• 3 hjärtan

gravidförsäkring eller inte

har ni tecknat gravidförsäkring?? alltså sån man betalar för.. borde man göra det? varför? varför inte?

• Svar på tråden gravidförsäkring eller inte
  • 3 hjärtan

NinaT: okej, får läsa mig mer in i det.. känns ju bra att ha alla försäkringar på samma ställe...

Sandra och Frippe: jag vet faktiskt inte vad BB räkningen är...

• Sandra och Frippe

BimBims Mamma

Kristin24 skrev 2007-07-03 17:34:08 följande:
    jag tog en sån där gratis...trygghansa. Det täcker BB räkningen..

Va? Täcker den BB räkningen?
    Fan!! När måste man säga till om det senast?
    Visste jag ju inte om!
    Kan man ju skicka det till dom då isf.
    fast det är ju 3 mån sedan idag *morr*

Bims mamma nu vill vi veta vad bb räkningen är för någe!?
  • Randig tjej

BB räkning är den räkning man får efter att ha legat inlagd på sjukhus (bb). Tror det var 60 kronor per natt (dygn) när jag fick mina barn, men det var Kronobergs landsting, det varierar säkert vart man bor vad det kostar. Och för att få ut ersättning måste man ha en EGEN försäkring hos tex. Trygg Hansa. Det räcker alltså inte med barnets försäkring. Det gjorde det inte för mig i sept- 06 iallafall.

• Damien och Adrian
    NinaT skrev 2007-07-03 22:28:05 följande:
    Mrs FTM: jag har tecknat gravidförsäkring på Folksam (den var ny för i år) Tror inte så många känner till den. jag tycker den verkar tecka in mer än trygg hansas när jag lästa på, sen var den billigare också. har även fått papper om deras barnförsäkring och den verkar bra.!
    Jag har jämfört alla försäkringar och folksam täckte in minst, men var också billigast.
  • 3 hjärtan

men det här med gravidförsäkringar är ju väldigt nytt... hur gjorde folk innan det här fanns? bara en fundering alltså...

• xax

man hade ingen
    Inte jag i allafall fast jag är nybliven mamma

3 hjärtan skrev 2007-07-04 18:28:29 följande:
    men det här med gravidförsäkringar är ju väldigt nytt... hur gjorde folk innan det här fanns? bara en fundering alltså...
  • NinaT

Jag tror att det viktigaste är att så snabbt man fått personnummer ordna med en barnförsäkring. Även om gravidförsäkringen räcker 6 månader. Träffade precis en från försäkringsbolaget och det bästa är att teckna så fort som möjligt. händer något under de första 6 månaderna kan det vara svårt att teckna ny.

• Sandra och Frippe

ok...dåså...jAG E MED=o)

Jag tyckte en person i tråden lät så skitglad när hon hörde att en försäkring täckte bb kostnaden så jag tänkte att d va nån gigantiskt mega summa alla fetaste som d handlade om. Trodde ju inte det var den vanliga sjukvistelse kostnaden hon menade att hon blev så glad att det täckte....den e ju en fjärt.=O) iaf om allt går som d ska...o det hoppas vi ju på!

• Luddvar

Jag vill bara flika in att det är jätteviktigt att försäkra barnet innan. Tycker iallafall jag.

Min dotter hade höftledsluxation och hamnade i skena. Bara i 4 veckor. Tack och lov hade vi TryggHansas försäkring för annars hade vi fått svårt att få henne försäkrad överhuvudtaget.
    Vi skulle flytta alla våra barn till Länsförsäkringar förra året men det hakade upp sig på dottern. Och det TROTS att hon är friskförklarad för barn som legat i skena får inga problem med höfterna senare i livet. Det är ju därför de ligger i skenan liksom.
    Men de ville utreda det hela ännu ett år så då sa jag till dem att strunta i det och vi hade henne kvar i T-H. 

• miss marion

Har pratat med en kille på Trygg-Hansa och 950-kronorsförsäkringen täcker INTE bb-räkningen i normalfallet utan bara om mamman måste stanna pga komplikationer, alltså om något utöver det vanliga händer. Så sorry.... (Antar att inte heller gratisförsäkringen betalar bb-vistelsen, den försäkringen ingår väl för övrigt i den dyrare?).

• Randig tjej

Precis. man måste ha en egen försäkring hos tex. Trygg Hansa för att det ska täcka bb-räkningen.

• Mecii

ifall jag har trygghansas gratisförsäkring kan jag även skaffa folksams gratisförsäkring?
    sen udnar jag om folksams försäkring är bra. har alla försäkringar hos dom så det kännas bra att ha alla på samma ställe!

• annasbäbis

Tror inte det är ingen självrisk på väntabarn försäkringen från TH....

• Randig tjej

Fast det är ingen självrisk på att ligga på bb. Har mamman en bra försäkring så får hon ersättning per dygn hon är inlagd på bb och den summan är unefär densamma som bb kostnaden.

Mecii: Du kan aldrig få ersättning från två försäkringsbolag samtidigt, sa försäkringskillen som var här hemma hos oss nyligen.

• frau M

Det är bara DIN egen försäkring som ger dig ersättning för bb-vistelsen. Inte bebis. Sedan finns det ingen självrisk, åtminstonde inte hos trygg hansa.

Sedan det där ni skriver om att man ska teckan barnförsäkringen så fort som möjligt. Absolut! Det går tom att göra samma dag bebis föds. Man behöver inte invänta de fyra sista siffrorna ens. De kan lämnas in efteråt. Inga problem alls.

(har jobbat med trygg hansas försäkringar om någon undrar något)

Svar på tråden gravidförsäkring eller inte