Inlägg från: Fru Mmm |Visa alla inlägg
  • Fru Mmm

Taiwan??

Hej!
    Vad roligt med någon mer som valt Taiwan !

Jag och min man är väldigt inställda på Taiwan nu. Vi har också BFA som organisation, men vårt medgivande är inte helt klart ännu tyvärr.
    Fast vi har fått ett muntligt besked på att hemutredarna kommer att rekommendera oss som adoptiv-föräldrar så det ska väl bli klart så småningom även från nämden.
    Tyvärr är det ju semester-tider så antagligen kommer vårt ärende inte upp förrän i aug hos nämden.
    Men vi är glada att vi kommit så här långt i alla fall !

När skickades era papper till Taiwan?
    Hur länge tror BFA att det dröjer tills ni får Barnbesked?

Det vore roligt att få följa er väg litegrann eftersom vi troligen kommer att följa i era spår

Ha det så bra ! / Fru Mmm

• Fru Mmm

Hej !
    Följer tråden med intresse !

Vårt medgivande klubbas troligtvis igenom 22/8 och sen drar vi också igång med en ansökan till Taiwan via BFA.
    Hemutredningen var klar i maj men vi fick vänta på nämdens möte ända tills aug.
    Så segt med dessa semestertider, det är ju så mycket väntan ändå.
    Men man får väl unna dem deras semester

Är det någon som vet något om aktuella vänetider just nu?
    Försökte fråga på BFA häromdagen men då fick jag bara prata med receptionisten tror jag. Hon visste inte så mycketoch alla andra var upptagna.

Ha det så bra alla Taiwan-vänner!

• Fru Mmm

Hej !
    Idag ska vårt ärende upp i nämden !!!! Pirrigt!
    Men våra utredare skulle ju rekommendera oss så det borde ju inte bli något problem...

lial :
    Vet du något om väntetiderna för Taiwan just nu?
    Vad har ni för medgivande-ålder?
    Vi kommer att ha 0-24 månader.

Ha det så bra allihop!!!

• Fru Mmm

Vi har fått vårt medgivande !!!

Har nu skickat kopior till org. Hoppas på en snabb fortsättning nu!
    Lycka till ni andra också!

• Fru Mmm

Tyvärr blir det inte Taiwan för vår del.

Vi skickade in kopior på medgivandet o hemutredningen till BFA och då visade det sig att vår hemutredning var formulerad på ett sätt som gör att vi inte kan komma ifråga till Taiwan.

Det gällde ekonomin ; Att vi troligtvis ska finansiera adoptionen med ett mindre banklån. Vad VI då menade var ju att höja boende-lånet som absolut inte är något problem (det är lågt).

Men till Taiwan fick det inte stå skrivet något om lån, (vad jag förstod).
    Man "konkurrerar" med "rika" amerikaner i Taiwan och eftersom bio-mammorna är med och väljer familj så skulle man troligtvis inte bli "vald" om det står något om lån i pappren.
    Den lilla formuleringen hade kanske gått att ändra på i och för sig.

Men det var ett problem till ; Vi är medlemmar i en frikyrka, men man fick bara va medlem i Svenska kyrkan...
    Helt otroligt tycker jag!!! Vi har ju kristna värderingar vi också !!!

Jaja, det blir helt enkelt omöjligt att skicka vår ansökan till Taiwan. Vi får tänka om när det gäller land, IGEN....

Lycka till ni andra !!!

• Fru Mmm

Tack för medkännande! Ja, det ska nog ordna sig till slut...

• Fru Mmm

Ja, visst känns det otroligt!
    Enligt BFA så är det "myndigheterna i landet" som tänker så.
    Men de kan ju inte veta hur förhållandena i Sverige är så då måste de ju fått fel information tänker vi....
    Maken ska kontakta BFA ännu en gång per telefon och se hur det hänger ihop.
    Hittills har vi bara haft mail-kontakt.
    Vi får se vad som händer men vi räknar ju inte med att kunna förändra detta, det blir i så fall ett helt eget projekt i sig.

Känns som att vi har nog med grejer att tänka på ändå

• Fru Mmm

Tyvärr kan det nog vara svårt att få fastställt vem som fattat detta beslutet, men det känns oerhört orättvist.

Egentligen tror jag att om "de i Taiwan" visste vilka vi var och vad vi tror på och står för, så är det egentligen såna som oss de vill ha som adoptiv-föräldrar.
    Jag menar med deras krav "kristna värderingar".

Det behöver ju egentligen inte ha med kyrko-tillhörigheten att göra. De kunde väl nöja sig med ett personligt brev där man får uttrycka sin Gudstro/relation tycker man.

Och det konstiga är ju att det verkar fungera genom Barnens Vänner.
    Sen funderar man ju på hur alla amerikaner som adopterar från Taiwan får redogöra för sin församlings-tillhörighet. Där finns ju ingen "stats-kyrka" vad vi vet.
    Men, men.... det är som det är....

--------------
    Ursäkta oss alla ni andra i Taiwan-tråden, att vi kört fast just i detta ämnet.
    Hoppas att ni inte tar illa upp....

Svar på tråden Taiwan??