• Anonym

Har någon av dem brutit mot tystnadsplikten?

Jag har några frågor angående tystnadsplikten?

En psykolog som jag gått hos har precis skrivit ett utlåtande, på sista mötet med henne så säjer hon att hon bokat in ett möte med bvc-psykologen (det är tänkt att jag och bvc-psykologen ska prata om vilket stöd som finns i kommunen för unga föräldrar) och ger mig en lapp med tid och datum till bvc-psykologen, jag har aldrig godkänt att hon bokar tiden hos bvc-psykologen.
    Jag tar tveksamt imot lappen och säjer att jag ska gå och träffa henne.
    Sen när jag kommer hem, så efter att ha tänkt efter lite och beslutat mig för att jag inte vill träffa bvc-psykologen så ringer jag upp henne själv och avbokar tiden på hennes telefonsvarare.
    Hon ringer upp mig och jag förklarar varför jag inte tycker att jag behöver träffa henne, att jag redan har det stödet som jag behöver osv. 
    Hon verkar nöjd med mitt svar och erbjuder mig att kontakta henne om jag någon gång skulle vilja.
    och nu idag så får jag reda på att bvc-psykologen har ringt soc och sagt att hon är orolig.

Nu undrar jag om inte bvc-psykologen har tystadsplikt? Får hon ringa soc och nämna mitt namn och personnummer utan mitt medgivande och utan att aldrig ens ha träffat mig?
    och hur är det med psykologen som skrev utlåtandet får hon lämna ut mitt namn och personnummer till bvc-psykologen utan mitt medgivande?
    Undrar om någon av dem har brutit mot tystnadsplikten?

• Svar på tråden Har någon av dem brutit mot tystnadsplikten?
  • Mar1lyn

nej jag tror inte att de har brutit mot tystnadsplikten, eftersom de inte har lämnat ut känsliga detaljer om dig, som du själv har berättat.

• Anonym

Det där lät rätt skumt faktiskt!

Givetvis får bvc-psykologen kontakta soc om hon känner så.. men, man undrar ju vilka indicier hon har för att verkligen göra det? Kan ju inte anmäla alla som inte vill träffa henne liksom.

Och att en psykolog remitterar en vidare och skickar över papper till den nya UTAN godkännande?? Konstigt.

Du vet att du har rätt till att få veta det som står i alla journaler om dig antar jag, så det där utlåtandet, har du fått det själv? Finns det saker i det utlåtandet som kan tolkas så negativt?

Lycka till!

• Anonym

Det är ju så att man inte får tala om sina patienter med utomstående. Däremot får du lov att lämna över tillräckliga uppgifter för att "rapportera över" så att säga när patienter flyttar över från en person till en annan.

Jag hade blivit arg om jag uttryckligen sagt att hon ej får kontakta en annan psykolog och hon ändå gjort detta. Ditt medgivande krävs. Har du sagt nej bestämt eller kanske tyckt att det lät bra men ändå inte gett ditt medgivande? Kan hon ha uppfattat att du tackade ja fast du inte gjorde det?

Angående den andra psykologen så får hon kontakta soc om hon anser att det är fara för barnet.

• Mar1lyn

men skickade hon över papper till BVC eller Soc? Eller kontaktade hon dem bara och sa att hon hade en patient som hon tycker behöver prata med bvc och fick en tid? Mer info än det behöver väl inte bvc?

• Anonym

Boka tid kan hon ju göra, men eftersom bvcpsykologen anmält att hon är orolig så måste hon ju även ha rapporterat över fallet?! Bvcpsykologen måste ju veta mer än att det är någon som vill träffa henne om hon kan uttala sig om din oro.

• Anonym
    Anonym skrev 2007-07-03 19:20:13 följande:
    Det är ju så att man inte får tala om sina patienter med utomstående. Däremot får du lov att lämna över tillräckliga uppgifter för att "rapportera över" så att säga när patienter flyttar över från en person till en annan.Jag hade blivit arg om jag uttryckligen sagt att hon ej får kontakta en annan psykolog och hon ändå gjort detta. Ditt medgivande krävs. Har du sagt nej bestämt eller kanske tyckt att det lät bra men ändå inte gett ditt medgivande? Kan hon ha uppfattat att du tackade ja fast du inte gjorde det?Angående den andra psykologen så får hon kontakta soc om hon anser att det är fara för barnet.

nej, jag hade inte gett mitt medgivande till att hon skulle kontakta bvc-psykologen utan det kom som en överaskning, hon frågade mig aldrig eller pratade inte ens om att kontakta henne, utan hon hade redan bokat tiden och allt samma dag som jag medelades,

så nej något medgivande fick hon inte.

och bvc-psykologen har aldrig ens träffat mig och vad jag fattade det som så var det ingen anmällan hon gjort utan "bara" ringt och förklarat sin oro..

så bvc-psykologen har inte gjort något fel då?

ingen av dem?

• kidA

jag tror inte heller de brutit mot tystnadsplikten.
    o bvcpsykologen är kontaktad av en orsak ju. av vilken då? vi vet inte storyn bakom ju. handlar det här bara om att du är en ung mamma utan av stöd eller har du en sjukdomshistoria som gör att du borde ta emot stöd o hjälp fr psykologer?

svårt att svara på ngt innan man vet storyn bakom som sagt.

***snart bebis! v 34 nu***
  • Anonym
    Anonym skrev 2007-07-03 19:26:12 följande:
    så bvc-psykologen har inte gjort något fel då?
    ingen av dem?
    Bvc-psykologen har inte gjort något fel, nej. Som sagt får hon lov att kontakta soc om hon är orolig för barnet. Det är en av de omständigheter under vilken man FÅR bryta tystnadsplikten nämligen, när det handlar om barn som kan fara illa.

Din psykolog däremot hade ingen rätt att diskutera ditt fall med en kollega. Boka tid kan hon göra, men ej rapportera över ditt fall till annan psykolog innan du gett ditt medgivande.

Hoppas du inte tar illa upp när jag skriver att barnet kan fara illa, jag känner ju varken dig eller ditt fall, jag svarar bara utgående ifrån reglerna kring tystnadsplikten.
  • Anonym

vad spelar storyn bakom för roll? antingen så har dom tystnadsplikt eller så har dom det inte? eller?
    Hur går man till väga för att anmälla brott mot tystnadsplikten, för jag tror att psykologen brutit mot tystnadsplikten, det är precis som anonym inlägg 5 skrev

Bvcpsykologen måste ju veta mer än att det är någon som vill träffa henne om hon kan uttala sig om din oro.

så då måste psykologen ha lämnat ut mer än mitt namn och nummer, varför annars ringa soc, för vilken oro då?

• Anonym (psyk)

Jag tror inte att någon av dem har brutit mot tystnadsplikten. Om de har någon misstanke (oavsett om den visar sig vara sann eller inte) så får de väl kontakta soc., och inom sjukvården får man ju prata om patienter (och flera personer kan komma att läsa din journal), så jag tror inte att de gör fel i att lämna över ett ärende mellan sig heller.

Är lite osäker, men skulle inte tro att någon begått brott mot tystnadsplikten. Det du däremot ska kräva är att få läsa din journal, för det har du rätt till (om de inte kan hävda att det vore mycket negativt för behandlingen, tror jag, då de nog kan neka dig).

Svar på tråden Har någon av dem brutit mot tystnadsplikten?