Kan man ha fler e-sparkonton än ett?
Nybliven Swedbankkund och vi skulle behöva tre olika sparkonton Kan man bara ha ett e-sparkonto?
Nybliven Swedbankkund och vi skulle behöva tre olika sparkonton Kan man bara ha ett e-sparkonto?
Hmmm... Blir förvånad av tidigare svar.
Jag har flera e-sparkonton, och har aldrig tidigare hört att man inte skulle kunna ha det. Det var bara att skapa dem när jag var inloggad. Alla mina är kopplade till mig och jag kommer åt dem via min internetbank.
Det beror på vad man vill ha pegnarna till förståss.. ska man som sagt.. spara.. så är fonder bra.. men om man vill h adem till löpnade utgifter kan man ha e-sparkonto alt servicekonto om man bara vill få över en del extra pegar till ett annat konto.
SÅ klart att e-sparkonto har bättre ränta men det beror på hur mycket pengar man avser ha där med och hur ofta man avser använda pengarna.
Ska man bara lägga undan för räkningar och sådant så de bara ligger där någon månad kan ett servicekonto vara lika bra.
Alternativt kan ju den andra partern oxå ha bank via internet men utan betalningstjänsterna men ha möjligheterna att öppna ett till e-sparkonto och man kan föra över pengarna själv via den egna dosan.
Dessutom har då parterna varsin bank id vilken kan vara bra att ha i många sammanhang.
Men kan inte få bank id utan en egen internetdosa.
Att bara ha bank via internet utan betalnngstjänsterna brukar vara gratis.
Jag har fyra e-sparkonton, och har aldrig hört talas om att man bara kan ha ett, faktiskt.
Vår bankkontakt sa att det bara gick att ha ett e-sparkonto till varje dosa (Swedbank) men hon var snäll och fixade ett till dottern och jag kan göra överföringar utan dosa till hennes konto från mitt eftersom jag har dispostionsrätt till hennes konton.
Lill... jag får ta upp det med vår bankman igen då ser jag...
Vi har också flera sparkonton.
Ett var, plus att sonen (11 mån) har ett.
Och så har vi ett gemensamt sparkonto.
Vi har varsin "bank på Internet". Vi har tillgång till alla sparkonton (ja inte varandras då) inkl sonens där (då vi båda har dispositionsrätt på det).
Glömde skriva att vi har våra konton i en fristående bank till Swedbank
vi har SEB, och har tre sparkonton.
nja nu vet väll alla att man kan ha hur många sparkonton som hellst om man föredrar dålig ränta.. frågan var ju just e-spar konto som har rätt bra ränta med fria uttag osv..
Lite tips!
Ni med huslånkontot som kallas servicekonto, och ni samtidigt vill spara lite på det kontot, be banken att göra det till ett sparkapitalkonto istället, med mycket bättre ränta. Ha endast servicekonto om pengarna rullar ut lika fort som de kommer in. Se över hur räntan ser ut på era resp kontotyper, banken kan ändra typ av konto. Vi gjorde denna genomgång i samband med att se över lån o så. Vi fick även ett extra e-sparkonto för jag ville ha 1 till mig och 1 till vår son. Det fixade hon på ett kick, så det är bara att fråga, man kan inte mer än få ett nej. Bankerna har alla möjligheter att göra det bra för kunden Vi måste bara veta vad vi vill!
Vet nån hur Swedbank i Uppsala säger om den saken att ha flera e-sparkonto?