• Jessa6

Vad är lågt hb?

När anses det att man har lågt hb? Så att man får tillsätta järn och är det olika i olika trimestrar hur lågt det inte får vara?

• Svar på tråden Vad är lågt hb?
  • kidA

här börjar de rekommendera extra järntillskott om det sjunker under 115. men det beror på var du ligger fr start.

• Annisens81

Normalt hb är ca 130-150. verkligen lågt är under 100. Jag har 122 och min läkare tyckte jag hade lite lågt så jag skulle äta järntabletter.

• litti

mitt hb ligger på 114 o min bm har inte tyckt att jag behöver äta järntabletter,trots att jag från början hade mkt högre värde!!

• Sjöjungfrun

Över 130 är normalt.
    Fostret tar av ditt järnförråd plus att du ska ha bra järnvärde vid ev. operation i sammband med förlossningen. Läkare vill helst inte genomföra planerade operationer på patienter med lågt järnväde det är en av anledningarna till att det är bra att komplettera med järntillskott under graviditeten.

Själv pendlar jag mellan 100-105 och äter Niferex.

• Squig

Jag fick äta järntabletter från v20. Det rekommenderades alla vad jag förstod. Vid inskrivningen hade jag 141, när jag sedan åt en niferex om dagen sjönk det ändå till 126. Nu precis i slutet ligger jag på 144 och behöver bara äta 2/vecka.

Beror nog lite på om man får i sig mycket järn i kosten också. Ät mycket grönt.

• diadem

Ett hb bör ligga mellan 117 och 153. Järntabletter eller järnrik kost är sätt att höja sitt hb. Inälvsmat (Blodpudding, leverpastej t.ex.), jordgubbar och broccoli är några exempel. Tänk på att inte ta dessa livsmedel tillsammans med kalcium eftersom det hämmar kroppens förmåga att tillgodose sig järnet. Ät hellre nått c-vitaminrikt till. Har man för högt hb är inte det heller bra, då kan man i första hand dra ner på järnintaget och i värre fall kan man behöva bli tappad på blod.

Vanligt är att man efter v.20 får börja äta järntillskott p.g.a. den ökade blodvolymen i kroppen.

• mamsen22

Hej!
    Jag är i vecka sju nu och förr nån vecka sen så blev jag helt knas. orkade ingenting.. bara sov.. ögonen slöt sig automatiskt o jag trodde jag gått in i väggen eller nåt.. jag kollade upp mitt hb o d låg på 133 för nån månader sen o nu ligger d på 109.. nån mer som d har sjunkit på så i början?

• Molla76

Är i v 33 och hade 102 i Hb idag. Min bm sa att jag skulle äta dubbel dos järntabletter (Niferex) så ofta som min mage klarar det.

Svar på tråden Vad är lågt hb?