Inlägg från: happycircle |Visa alla inlägg
  • happycircle

Taiwan??

Vi har två barn från Taiwan, adopterade via Barnens Vänner år 2003 respektive 2006. Vi har varit jättenöjda både med BV som organisation och med Taiwan som adoptionsland. Jag tror att det bara varit 5-6 barn per år som kommit till Sverige från Taiwan, men kanske ökar antalet nu när även BFA förmedlar adoptioner därifrån. Kanske kan BFA också förmedla kontakt med andra familjer som är på gång med Taiwan-adoptioner nu? Det finns även ett par grupper på Yahoo som handlar om adoptioner från Taiwan. Hoppas allt går bra och smidigt för er!

• happycircle

Att resa till Taiwan var väldigt smidigt (förutom en rejäl flygförsening på hemresan, men det kan ju hända var som helst). Taipei kändes lite som Chinatown i en amerikansk stad. Långt ifrån alla kan engelska, men det gick alltid att hitta någon som kunde hjälpa en. Och alla var väldigt vänliga. "Vårt" barnhem drevs av en amerikansk organisation, vilket gjorde att det var lätt att prata engelska med de ansvariga. Vid första adoptionen var vi på barnhemmet två dagar och lekte med vårt barn innan själva överlämnandet. Vid andra adoptionen var vi bara på barnhemmet en förmiddag, men då hade vi ett äldre syskon att ta hänsyn till och tvåan var också yngre vid adoptionen, så det var inga problem. Totalt stannade vi en vecka varje gång. Vi har bara varit i huvudstaden Taipei. Det är fullt möjligt att resa runt, men vi kände att vi mer ville koncentrera oss på att bli en familj än att se landet. Däremot vill vi gärna åka tillbaka med barnen så småningom. Jag tror att mycket skiljer från barnhem till barnhem eftersom Taiwan inte har någon central adoptionsorganisation som t.ex. Kina. Jag vet inget om det barnhem som BFA samarbetar med, men det är säkert jättebra det också.

• happycircle

Molly7 - jag har skickat min mailadress i ett privat meddelande till dig, jag föredrar att svara privat när det blir så många frågor...

• happycircle

Det beror på vilket barnhem i Taiwan ni adopterar ifrån. CSS (via Barnens Vänner) vill ha aktivit kristna föräldrar och det intygas i ett brev från er präst eller pastor. Naturligt bör det ju framkomma någonstans i övriga referenser också. Cathwel (tar tyvärr EJ emot nya ansökningar just nu, också via Barnens Vänner), har egnetligen inga krav vad gäller religion och tro, även om det drivs av en katolsk organisation. Vad som gäller för BFA's barnhem vet jag inte.

• happycircle

Till Titti3: Nej, man får tyvärr inte resebesked samtidigt som barnbesked från CSS. Efter barnbeskedet kommer ett kontrakt som ni ska skriva på och få stämplat, sedan skickas det tillbaka till CSS. När de fått kontraktet börjar domstolsprocessen som tar, tja, 4-6 månader brukar de väl säga. Inga garantier åt något håll. Vi fick preliminärt besked om resdatum c:a 4 veckor innan avresan.

• happycircle

Hur man upplever väntan på ett barn är nog väldigt individuellt. Själv tyckte jag att väntan på första barnet var jättejobbig. Vi hade fått foton i augusti och fick vänta ända till mars innan vi fick hämta, d.v.s. 7 månader. Jag trodde nog under hela den tiden att vi skulle få åka snart, kanske nästa månad. Och när månaderna bara gick blev jag ju frustrerad och var nästan på väg att sätta mig på ett plan till Taiwan. Det avrådde dock BV från att göra så jag fick ju lugna mig, ha-ha.

Väntan på andra barnet var rätt annorlunda. Då hade jag ju sett med egna ögon hur bra barnen hade det på barnhemmet. Visst, det är ett barnhem, men med stora resurser, fantastisk personal och volontärer som kommer och leker och gullar med barnen varje dag. Fantastiskt. Och med erfarenhet av första barnet visste jag ju att ett barn på 8 månader fortfarande är väldigt litet. Så denna väntan gick så mycket lättare. Denna gång gick det dessutom lite fortare, 5 månader från barnbesked till resa.

Första gången bodde vi på Feeling Hotel nära CSS nursery. Ett helt ok litet hotel, kanske inte så märkvärdigt i sig, men med väldigt vänlig personal och genuin lokal stadsmiljö runt om. Andra gången bodde vi på Agora Garden mitt i city. Det var ett betydligt större och mer internationellt hotell. Dyrare och bekvämare. De hade inomhuspool och bufférestaurang, vilket inte var så dumt. Men här hamnar man mitt i smeten på gott och ont, nära till köpcentrum av amerikanskt stuk och till Taipei 101. Då låg dessutom CSS kontor nära Agora Garden, men jag tror att de har flyttat sedan dess och jag vet tyvärr inte vart.

Svar på tråden Taiwan??