• Molly7

Taiwan??

Hej!
    Är det någon mer som är på gång med Taiwan?
    Vi är pilotfamilj hos BFA och väntar just nu på ett barnbesked.
    Har du eller ska du adoptera från Taiwan?
    Man känner sig lite ensam eftersom det inte är så många som adopterar från Taiwan. Vi känner ingen mer.

• Svar på tråden Taiwan??
  • happycircle

Vi har två barn från Taiwan, adopterade via Barnens Vänner år 2003 respektive 2006. Vi har varit jättenöjda både med BV som organisation och med Taiwan som adoptionsland. Jag tror att det bara varit 5-6 barn per år som kommit till Sverige från Taiwan, men kanske ökar antalet nu när även BFA förmedlar adoptioner därifrån. Kanske kan BFA också förmedla kontakt med andra familjer som är på gång med Taiwan-adoptioner nu? Det finns även ett par grupper på Yahoo som handlar om adoptioner från Taiwan. Hoppas allt går bra och smidigt för er!

• Molly7

Tack för ditt svar och tipsen. Hur var det att resa till Taiwan? Gick det smidigt? Hur var överlämnandet och var skedde det? Har bara hört lite om hur det går till i Kina.
    Har ni sett mycket av landet?

• happycircle

Att resa till Taiwan var väldigt smidigt (förutom en rejäl flygförsening på hemresan, men det kan ju hända var som helst). Taipei kändes lite som Chinatown i en amerikansk stad. Långt ifrån alla kan engelska, men det gick alltid att hitta någon som kunde hjälpa en. Och alla var väldigt vänliga. "Vårt" barnhem drevs av en amerikansk organisation, vilket gjorde att det var lätt att prata engelska med de ansvariga. Vid första adoptionen var vi på barnhemmet två dagar och lekte med vårt barn innan själva överlämnandet. Vid andra adoptionen var vi bara på barnhemmet en förmiddag, men då hade vi ett äldre syskon att ta hänsyn till och tvåan var också yngre vid adoptionen, så det var inga problem. Totalt stannade vi en vecka varje gång. Vi har bara varit i huvudstaden Taipei. Det är fullt möjligt att resa runt, men vi kände att vi mer ville koncentrera oss på att bli en familj än att se landet. Däremot vill vi gärna åka tillbaka med barnen så småningom. Jag tror att mycket skiljer från barnhem till barnhem eftersom Taiwan inte har någon central adoptionsorganisation som t.ex. Kina. Jag vet inget om det barnhem som BFA samarbetar med, men det är säkert jättebra det också.

• Molly7

Låter ju jättebra. Hur gamla var era barn när ni hämtade dom?
    Och hur länge väntade ni på barnbesked, från det att pappren var i landet?
    Träffade ni mamman till era barn?
    Bokade ni eran resa själva?
    Mycket frågor! Hoppas det är ok med dig.

• happycircle

Molly7 - jag har skickat min mailadress i ett privat meddelande till dig, jag föredrar att svara privat när det blir så många frågor...

• Fru Mmm

Hej!
    Vad roligt med någon mer som valt Taiwan !

Jag och min man är väldigt inställda på Taiwan nu. Vi har också BFA som organisation, men vårt medgivande är inte helt klart ännu tyvärr.
    Fast vi har fått ett muntligt besked på att hemutredarna kommer att rekommendera oss som adoptiv-föräldrar så det ska väl bli klart så småningom även från nämden.
    Tyvärr är det ju semester-tider så antagligen kommer vårt ärende inte upp förrän i aug hos nämden.
    Men vi är glada att vi kommit så här långt i alla fall !

När skickades era papper till Taiwan?
    Hur länge tror BFA att det dröjer tills ni får Barnbesked?

Det vore roligt att få följa er väg litegrann eftersom vi troligen kommer att följa i era spår

Ha det så bra ! / Fru Mmm

• Itzilainen

Min man och jag har en dotter från Kina, men har i börjat fundera på alternativ när det gäller syskon pga lång väntan. Vi har så smått funderat på Taiwan, men undrar lite över formuleringar som leva kristet, efter kristna värderingar. Vad behövs helt enkelt för att komma ifråga för Taiwan? Var ska informationen framgå, redan i hemutredningen? Tacksam för så detaljerad info som möjligt eftersom hemutredningen håller på att färdigställas.

• happycircle

Det beror på vilket barnhem i Taiwan ni adopterar ifrån. CSS (via Barnens Vänner) vill ha aktivit kristna föräldrar och det intygas i ett brev från er präst eller pastor. Naturligt bör det ju framkomma någonstans i övriga referenser också. Cathwel (tar tyvärr EJ emot nya ansökningar just nu, också via Barnens Vänner), har egnetligen inga krav vad gäller religion och tro, även om det drivs av en katolsk organisation. Vad som gäller för BFA's barnhem vet jag inte.

• Molly7

Hej

Våra papper har nu varit i Taiwan 1 månad. Det tar ca 2 veckor innan dom är översatta så ca 2 veckor har nog pappren varit i "rätta" händer.
    BFA kan inte säga något om hur lång tid det tar eftersom det är så nytt för dom. När jag pratade med dom för ca 1 mån sen så hade dom som fått barnbesked bara väntat 1 mån. Men vi får inte har några förhoppningar. Att det har gått så fort tror dom beror på att dom har väntat på familjer eftersom BFA är nya i Taiwan.

Kommer hålla er uppdaterade.

Kanske kan vara läge att byta mail adress? Det är skönt att ha någon att bolla tankar och frågor med under resans gång. Man har ju trots allt inte så mycket kontakt med förmedlingen.

Till Itzilainen så har inte BFA´s barnhem några krav på att du måste vara aktivt kristen. Men ni måste vara kristna.

Ha det gott.

Hälsn Molly7

• Cerdrica

Taiwan verkar ju jättebra! Vilket medgivande bör man ha? Hur ser det ut, kommer det lika många pojkar som flickor och hur länge är man i landet?
    Är det väntetid i Sverige för att få skicka med BFA?

Vi har vänner som ska välja land nu snart så detta kanske vore något för dem.

Svar på tråden Taiwan??