• EmmasHjärtan

Byta blöja

Jag har en nyfödd liten dotter som bara är 15 dagar gammal och jag känner mig väldigt osäker på det mesta. Hon har varit lite röd i stjärten de senaste dagarna och barnmorskan sa att det berodde på att hon bajsade mycket och att vi skulle smörja in henne med Bepantan och att hon skulle luftas ofta.
    Det jag undrar är om ni byter blöja så fort ni hör att bebisen bajsar, även om den sover djupt? Är det viktigt att byta så fort som möjligt för att det fräter eller kan man vänta tills bebisen vaknar av sig självt?

• Svar på tråden Byta blöja
  • Lia och bäbisen

Lägg bebisen på plastad frotte (med nåt mjukt under) så slipper du tänka på¨kiss o bajs fläckar. Finns stora bitar att köpa så det inte sprutar utanför! Bra tycker jag!
    Jag väcker inte min flicka om hon bajsar när hon sover. Tycker det är onödigt. Men det är klart, om barnet lätt får sår så kanske det behövs!
    Min tjej gillade inte heller att byta blöja, främst för det blev kallt när kläderna kom av...gick bättre om hon redsn varit bar i bara blöjan ett tag!

• soso76

Min son är 1 månad gammal o han är en riktig bajskille! Bajsar ofta ofta. Jag väcker honom inte för att byta blöja. Smörjer stjärten med idomin el zinkslava el babypuder ofta, har inte bestämt mig för vilken jag tycker är bäst. Alla funkar.

• Lovely Rita

EmmaMedLiten

Du kan ju låta henne vara på mage när hon är vaken om hon inte trivs på rygg. Det är när hon sover som hon helst ska vara på rygg.

Min dotter har för övrigt sovit på mage sen hon var en månad gammal, hon viftade så mycket med armarna att hon väckte sig själv annars. Men det är ju en helt annan tråd. =)

• Auroratiger

Ytterligare två tips om du inte redan provat:
    1. Badda utslagen med bröstmjölk om du ammar. (Konstigt att inte barnmorskan föreslog det förresten.)
    2. Testa lite olika blöjmärken. Vår son är bara en vecka och vi har redan märkt att han har en tendens att få utslag av Pampers men inte av Libero (andra barn reagerar tydligen tvärtom, och för en del är tygblöjor bättre sägs det).

• Mammanseko

Så var det här också! När Alva väl somnade så la hon av ett lass men jag böt direkt varje gång och gör det fortfarande och i gengäld är hon jättefin nedtill!

• tifo80

Inotyol tycker jag är den bästa salvan.Och att självklart byta direkt när dom bajsat.

• Mammanseko

Om hon inte trivs på rygg så kan du ju faktist ha henne på mage när hon är vaken!

• annasahlup

Hej du.
    Min son är strax fyra månader, de första tre månaderna bytte jag typ två blöjor på honom som inte innehöll något bajs så som du förstår så har jag INTE kunnat byta på honom så fort han har bajsat. Men vi har luftat mycket, om det nu kommer kiss och bajs överallt, strunt i det, lägg henne där det går att torka bort. Hitta något mysigt hörn som hon kan ligga på något vadderat (på golvnivå) och låt henne lufta sammanlagt typ en timma per dag.

Min son gillade inte heller att byta blöja den första månaden, blev nog kallt, men det gick över!!

• MARIA99

Jag har alltid bytt direkt jag märkt att de bajsar även om de sovit.När de är som minst kanske de inte ens vaknar till så mkt av bytandet om de går snabbt i diskret ljus tex på natten å så

Svar på tråden Byta blöja