• Anonym (sambon)

konstig syster-bror relation? eller bara jag?

Min sambo har en syster som inte är en blyg viol direkt och det är roligt ibland men inte alltid. Min sambo och hon har alltid haft en bra relation som jag tycker är bra men nu har en situation uppstått som jag stör mig på.

För någon dag sen var hon hemma hos oss och skulle byta om, ett tag går hon med bar överkropp och min sambo ställer sig och säger "syrran, har du fått större bröst"

Jag tyckte det var riktigt konstigt att min sambo skulle ha koll på sin syrras bröst (utan BH t.o.m). straxt efter detta så lägger han sig i sängen och pratar med henne när hon byter om.

Jag reagerade väldigt starkt, jag anser mig inte vara särskilt pryd men kände ändå att jag var tvungen att ta upp detta med min sambo och sa att det kändes konstigt att få vara med om denna situation. När jag väl hade fått det sagt så kändes det ändå lättare, det är ju trots allt bara hans syrra. Men så sa han att deras relation alltid har sett ut så och kommer alltid att göra och att jag får tycka vad jag vill men han vill inte att deras relation ska bli lidande och att de utan problem byter om i samma rum om de vill det.

Jag anser det inte vara okej att man springer runt näck tillsammans om man är ca 30 år bägge två men han anser det vara deras rättighet om de vill göra det. Jag anser det vara lite starkt att säga att deras relation inte kommer vara lika bra om de ska sluta vara så "fria" med varandra. kommer deras relation bli mer ytlig för att de inte byter om tillsammans eller springer runt halvnäck.

Min situation just nu är inte att jag störs så mycket av själva situationen som uppstod utan min sambos sätt att se på det för hur jag än vrider och vänder på det kan jag inte tycka att det är okej att de springer runt halv/helnakna och har koll på bröststorleken och att han anser det vara en rättighet i deras relation.

Om min egen bror skulle kommentera mina bröst på det sättet min sambo gjorde skulle det kännas ganska obekvämt, han är ju min bror, han ska inte tänka på sånt ;)

Vad anser ni? är det bara så kanske att jag själv inte har haft i närheten av en sådan relation med min egen bror så jag inte kan relatera eller kan ni kanske säga något som får mig att tänka lite mer positivt i denna fråga?

Hur har ni det i era syskonrelationer?

• Svar på tråden konstig syster-bror relation? eller bara jag?
  • Coccolina

Min pojkvän säger inget han vet att det är sån jag är... han kan tyca det är lite lustigt men inte störande... Inte heller brorsans sambo säger något visserligen så är brorsan homosexuell...men vi bodde tillsammans alla tre och även hans sambo har set mig springa omkring halvnaken i lägenheten...Och vi har till och med varit på semester mamma, brorsan, hans sambo och jag och vi bodde i samma rum... då sprang även mamma omkring halv naken medans hon bytte om efter en dag på stranden...

Life's a bitch get used to it!!!
  • Anonym (sambon)

Men om din pojkvän skulle störa sig på det skulle du göra något för att det skullas kännas bättre för honom?

annars låter det ju bra för er att någon inte störs av det, jag får väl besöka lite mer nudiststränder kanske ;)

• Coccolina

Som sagt tror det beror på uppfostran lite grann... När jag var yngre och pappa och mamma var gifta så brukade han till och med gå på toa med dörren öppen... (ja när han kissade inte annars)
    Som sagt i min familj så har nakenhet aldrig varit något konstigt utan något helt normalt... därför känns det inte som något laddat för mig att vara topless omkring min bror (eller andra) till och med pappa har sett mig topless ett par gånger när jag sover hemma hos honom ibland...

• Anonym (likadan)

Liksom Slurpan har jag vuxit upp i en familj där man tyckt att nakenhet inte är något onaturligt. Mina föräldrar har genom sin uppfostran gjort att vi barn kan se på nakna människor utan att vilja ha sex med dem. Samma uppfostran ger jag nu mina barn.

