• Doktorn

Alternativ medicin

Rose68 skrev 2007-07-13 13:45:13 följande:
    Hej!
    Jag tror stenhårt på alternativ medicin. Har själv gått både på zonterapi och akupunktur och har blivit hjälpt och mått jättebra utav det.

Jag tror inte att 1300 miljarder kineser har helt fel. Dom har ju pysslat med detta i århundraden och anser att det ger resultat.

Jag menar inte att trampa någon på tårna. Alla har rätt till sin åsikt, men läkare och forskare i väst har analyserat resultaten av akupunktuer det senaste deceniet och anser sig ändå veta bättre...
    Det är ganska arrogant tycker jag.

Gick en gång i samma klass som en tjej vars pappa var ifrån Kina.
    Hon menade att kineser vet att det fungerar. De har inget som helst behov att vetenskapligt bevisa det.
    Det är så att dryga miljarden (inte 1300 miljarder!) kineser successivt övergår till västerländsk medicin eftersom även de anser att den fungerar.  På moderna kinesiska sjukhus används både TCM (traditionell kinesisk medicin) och västerländsk skolmedicin.

Intresset för att lära sig mer om alternativmedicinska metoder har alltid funnits i varierande grad i västerländsk medicin, och problemet har varit att man ställt samma beviskrav på alternativmedicinen som på skolmedicinska metoder.  Dvs man får inte börja använda ett nytt läkemedel om man inte kan visa att det har en effekt mot ett medicinskt besvär och att det inte orsakar mer skada än nytta.

Fram till helt nyligen har knappt någon enda alternativmedicinsk förespråkare varit intresserad av att låta testa sin metod på ett standardiserat vetenskapligt sätt och man har därför tvingats avstå att införa metoderna. Dessvärre har också de metoder som verkligen kunnat testas inte visat sig ge några större effekter än placebo, Om detta beror på att den alternativmedicinske terapeuten i studien inte behärskat metoden eller på att den undersökta metoden är värdelös är inte lätt att säga. Men faktum kvarstår att man kan inte ställa stora krav på nya tabletter och strunta i krav på alternativmedicinska metoder.  Tills de visat sin effektivitet (inte bara referenser till att "många använder dem") har de ingen plats i skolmedicinen.

Det är alltså så att alternativmedicin hittills inte kunnat visa någa effekter vid olika tester i västvärlden, medan däremot Indien och Kina tar till sig allmer av våra läkemedel och lägger alternativmedicinen successivt bakom sig.

Jag skulle gärna använda mig av alternativmedicinska metoder om någon kunde visa att de fungerar. Det enda jag sett hittills är individer som slår mynt av försäljning av björkaska till desperata sjuka och liknande. Och det är osmakligt!
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
Svar på tråden Alternativ medicin