• Mimer

Hur gjorde ni som tränade profylax enbart hemma?

Ni som födde med hjälp av profylaxandningen, och "bara" tränade på den hemma innan, hur gjorde ni då? (alltså INTE gick ngn kurs)

Har ni några bra tips som man kan tänka på? Som ni kanske kom på i efterhand...

Är nu i v 32 snart och har läst boken om profylax m.m. men inte kommit igång att träna så mkt jag vill än tyvärr. Har en brakgrund där jag utövat en hel del yoga o meditation med djupandning så jag vill gärna tro att det "sitter där" i ryggmärgen lite ändå

Ge mig en spark i ändan nu så jag kommer igång

• Svar på tråden Hur gjorde ni som tränade profylax enbart hemma?
  • greta78

Vi fick lära oss en kul grej på mvc (det lärde mig faktiskt profylax och det fungerade på förlossningen)

Mannen gör "hästbett" på dig (nyper med hela handen på låret) och du ska andas igenom smärtan. Passa även på när du gör illa dig (slår i tårna i tröskeln osv) aaaandas igenom smärtan.

Har normalt en extremt låg smärttröskel, men andades mig igenom en hel förlossning utan någon form av smärtlindring (24 timmars värkarbete innan skönheten landade)

Lycka till!

• Leniz1

Jag tränade bara hemma. Läste också boken om profylax, den av Anna Wilsby. Jag köpte även tränings-DVD:n som finns till och tittade på den och gjorde övningarna tillsammans med min sambo. I boken står det något om att man kan träna med en isbit. Man håller den i handen samtidigt som man andas och fokuserar bort smärtan. Den var bra. Liksom övningen där partnern nyper en hårt i låret. Öva mycket tillsammans med din partner. Se till att ha en målbild som han känner till och kan påminna dig om när det är som jobbigast. Låt gärna din partner läsa det kapitlet i boken som handlar just om dennes medverkan. Kan rekommendera att köpa ett avslappningsband också. Jag övade egentligen inte så intensivt utan bara lite då och då och min förlossning gick kanon. Fick mycket beröm för att jag var så fokuserad, andades bra och kunde slappna av. Lycka till!!

• Mimer

Kul att höra att det gick så bra för er!
    Fler?

• greta78

Jag övade bara med smärta och det var tur för någon målbild hade inte fungerat för mig, hade fullt upp med att andas bort det onda. En målbild hade bara irriterat.

• Puffy75

Om du har tränat yoga tidigare e det nog rätt lugnt. Då har du ju avslappning och andning inövat redan. Jag var i samma sits och läste mest på de olika faserna och vilken andning man ska göra i resp fas, för att ha lite koll.

Vilken fas man sen är i ger sig tydligt när det väl är dags. Tänk på att fokusera på avslappning o andning genom varje värk. Följ med som de skriver i alla böcker, men det stämmer faktiskt. Plus att verkligen slappna av mellan de intensiva, fruktansvärt smärtsamma värkarna, så man har toppar och dalar. Tror många gör fel att spänna sig och då känns ju hela förlossningen som en enda stor smärta.
    Kan verkligen rekommdnera Innan du föder med Anna Wilsby.
    Lycka till och se fram emot den häftigaste upplevelsen i ditt liv!!

• Gurami

Min son är en månad idag och så här förberedde jag mig inför förlossningen:

Jag lånade Anna Wilsbys bok och läste och övade på andning och avslappning enligt den. Hade också en liten avslappningsövning på cd som jag gjorde innan jag skulle sova på kvällarna.

Anna skriver att man ska öva 20 minuter per dag de sista månaderna men så mycket blev det aldrig för mig (kanske varannan dag som max) och det var jag lite ängslig för. Trots det kände jag mig väldigt "inne i" det där med att andas rätt när det väl gällde (hade nog tänkt omedvetet på det också) och lyckades ta mig igenom de flesta av värkarna med hjälp av det. (Tappade greppet på några värkar och då blev det genast mer outhärdligt, en väldig skillnad). Jag klarade min förlossning med "bara" akupunktur, bad och lite lustgas och så rörde jag mycket på mig, var uppe och gick i korridoren bland annat.

Tränade inte mycket alls ihop med min sambo men det funkade bra iallafall, han servade mest mig med det jag bad om under förlossningen såsom kalla handukar, dricka, kräkpåse etc.

Lycka till, du kommer säkert få en bra förlossning!

• Mimer

Tack Gurami det låter lovande!

• Mjusch

Jag läste också boken och övade med dvd:n. Följde med i andningsövningarna på dvd:n. Det tog 10 min per dag. Jag hade enorm nytta av min träning. "Trots" att det slutade med kejsarsnitt. Hade förberett mig även på det scenariot. Vilket jag fick tips om i boken, där de rekommenderar att man tänker igenom allt som kan tänkas hända. Även det som kan kännas jobbigt. Det hjälpte verkligen. När det blev bestämt att jag skulle snittas kände jag att jag var med i det som hände. Allt gick jättebra!

• Gurami

Förresten en sak till: Jag försökte att liksom möta smärtan och tänka "smärtan är god, smärtan är god" när värken höll på och det hjälpte också. Klart det gjorde jävulskt ont ändå, men iallafall Tror det hjälpte mig att inte få panik. Och varje värk är ju en begränsad tid. Att tänka på att varje värk för en närmare barnet är också bra. Men alla såna tips står i Anna Wilsbys bok! Kan även rekommendera boken "Mamma pappa barn" av Lisa Fabre och "Att föda" av Gudrun Abascal om du vill läsa mer.

