Nu gick jag på kurs, men du kan ju ignorera mitt svar om du inte vill ha det
De tips du redan fått är bra. Öva att andas igenom när parnern tex. nyper. Öva att övergå från djup- till mellan- till lättandning. Häng med huvudet, var avslappnad i kinder och mun och pusta ut luften när du andas ut, med slappa läppar. Häng avslappnat med hela kroppen, här gäller det inte att ha fin hållning, tvärtom. Var så hängig du bara kan och slut ögonen...
En bra grej som jag lärde mig på kursen, var hur man krystade rätt. Man får ofta lära sig fel, av barnmorskorna som säger; ta i som när du bajsar. Det är inte korrekt sätt. Då tar man ju i långt ner så att säga... Det är som att krama mitt på tandkrämstuben. För att få ut barnet lättare så är det bättre att börja längst upp. Träna på att hitta dina krystmuskler genom att låtsas att du med en kraftig pust ska blåsa ut ett ljus. Inte långsamt utan snabbt och kraftfullt. Där uppe, precis där revbenen går ihop, har du dem. När du krystar ska du tänka dig en vågrörelse. Börja ta i med blåsaljusmusklerna och pressa nedåt. Grymt effektivt och "rätt sätt".
Det är också bra att inte börja krysta för tidigt. Försök att andas dig igenom krystvärkarna så länge det bara går. Det gör du genom att flämta med öppen mun, snabbt..
När det absolut inte går att hålla emot längre, då ska man börja krysta. Att man håller emot länge är för att man inte ska riskera gå sönder.
Jag är glad att jag följde rådet att stå upp. Jag stod upp ända fram till att jag skulle krysta. Då tynger barnet nedåt hela tiden och förloppet kan gå snabbare samtidigt som barnet tänjer kontinuerligt och du inte riskerar att spricka lika lätt, som när du plötsligt får fullt tryck..
Lycka till