• avregistrerad

Pinsamt att handla pa IKEA?

Jag har fatt kanslan av att svensken tycker att det ar pinsamt att handla pa IKEA savida det inte ar ens forsta hem. (Men anda har sa manga manniskor IKEA-mobler hemma, forklara det den som kan. )

Utomlands sa ar IKEA coolt och "fint". Visst har IKEA mycket skrap men de har ocksa prisvarda saker sasom koksinredning (skapluckor och vitvaror) och gedigna trabord t ex. Och ett trabord ar ju ett trabord liksom, varfor skulle det vara battre for att det kom fran ett dyrt stalle? Ett annat exempel ar "rispapperslampor" som var sa populara harom aret, den pa IKEA kostade runt 400 kr tror jag och en identisk lampa pa Bauhaus gick pa 1000-lappen. Ar Bauhaus verkligen vard det dubbla?

Sa vad tycker alla har, ar det pinsamt att ha IKEA-mobler och prylar darifran eller ar det helt okej?

Har det nagot att gora med alder och inkomst om det nu inte anses okej?

• Svar på tråden Pinsamt att handla pa IKEA?
  • Cerdrica

Jag älskar Ikea!!! Verkligen, vi handlar en hel del där MEN, vi känner att nu när vi blivit lite äldre (hahaha, vi är strax över 30) så räcker inte Ikea riktigt till alltid. Till exempel ville vi ha en ny soffa och vi kom efter mycket om och med fram till att Ikeas inte var vad vi ville ha. Inte heller deras köksstolar var vad vi tänkt, får se hur vi gör.
    Så min sammanfattning: Ikea är bra men ibland vill man ha lite "mer" liksom.

• Cerdrica

Ja de som gör Ballingslövs kök gör även Ikeas, det är alltså samma kök... Fast till helt olika priser.

• MrsXanadu

Pinsamt? Nej varför. Jag handlar mkt på Ikea. Även om dem också har blivit dyrare så är det ändå relativt billigt att handla där.

Jag vet bara av egen erfarenhet att jag handlar hellre på Ikea än tex Mio för där är det bara problem med allt särskilt soffor.

• avregistrerad

Va? Ar det sant om koken? Ar det exakt samma sak fast med ett annat marke bara?

• Jenna3
    Cerdrica skrev 2007-07-03 16:30:16 följande:
    Ja de som gör Ballingslövs kök gör även Ikeas, det är alltså samma kök... Fast till helt olika priser.
    Vi har ett Ikea-kök. Tog vitvarorna därifrån också. Är supernöjda!!
  • Chilimon

Vi har mycket ikea hemma och det är inget fel på dom
    Fast tavlor får sambon absolut inte komma dragandes med därifrån, jag vill ha orginella som ingen annan har.

Buy Sea Chair Ten
  • Minna07

IKEA är ju fanken bästa stället

• 2timearound

Det viktiga är att hemmet har en personlig prägel. Att man inte har köpt färdiga koncept rakt av, utan brytt sig om att göra hemmet till en del av en själv. Jag tycker inte att man ska ha för mycket möbler från ett och samma ställe oavsett om det är Ikea eller Mio eller what have you. Mixen är springande punkten!

"FUM är det nya BIM" se --------->www.familjeliv.se/Forum-1-5/m22043160.html
  • Tjej 83

pinsamt? nej handlar gärna på ikea. gillar deras saker.
    men andra kan säga, vaa handlar du på skit ikea. deras saker går ju sönder. men ska handla på Mio eller EM.
    varför ska ja betalda dubbla eller tredubbla priset? nej.

tröttnar ja på en sak kan ja ju lätt köpa nytt, billigt på ikea. annars måste manjus tå ut med sakerna. man släger inte gärna ett bord för 10.000 från mio då man är trött på det.? nej.

• BHJE

Älskar IKEA...det är vårt andra hem! Att sambo sen jobbar på deras IT-avdelning så vi har personalrabatt gör inte saken sämre ju
    /Jessica

• Jenna3
    2timearound skrev 2007-07-03 16:37:19 följande:
    Det viktiga är att hemmet har en personlig prägel. Att man inte har köpt färdiga koncept rakt av, utan brytt sig om att göra hemmet till en del av en själv. Jag tycker inte att man ska ha för mycket möbler från ett och samma ställe oavsett om det är Ikea eller Mio eller what have you. Mixen är springande punkten!
    Jo precis. Men om jag ska köpa ngn möbel som jag behöver kollar jag först på Ikea. Sedan blandar jag mkt med loppisfynd osv...för att få ett persoligt hem!
  • 2timearound
    Jenna3 skrev 2007-07-03 16:45:12 följande:
    Jo precis. Men om jag ska köpa ngn möbel som jag behöver kollar jag först på Ikea. Sedan blandar jag mkt med loppisfynd osv...för att få ett persoligt hem!
    Det är då det blir bäst!
    "FUM är det nya BIM" se --------->www.familjeliv.se/Forum-1-5/m22043160.html
  • Jenna3
    2timearound skrev 2007-07-03 16:46:16 följande:
    Det är då det blir bäst!
    JA!
  • Cerdrica
    Jenna3 skrev 2007-07-03 16:32:51 följande:
    Vi har ett Ikea-kök. Tog vitvarorna därifrån också. Är supernöjda!!
    Vi har också kök därifrån men inte vitvaror. Jo fläkt, om det nu räknas som vitvara?!
  • avregistrerad

Jag haller med om att vilket hem som helst blir trist om man koper allt fran samma stalle. Daremot ger jag inte 1000 spann for en rispapperslampa pa Bauhaus som ar identisk med IKEAs for ca 400.

Jag betalar garna 40 000 kr eller vad min Tempur-sang nu kostade eftersom att den ar superskon och bra kvalitet men pa landet har jag en IKEA-sang och jag maste nog erkanna att den ar (nastan) lika skon som Tempursangen for en brakdel av priset.

• Analoga

Nej nej det där stämmer inte! Jag vet att både rik som fattig - ja alla sorts människor handlar på Ikea! Verkligen inget att skämmas för - är ju det absolut SMARTASTE och BÄSTA företaget i Sverige!!

avregistrerad skrev 2007-07-03 15:39:11 följande:
    Jag har fatt kanslan av att svensken tycker att det ar pinsamt att handla pa IKEA savida det inte ar ens forsta hem. (Men anda har sa manga manniskor IKEA-mobler hemma, forklara det den som kan. )Utomlands sa ar IKEA coolt och "fint". Visst har IKEA mycket skrap men de har ocksa prisvarda saker sasom koksinredning (skapluckor och vitvaror) och gedigna trabord t ex. Och ett trabord ar ju ett trabord liksom, varfor skulle det vara battre for att det kom fran ett dyrt stalle? Ett annat exempel ar "rispapperslampor" som var sa populara harom aret, den pa IKEA kostade runt 400 kr tror jag och en identisk lampa pa Bauhaus gick pa 1000-lappen. Ar Bauhaus verkligen vard det dubbla? Sa vad tycker alla har, ar det pinsamt att ha IKEA-mobler och prylar darifran eller ar det helt okej? Har det nagot att gora med alder och inkomst om det nu inte anses okej?
Svar på tråden Pinsamt att handla pa IKEA?