• Mimer

Tack för tipsen! Tror också på att försöka tänka att "smärtan är bra" typ...
    Hoppas bara att det blir lättare nästa gång, förra gången hade jag bara pinvärkar pga värkstimulerande droppet utan pauser så jag kunde aldrig tänka klart riktigt. Slutade med
     snitt.

Känner mig laddad denna gång, precis som förra men är brerdd på ALLT!

• johandra

Det enda jag kunde tänka på under förlossningen var in genom näsan och ut genom munnen...Det mantrat rullade i skallen på mig och det var precis lagom..

jag hade inte tränat nåt hemma innan men det där hade jag hört av nån och det funkade kanon..

jagvar öppen 8-9cm när jag kom in till förlossningen och då fick jag visserligen lustgas,men jag hade kunnat klara mig på bara andningen om jag varit tvungen..

lycka till!

Mamma till världens finaste Ella 060309 + syskon på väg v17
  • Linny

Nu gick jag på kurs, men du kan ju ignorera mitt svar om du inte vill ha det

De tips du redan fått är bra. Öva att andas igenom när parnern tex. nyper. Öva att övergå från djup- till mellan- till lättandning. Häng med huvudet, var avslappnad i kinder och mun och pusta ut luften när du andas ut, med slappa läppar. Häng avslappnat med hela kroppen, här gäller det inte att ha fin hållning, tvärtom. Var så hängig du bara kan och slut ögonen...

En bra grej som jag lärde mig på kursen, var hur man krystade rätt. Man får ofta lära sig fel, av barnmorskorna som säger; ta i som när du bajsar. Det är inte korrekt sätt. Då tar man ju i långt ner så att säga... Det är som att krama mitt på tandkrämstuben. För att få ut barnet lättare så är det bättre att börja längst upp. Träna på att hitta dina krystmuskler genom att låtsas att du med en kraftig pust ska blåsa ut ett ljus. Inte långsamt utan snabbt och kraftfullt. Där uppe, precis där revbenen går ihop, har du dem. När du krystar ska du tänka dig en vågrörelse. Börja ta i med blåsaljusmusklerna och pressa nedåt. Grymt effektivt och "rätt sätt".
    Det är också bra att inte börja krysta för tidigt. Försök att andas dig igenom krystvärkarna så länge det bara går. Det gör du genom att flämta med öppen mun, snabbt..
    När det absolut inte går att hålla emot längre, då ska man börja krysta. Att man håller emot länge är för att man inte ska riskera gå sönder.

Jag är glad att jag följde rådet att stå upp. Jag stod upp ända fram till att jag skulle krysta. Då tynger barnet nedåt hela tiden och förloppet kan gå snabbare samtidigt som barnet tänjer kontinuerligt och du inte riskerar att spricka lika lätt, som när du plötsligt får fullt tryck..

Lycka till

• Mimer

Jättebra råd Linny! Tack Precis en sån beskrivning jag behövde av själva krystningen.
     lillalillajag - så där ska jag också tänka, andas in genom näsan - och ut genom munnen, det är nog det man kommer ihåg

• JeanneDArc

Jag bara övade spontant lite då och då på att andas in genom näsan och att pysa ut luften genom munnen. När jag hade lite förvärkar passade jag också på. Inte mycket till övning, men det funkade skitbra när det väl gällde! Andning och TENS tog mig genom de första 7 cm iaf. Även på slutet använde jag det, men då hade jag lustgas och petidin också.

• lövet2

Jag gjorde övningarna som finns i Att föda barn utan smärta av Pierre Vellay. De flesta av övningarna ska göras liggande, och jag brukade passa på någon gång under dagen när det fanns möjlighet. Övade kanske 5 minuter per dag. Avslappningsövningarna skippade jag faktiskt i stort sett, eftersom jag lärt mig avslappning i andra sammanhang.
    Snabbandningen tycker jag är viktig att öva, för annars blir det lätt att man hyperventilerar när det väl är dags. Krystövningarna är också viktiga, för när krystvärkarna kommer gäller det att veta vad man gör ...
    För min del var jag tvungen att sitta eller stå under värkarna, för om jag låg ner gjorde det ont trots profylaxen.

• Yoyna

Jag fick tips om en avslappnings-cd från Mama Mia. Det är en skiva med bakgrundsljud och instruktioner för avslappning. Den sista delen är mer förlossningsinriktad. Den skiva "tränade" jag med en gång om dagen de sista två månaderna.

Detta var till obeskrivlig hjälp för mig, jag som sett framför mig en lång och smärtsam förlossning var hemma tills jag i princip var helt öppen och klarade krystningarna bra!

Under värkarna fokuserade jag mig på att slappna av i kroppen och tänka att jag öppnade mig samtidigt som jag räknade min andetag för att ha kontroll över jur länge värkarna varade! Fungerade bara sååå bra!

Lycka till i den fantastiska upplevelse som väntar dig!

• Pshevil

Jag hade gått yoga innan och använde mig av den andningen som man lär sig där. Sedan läste jag Anna Wilsbys bok, men hann inte göra så många övningar ur den.

Svar på tråden Hur gjorde ni som tränade profylax enbart hemma?