• Jojjann

Alternativ medicin

Intressant artikel, men utifrån den typ av studie som den rapporterar kan man inte dra slutsatser om orsak-verkan eftersom det inte är ett kontrollerat experiment utan en studie där man i efterhand jämför resultat för olika personer. Som de själva påpekar kan det vara så att de som har mer hälsoproblem sen tidigare och kanske därför har lägre sannolikhet att bli gravida genom IVF också är mer benägna att använda sig av alternativa metoder som komplement. Något som inte framgår av artikeln är om de jämfört patienter i samma "fas" av IVF, d v s om det enbart gört ex sitt första försök eller om det är blandat med några som försökt för första gången och några som varit inne på försök två, tre eller fyra. Det är ju möjligt att de som redan försökt några gånger börjar bli mer desperata och därför provar på olika alternativa metoder som komplement (så var det för mig). Har man misslyckats ett par gånger är det ju tyvärr också så att sannolikheten att man lyckas sjunker.

Gjorde själv akupunktur runt samtliga mina 5 försök. När jag frågade kliniken var det något de tyckte kunde vara värt att prova. Även om forskningen hittills uppvisat blandade resultat så menade de på att det åtminstone inte kunde skada. Inför sista försöket ändrade jag också kostvanor enligt TCM och tog lite örter (men inga örter under behandlngen). Även om det är omöjligt att säga i efterhand om akupunkturen spelade någon roll i mitt fall kommer jag att göra det igen nu när vi börjar med syskonförsök till hösten.

Förstår iochförsig resonemanget att IVF och alternativmedicin på sätt och viss står i motsats till varandra, men man kan också se det som att alternativ medicin hjälper kroppen att bättre hantera påfrestningarna av behandlingen, och om man påbörjar alternativbehandlingen innan, att få kroppen att börja på en så bra utgångspunkt som möjligt.
    www.easternharmonyclinic.com/

• Jojjann

Hej igen,
    Det ar iofs helt legitim forskning aven om det en deskriptiv studie. Sadana ar ju ocksa viktiga for att de ger ideer om vilka mojliga samband som ar varda att forskas pa mer med andra (kausala) metoder. Sjalv tycker jag det var en intressant hypotes att ortmediciner kan paverka stimuleringsfasen. Eftersom det da skulle vara ett negativt samband sa tror jag dock inte att nagot lakarteam skulle vilja exprimentera med kvinnor som faktiskt genomgar ivf om t ex johannesort har eller inte har en inverkan.

Svar på tråden Alternativ medicin