• PiaMaria

jag satt och pratade med en kompis om hur just öppen man är i sin egna familj och han ( som är 50 år) har en dotter på 22 år som går omkring naken i huset framför hela familjen. Han var likadan, kan också gå omkring naken framför sina vuxna barn ( sonen är 18).

jag skulle aldrig kunna visa mig naken inför mina föräldrar och aldrig gå naken framför mina barn hur som helst, eller mina egna syskon heller....

• Coccolina

Hmm vet inte hur jag skulle reagera på om min pojkvän stördes utav det... eftersom det är ett beteende jag inte tänker på utan är naturligt för mig så märker jag det ju inte direkt... hade de varit ett medvetet beteende så är det ju lättare att undvika men ett undermedvetet beteende är ju svårare att förändra... Tror allvarligt att det inte finns något jag kan göra direkt om det störde min pojkvän... sorgligt men sant...

är jag hemma så springer jag omkring som jag vill och går även på toa med dörren öppen... (bor med mamma idagens läge... se min pres om varför) utan att tänka på det ens... när vi har folk hema måste jag alltid tänka efter och känner mig pressad och onaturlig då jag måste tänka på att ta på mig morgonrock när jag kommer ur duschen osv... Självklart så gör jag inte dessa saker då jag är hemma hos andra (eller rättare sagt försöker undvika det...ibland missar jag att låsa toa dörren men jag lämnar iallfall inte dörren vidöppen )

Invanda beteende är inte det lättaste att förändra...

• Anonym (Blygis)

Min syster kan jag springa halvnaken inför men en bror ...Likaså för min mamma men pappa ALDRIG!

Tror de flesta har den inställningen dvs samma kön mer ok...

Skulle jag se min pappa naken så skulle jag nog få gå i terapi

• Anonym (sambon)

Jag anser det inte heller vara fult att kunna vara naken i en familj men jag är absolut inte van vid det och anser inte att det ska vara en rättighet om någon annan i familjen, som jag då i det här fallet faktiskt tar illa upp.

det är egentligen inte själva nakenheten som stör mig utan att man lägger sig och tittar på när någon ska klä på sig eller har koll på någons intimare kroppsdelar, det känns bara fel.

men det känns ändå skönt att höra att det är fler som är lika öppna, även fast de flesta verkar tycka som jag (vilket känns ännu bättre =) )

• Jessica85

Jag ser iget fel med det och med tanke på att han växt upp på det sättet och är som han är så tycker jag nog att du får acceptera det.
    Han är ju sån som person och personlighet går inte att ändra på.

• Anonym (sambon)

någon annan som har upplevt samma sak kanske?

visst måste jag kunna acceptera hans personlighet och det är det jag måste jobba på, vissa saker måste bearbetas innan jag kan acceptera dem fullt ut.

• Amadeus2

Ser både min syrrans bröst hon är 50år ibland även min kusins bröst hon är som jag 52år. Men det är inte så att de blottar sig skall bytta tex tröja eller kommer ut ur duschen. Har aldrig varit några problem att men ser en halvnaken kvinna som man är släkt med. Skulle väl aldrig kommentera någons av min släktingars bröst men det är väl olika. Bianca har ju berömt mamma Pernillas bröst när kände kvinnor görs sådant kan de ju bli ringar på vattnet.

• Anonym (...)
    Anonym (sambon) skrev 2007-07-03 17:10:05 följande:
    konstig syster-bror relation? eller bara jag?

Min sambo har en syster som inte är en blyg viol direkt och det är roligt ibland men inte alltid. Min sambo och hon har alltid haft en bra relation som jag tycker är bra men nu har en situation uppstått som jag stör mig på.

