• EmmasHjärtan

Byta blöja

Jag har en nyfödd liten dotter som bara är 15 dagar gammal och jag känner mig väldigt osäker på det mesta. Hon har varit lite röd i stjärten de senaste dagarna och barnmorskan sa att det berodde på att hon bajsade mycket och att vi skulle smörja in henne med Bepantan och att hon skulle luftas ofta.
    Det jag undrar är om ni byter blöja så fort ni hör att bebisen bajsar, även om den sover djupt? Är det viktigt att byta så fort som möjligt för att det fräter eller kan man vänta tills bebisen vaknar av sig självt?

• Svar på tråden Byta blöja
  • Helena77

Vi har bytt när vi hört eller märkt att dom bajsat...inte väntat.
    Prova med inotyol från apoteket,den är superbra.

• Dino78

Med bajs bytte jag direkt, för min tjej blev med röd i stjärten lätt. Även om hon sov alltså, jag väckte henne. Eller väckte och väckte, ibland sov hon fast jag bytte

DIF i själ och hjärta
  • EmmasHjärtan

Så himla jobbigt bara när man haft en liten bebis som inte vill somna och så har hon äntligen sovit lite och så hör man henne bajsa... Suck...

• Pazzt

Man ska inte väcka en sovande baby för att byta blöja...Byt när hon vaknar

• EmmasHjärtan

Supertack för alla snabba svar. Då vet jag i alla fall att jag gjort rätt så här långt. Jag trodde först jag var supersjåpig och bytte så fort jag hörde minsta lilla "bajsljud", men då var det inte så dumt ändå då. Även fast hennes sömn bröts och man fick börja om ifrån början.
    Tyvärr så tycker hon inte det är det minsta roligt att bli bytt på, men brukar glömma det ganska snabbt så fort det är över.

Nu gjorde jag i alla fall en smygkoll - TJOHO, det var bara gaser och lillan vaknade inte!!! Kan man bli glad för mindre?!

• Jenza

Vänta inte med att byta blöja!! När min stora son va liten vaknade han en natt å va ledsen. jag förstog inte vad det var men han somnade om efter en liten stund (kollade inte blöjan pucko jag) När han vaknade ett par timmar senare så hade han fått sår i stjärten av att bajset frätt sönder. jag fick superångest och efter det byter jag jag alltid blöjan direkt, även om barnet sover.
    Håller med "Helena77", inotyol är superbra!!

• Euphorbia

lufta mycket, låt bebis ligga på en handduk med rumpan bar (varmt i rummet förstås) jättebra om hon bajsar/kissar när hon ligger utan blöja för då geggar det inte fast i huden.

• evita

Elliot fick som öppna sår under pungen... men där hjälpte inte inytyolen (som jag annars varmt rekommenderar till det mesta)

vi tvättade med olja på tvättlapparna och smorde med lokobase repair... den lägger sej som en skyddande hinna, liksom inytyolen, men är mycket fetare...

• Tuzza
    Pazzt skrev 2007-06-28 23:36:36 följande:
    Man ska inte väcka en sovande baby för att byta blöja...Byt när hon vaknar
    Om bebisen har bajsat har jag bytt på en gång! Det kan ju bli sår annars!
  • EmmasHjärtan

Om man ska låta bebisen lufta sig på en handduk som många säger, kan man du linda handduken runt omkring dem tror ni? Det är nämligen en väldig kraft när hon väl bajsar och då lär det inte bara hamna på handduken.
    Jag tycker överhuvud taget det är svårt att få henne att trivas att ligga på rygg.

Svar på tråden Byta blöja