• EmmasHjärtan

Byta blöja

Jag har en nyfödd liten dotter som bara är 15 dagar gammal och jag känner mig väldigt osäker på det mesta. Hon har varit lite röd i stjärten de senaste dagarna och barnmorskan sa att det berodde på att hon bajsade mycket och att vi skulle smörja in henne med Bepantan och att hon skulle luftas ofta.
    Det jag undrar är om ni byter blöja så fort ni hör att bebisen bajsar, även om den sover djupt? Är det viktigt att byta så fort som möjligt för att det fräter eller kan man vänta tills bebisen vaknar av sig självt?

• Svar på tråden Byta blöja
  • niiile

Vi bytte blöja HELA tiden de första dagarna.. Ja, visste inte bättre!

Någon frågade vad vi höll på med =D Sen började vi känna på blöjan, hur mycket det var i och därefter avgöra NÄR den ska bytas.

HELAMMAS bebisen är inte bajset frätande, snarare tvärtom! Tvätta med matolja (oliv alt. raps)och vatten. Våtservetter är frätande!

• Lobos mágicos

Jag byter alltis så fort jag märker att dom bajsat.
    Äldsta dottern var dålig i magen en gång och basade på natten utan att vi upptäckte det. På morgonen såg det nästan ut som hon hade brännskador på rumpan! Usch vad kass man känner sig då!

• Adin

Jag byter på en gång när hon bajsat dag som natt Har aldrig haft nå problem med rödstjärt.

• Tonx

Byt när det kommer bajs, lufta mycket.

Ett annat tips är att hålla henne över handfatet/toan/pottan och låta henne bajsa där.

• Nettan84

En sak som är jätte bra till röda stjärtar och utslag är POTATISMJÖL....ha för vana att pudra gumpen ovecken med det vid varje blöj byte så bör du inte ha problem med rodnader o skavsår längre :) Har haft det till båda mina pojkar och det är bättre än alla krämer dom rekomenderar...har faktiskt provat Bepanten och det gjorde bara att huden kokade o blev värre.

• Muuuis

Rekomenderar Zinksalva, men det är ju olika vad som funkar.

• evita

en annan sak som ska vara bra är vispgrädde?!?
    hade det på en blöjbärande vuxen jag jobbade med som fick som sår efter blöjan och det funkade faktiskt...

• Helene m Olivia o Sigrid
    EmmasHjärtan skrev 2007-06-28 23:33:15 följande:
    Så himla jobbigt bara när man haft en liten bebis som inte vill somna och så har hon äntligen sovit lite och så hör man henne bajsa... Suck...
    Hon vill antagligen inte somna för att hon måste bajsa!
    Nästa gång hon är svårsövd, testa att ta av blöjan och hålla henne över handfatet med knäna upp mot magen. Då bajsar hon garanterat och somnar sött sen!

Blir hon röd i rumpan är bröstmjölk det absolut bästa att smörja med!
    (¯`°?.¸ ღ O-031017 & S-051003 ღ ¸.?°´¯) bröllop 070707
  • Joje

Min son som är 2,5 månader älskar att byta blöja, han är alltid jätteglad och "pratar"! Han har (nästan) aldrig skrikit på skötbordet.

När han blev röd i rumpan bytte vi våtservetter (från Natusan till Libero) och smörjde med Inotyol - som ny på några smörjningar! Sedan dess har han inte varit röd på rumpan alls!!

Jag byter blöjan på en gång om han har bajsat och är vaken, annars får han sova vidare. Han säger väl till om han tycker det är jobbigt

• EmmasHjärtan

Jag har kört Bepanten morgon/kväll enligt råd ifrån barnmorskan och haft bröstmjölk på de andra gångerna, men jag tycker inte jag ser någon förbättring. Ska kanske testa med Inotyol då eller?

• Millenium

Har nog bytt om hon sover. Använder aldrig tvättservetter som är blöta redan, fräter även om det står oparfymerade. Använd potatismjöl det suger upp kisset. Är bebisen irreterad finns det olika salvor använder själv idomin kanon bra salva och som din bm sa lufta ofta det brukar dom dessutom gilla.

• Millenium

Kan tillägga att jag provat inotynol, även zinksalva men för egendel slår inget idominsalvan.

Svar på tråden Byta blöja