För någon dag sen var hon hemma hos oss och skulle byta om, ett tag går hon med bar överkropp och min sambo ställer sig och säger "syrran, har du fått större bröst"

Jag tyckte det var riktigt konstigt att min sambo skulle ha koll på sin syrras bröst (utan BH t.o.m). straxt efter detta så lägger han sig i sängen och pratar med henne när hon byter om.

Jag reagerade väldigt starkt, jag anser mig inte vara särskilt pryd men kände ändå att jag var tvungen att ta upp detta med min sambo och sa att det kändes konstigt att få vara med om denna situation. När jag väl hade fått det sagt så kändes det ändå lättare, det är ju trots allt bara hans syrra. Men så sa han att deras relation alltid har sett ut så och kommer alltid att göra och att jag får tycka vad jag vill men han vill inte att deras relation ska bli lidande och att de utan problem byter om i samma rum om de vill det.

Jag anser det inte vara okej att man springer runt näck tillsammans om man är ca 30 år bägge två men han anser det vara deras rättighet om de vill göra det. Jag anser det vara lite starkt att säga att deras relation inte kommer vara lika bra om de ska sluta vara så "fria" med varandra. kommer deras relation bli mer ytlig för att de inte byter om tillsammans eller springer runt halvnäck.

Min situation just nu är inte att jag störs så mycket av själva situationen som uppstod utan min sambos sätt att se på det för hur jag än vrider och vänder på det kan jag inte tycka att det är okej att de springer runt halv/helnakna och har koll på bröststorleken och att han anser det vara en rättighet i deras relation.

Om min egen bror skulle kommentera mina bröst på det sättet min sambo gjorde skulle det kännas ganska obekvämt, han är ju min bror, han ska inte tänka på sånt ;)

Vad anser ni? är det bara så kanske att jag själv inte har haft i närheten av en sådan relation med min egen bror så jag inte kan relatera eller kan ni kanske säga något som får mig att tänka lite mer positivt i denna fråga?

Hur har ni det i era syskonrelationer?

Alltså såhär:

* Du kommer få en massa olika perspektiv angående att vissa anser att det är onormalt/sjukt konstigt, och för andra är det helt normalt.

- För mig är det jättekonstigt

Men! Det som är destruktivt i situationen du beskriver är inte huruvida deras syskonrelation är fri eller inte, utan det är att Du vill lägga dig i din pojkväns relation till sin syster och hur de ska beté sig. DEN delen är sjuk. 

Vill du ha en relation där båda ni anpassar er efter er partners önskemål, istället för att vara er själva? Du verkar inte förstå konsekvenserna av att han skulle anpassa sig efter dina krav, enbart för att det känns skönt för dig. 

Det är helt okej att säga att Du inte vill att hon springer naken framför dig. Men väldigt märkligt att försöka bossa över hur de ska beté sig med varann (sålänge du inte misstänker incest förstås, men det misstänker jag att du inte gör).

• Anonym (...)
    Anonym (...) skrev 2023-05-03 11:51:45 följande:

Alltså såhär:

* Du kommer få en massa olika perspektiv angående att vissa anser att det är onormalt/sjukt konstigt, och för andra är det helt normalt.

- För mig är det jättekonstigt

Men! Det som är destruktivt i situationen du beskriver är inte huruvida deras syskonrelation är fri eller inte, utan det är att Du vill lägga dig i din pojkväns relation till sin syster och hur de ska beté sig. DEN delen är sjuk. 

Vill du ha en relation där båda ni anpassar er efter er partners önskemål, istället för att vara er själva? Du verkar inte förstå konsekvenserna av att han skulle anpassa sig efter dina krav, enbart för att det känns skönt för dig. 

Det är helt okej att säga att Du inte vill att hon springer naken framför dig. Men väldigt märkligt att försöka bossa över hur de ska beté sig med varann (sålänge du inte misstänker incest förstås, men det misstänker jag att du inte gör).

Omg, såg inte att det här var en äldre tråd haha. Nvm!
Svar på tråden konstig syster-bror relation? eller bara jag?