• Mysluvan

Är det fel eller mindre hedrande med kvinnlig kistbärare?

Anledningen till min fråga är att jag bar min Pappa ut ur kyrkan med 5 män och för mej/oss kändes det väldigt fint, rätt och viktigt att jag var med.

Jag förberedes dock på att folk kunde reagera och tycka det var märkligt och annorlunda. Ingen har sagt något men jag vet att det funnits åsikter.

Varför är det så viktigt att det är 6 män ni får gärna motivera.

Många är kallade, få är utvalda.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det fel eller mindre hedrande med kvinnlig kistbärare?
  • Mysluvan

Ni som tycker annat, vad är det ni tycker då?

• Taggtroden

Jag har aldrig ens funderat på det faktiskt! Att en kvinna inte skulle kunna bära en kista ... så nej, det är inte fel eller mindre hedrande i mina ögon.

• Julias mamma

Det är varken fel eller mindre hedrande...

Jag ville vara med och bära kistan under min pappas begravning...Där kan kan säga att man tyckte det var fel...för jag fick minsann inte vara med...

Jag önskar att det var för att jag är så kort (160) och alla som skulle bära är/var runt 180-190cm...utan det var för att alla (nästan) andra inte tyckte att det passade...

Men så är det när folk tar över allt och gör på det sättet som passar dom bäst...

Men jag som enda dotter (har två halvbröder) och dessutom den bästa tjejen i hans liv....varför kunde inte jag fått vara med...

Jag beklagar sorgen TS!

• Jossefjun

Nej! Och jag är MYCKET förvånad att prästen OCH begravningsentreprenören avrådde dig från att vara med och bära kistan.

Det var inte, som Julias mamma sa, att du var för kort eller så?

• Mysluvan
    Jossefjun skrev 2007-06-29 13:50:00 följande:
    Nej! Och jag är MYCKET förvånad att prästen OCH begravningsentreprenören avrådde dig från att vara med och bära kistan. Det var inte, som Julias mamma sa, att du var för kort eller så?
    Jag vill förtydliga att dom mest la en varning på att vi kunde få reaktioner, just för att jag är kvinna.
    Det var inte deras åsikter, men dom har ju varit med en del.

JAg är kort 157cm men det spelade ingen roll, jag bar i fram med min lillebror, jag är ganska stark i armarna och fick bara lyfta högre.

Julias mamma-----> Usch vad ledsen jag blir när jag läser hur det blev för dej. Beklagar.
  • SweetStarAngel

Alt. 3

Lycklig fru, mamma och hundägare
  • Mysluvan

Ni som röstar att det är Ja och Annat. Vore väldigt intressant att veta varför.

Var snälla och mptivera.

• Förhoppningar

Nej, det tycker jag inte är mindre hedrande. Det är bara tradition att män bär kistan. Men för mig spelar det ingen roll vilket kön bärarna har.

• Cularanel

det enda jag kan tänka mig är att män är generellt starkare än kvinnor. själv tycker jag annars att det inte spelerar någon roll

Må den som är fri från skuld kasta första stenen.
  • antefa

Tycker det är rätt att det ska vara män, kvinnor ska inte behöva bära tungt.

• Prisssan

Ärligt så har jag aldrig tänkt på detta. Men jag förstår inte varför det skulle vara fel eller mindre hedrande.

Svarade nej.

Lycka är ett val..
  • Mysluvan
    antefa skrev 2007-06-30 10:42:14 följande:
    Jag vet inte riktigt om jag ska skratta eller gråta. Man är 6 personer som bär så rent kroppsligt är det inte tungt. Däremot känslomässigt, men att bära en kista är en hedersgrej man hedrar den döda på det sista viset man kan.
  • nitedrive

Jag är mest förvånad över att det skulle kunna anses som mindre hedrande..fattar absolut inte varför.

• Mysluvan
    nitedrive skrev 2007-06-30 21:36:43 följande:
    Jag är mest förvånad över att det skulle kunna anses som mindre hedrande..fattar absolut inte varför.
    Ja jag vet inte men bland vissa gamla fossiler är det så..
    Det är ju skrämmande att folk på FL röstar så för här sitter de väl inga 95 åringar vad jag vet..
  • norgesessan

nej, såklart inte...
    Tror min faster bar farfars kista, men är inte säker...Om nån i min närhet (syskon, foräldrar, sambo, barn) dör, så vill jag bära om jag orkar...

• Merenwen

det kan ju hända att någon har läst/tryckt fel också...

• Mysluvan
    Merenwen skrev 2007-07-01 14:57:55 följande:
    det kan ju hända att någon har läst/tryckt fel också...
    Kanske man kan ju hoppas det. Egentligen får folk tycka vad dom vill men det skrämmer mej om man tycker att det är mindre hedrande.
    Och framförallt tycker jag man kan motivera.
  • oOMayaOo
    antefa skrev 2007-06-30 10:42:14 följande:
    Huh? Varför?
  • Sussa76

beklagar sorgen...

på tal om gamlingar... min farmor (89 år när hon dog) ville att hennes barnbarn skulle bära ut henne, men då bara vi tjejer.
    tyvärr blev det inte så och det är nåt som "retar" mig än idag, 4 år senare... varför blev det inte som hon ville??? hon hade ju sagt en massa om hur hon ville ha det men inte blev det så...

sen måste jag själv inse varför jag inte stälde mig upp och sa ifrån så det hade blivit som hon ville... hon dog 10 dgr innan jag fick mitt första barn, så under begravningen är jag tveksam om jag hade fixat att bära, hade väl hamnat på bb ännu tidigare då...

men ändå... jag hade velat orkat kämpa för att det skulle bli som hon hade velat...
    de som bestämde bestämde att vi skulle ta avsked i kyrkan och sen gå till församlingshemmet. och att kyrkan fick ordna med utbärningen, men då sa jag nog ifrån iallfall, orkade be min käre sambo ställa upp (gjorde han mer än gärna, min farmor var viktig för oss båda) vilket även fick övriga familjemedlemmar att stanna och bära ut henne, även om inte hela släkten följde henne till graven...

f´låt att jag tog så mkt plats, ville bara få ur mig detta...

Svar på tråden Är det fel eller mindre hedrande med kvinnlig kistbärare?