• Mysluvan

Är det fel eller mindre hedrande med kvinnlig kistbärare?

Anledningen till min fråga är att jag bar min Pappa ut ur kyrkan med 5 män och för mej/oss kändes det väldigt fint, rätt och viktigt att jag var med.

Jag förberedes dock på att folk kunde reagera och tycka det var märkligt och annorlunda. Ingen har sagt något men jag vet att det funnits åsikter.

Varför är det så viktigt att det är 6 män ni får gärna motivera.

Många är kallade, få är utvalda.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det fel eller mindre hedrande med kvinnlig kistbärare?
  • Xarxa

Beklagar sorgen. Jag röstade på "Nej det är varken mindre hedrande eller fel." Det låter fint att du kunde göra så.

• fru bengtsson

Beklagar förlusten. Jag röstade också på "Nej det är varken mindre hedande eller fel".

• Cinnalinna

Som de andra: beklagar sorgen.

Om din fråga: varför skulle det vara sämre? hoppas verkligen inte det finns folk år 2007 som resonerar så... åtminstone inte i Sverige!

• Mysluvan

Tack. Jag blir lite ledsen när jag förstår att äldre människor hade åsikter om det, men jag tycker det är en förlegad tradition.
    Jag är glad och stolt att jag orkade det är bland det tuffaste jag gjort men jag var Pappas flicka och ville hedra honom på det sista sättet jag kunde.

• Dorian Ertymexx
    Mysluvan skrev 2007-06-29 00:37:52 följande:
    Anledningen till min fråga är att jag bar min Pappa ut ur kyrkan med 5 män och för mej/oss kändes det väldigt fint, rätt och viktigt att jag var med.Jag förberedes dock på att folk kunde reagera och tycka det var märkligt och annorlunda. Ingen har sagt något men jag vet att det funnits åsikter.Varför är det så viktigt att det är 6 män ni får gärna motivera.
    Åh, det är enkelt - gammalt hederligt patriarkalt skit. Jag tycker det låter både bra och fint.
  • Mysluvan
    Dorian Ertymexx skrev 2007-06-29 00:48:42 följande:
    Åh, det är enkelt - gammalt hederligt patriarkalt skit. Jag tycker det låter både bra och fint.
    Antagligen är det så enkelt.

Det som känns ännu mer störande är att det fanns en man som backup för mej om jag inte skulle orka, men inte för min LILLEBROR det var väll isåfall lika jobbigt för honom.
  • Dorian Ertymexx
    Mysluvan skrev 2007-06-29 00:53:43 följande:
    Antagligen är det så enkelt.Det som känns ännu mer störande är att det fanns en man som backup för mej om jag inte skulle orka, men inte för min LILLEBROR det var väll isåfall lika jobbigt för honom.
    Meh! Mysluvan då, har du inte LÄRT dig att alla män automatiskt är starkare än alla kvinnor, oavsett längd, vikt, ålder, hälsa, muskelmassa eller något annat? Plus att ni är känsligare och kan kollapsa i gråt medan vi tappert biter ihop och dör unga av hjärtfel istället. Vad HAR du lärt dig i skolan, skolkade du under biologin eller.. ? ;)
  • Merenwen

Så länge som man orkar och vill bära så! Alla sörjer och hedrar den avlidne på sitt sätt och det är upp till alla andra att respektera. Tycker att man borde prioritera människors känslor över att allt ska göras så som det traditionellt ses som rätt. Särskilt då det som är viktigt för de närmast sörjande.

Beklagar din förlust...

• Mysluvan
    Dorian Ertymexx skrev 2007-06-29 00:56:25 följande:
    Meh! Mysluvan då, har du inte LÄRT dig att alla män automatiskt är starkare än alla kvinnor, oavsett längd, vikt, ålder, hälsa, muskelmassa eller något annat? Plus att ni är känsligare och kan kollapsa i gråt medan vi tappert biter ihop och dör unga av hjärtfel istället. Vad HAR du lärt dig i skolan, skolkade du under biologin eller.. ? ;)
    Jösses du får mej att skratta mitt i allt elände. ( Tackar min lyckliga stjärna för min svarta humor)
    Jag skolkade från biologib och har IG i Natur A. Måste läsa upp för där är förklaringen till allt förstår jag.

Min Pappa levde som du säger han bet ihop levde på (var Lycklig) och dog knall och fall i en hjärtinfarkt 53 år gammal.

Jag ska anmäla mej till natur A om ingen kan ge mej bättre förklaring.
Svar på tråden Är det fel eller mindre hedrande med kvinnlig kistbärare?