• Anonym

Död framtand!

När jag var yngre slog jag i min framtand som gick av ett par gånger (samma tand), då fick jag en plasttand. Sedan för ett par månader sedan slog jag i min framtand igen men den klarade sig, fast jag fick väldig värk.

Idag när jag åter var hos tandläkaren så säger de att min framtand nu är "Död". Jag fick en chock!!!

Men de menar att den kommer att bli svart om vi inte gör något. De vill inte dra ut den utan menar att vi ska underhålla den. Är det inte FEL att behålla en död framtand???????? Jag har aldrig hört talas om något liknande. Någon som vet eller har kunskap inom detta?

• Svar på tråden Död framtand!
  • Anonym

Man kan väl rotfylla den?!

• Miss USA

Jag har en sådan, har haft sedan jag gick i tvåan. Den är lite mörkare än dom andra, men intet nåt som syns. Det har gått jättebra att leva med den

You say I'm a bitch like it's a bad thing
  • Miss USA
    Anonym skrev 2007-06-28 20:52:21 följande:
    Man kan väl rotfylla den?!
    Den blir naturlig rotfylld, eller det har min blivit i alle fall.
    You say I'm a bitch like it's a bad thing
  • LyNxQ

Tror att tanden kan bli grå om den är 'död'. Däremot så kan de nog bygga på den med någon konstgjord emalj, Det är billigare och lättare än att sätta dit implantat..
    Vet inte om det går att "underhålla" tanden på något annat sätt

• Mymlann

Jag slog ut min framtand när jag var 10 år och den satte de tillbaka. Så den är död. Går alldeles umärkt att leva med

♥ Linus och Julle ♥
  • Anonym

Jaha!Vad skönt att höra att det finns fler som har varit med om samma sak. Jag blev faktskt riktigt chockad idag när de berättade detta. Jag tänkte att det går väl inte ha kvar en död tand. Men det är väl inte som en annan död kroppsdel precis. De kommer nog rotfylla och bleka tanden.

Varför vill de inte dra ut den och sätta inplantat då?

• mammaE

Min sambo har en död framtand. Den är rotfylld och blir lite grågul med tiden. Han har blekt den någon gång och då borrar de upp ett hål bakom och fyller med något medel.

• Anonym

MammaE:

Ja precis så sa de att de skulle göra med min tand. Borra hål och fylla den.

Är det vanligt att ha en död framtand? och måste man gå ofta och kolla tanden hos tandläkaren då?

• Uddabus

Jag slog oxå till min framtand när jag var i 10 års åldern och dem rotfyllde min efter det men gick länge o hade ont i den för att upptäcka nu i 25 års ålder att den hade en spricka rakt över hela "roten". Detta har resulterat i att jag efter 1 år fick sätta dit implantat som jag själv får betala eftersom ingen hade anmält min tandskada som liten... Rätt så sura 16000:-... Så kolla med era försäkringar så att sånt gäller nu...

Lycka till med din framtand...

Svar på tråden Död framtand!