinan
    maddiz skrev 2007-06-26 18:27:56 följande:
    Barn med DS, skulle det vara efterblivet?
    Svar ja givetvis. Om du tycker att odert "efterbliven" är fel så är det för att du själv lägger in fel värderingar i det. Det är ett gammeldags ord, men fullt funktionellt.

Efterbliven betyder blott att någon "blivit efter", och så är det ju med DS. Dom är efter i den normala utvecklingen.
  • Cullinan
    Muminski skrev 2007-06-26 19:58:05 följande:
    Ursäkta men här kommer jag in med en liten korrektion. Drygt 2% av alla med DS har INGEN som helst utvecklingsstörning utvecklingshämmning eller efterblivning.
    1-2% om vi ska vara petnoga. Så det är ju en försvinnande liten mängd.
  • Cullinan

Mamma till tre kottar skrev 2007-06-26 20:51:32 följande:

Jag ser olikheter som en del av vår personlighet.
    Jag ser inte ett syndrom som en pittoresk "olikhet", utan som det mentala handikapp det faktiskt är, och som dessutom oftast har olika former av otrevliga tilläggshandikapp därtill.

Men alla är vi ju olika.
  • Cullinan
    maddiz skrev 2007-06-26 21:11:22 följande:
    Och vilka menar du då?
    Vaddå "vilka menar du då"?
  • Cullinan

Mamma till tre kottar skrev 2007-06-26 21:07:48 följande:

Men båda var ju friska?
    Den ena hade en störning. Låter det bättre?
  • Cullinan
    maddiz skrev 2007-06-26 21:13:40 följande:
    Cullinan - tilläggshandikapp, vilka är det som är otrevliga?
    Alzheimers redan i 30-års åldern, epelepsi, autism, leukemi osv.
  • Cullinan

I och för sig så tycker jag samtliga typer av tilläggshandikapp är väldigt otrevliga.

Skulle inte själv vilja löpa större risk att drabbas av depression, fetma, hjärtfel, tandproblem, hörselskada, överrörlighet i lederna, thyreoidearubbningar, glutenintolerans, infektionskänslighet, myopi, katarakt osv.

• Cullinan
    maddiz skrev 2007-06-26 21:18:37 följande:
    Ja det kan väl alla få?Så vad är problemet?
    Ojdå, visste inte att det var vanligt för normala människor att få alzheimers redan vid 30.

Problemet min vän, är att de med DS löper STÖRRE risk att få dessa handikapp än människor utan DS.
Svar på tråden Downs syndrom