Inlägg från: alenamilana |Visa alla inlägg
  • alenamilana

Alternativ medicin

Doktorn skrev 2010-06-09 19:45:36 följande:
    Det är så att dryga miljarden (inte 1300 miljarder!) kineser successivt övergår till västerländsk medicin eftersom även de anser att den fungerar.  På moderna kinesiska sjukhus används både TCM (traditionell kinesisk medicin) och västerländsk skolmedicin.

Intresset för att lära sig mer om alternativmedicinska metoder har alltid funnits i varierande grad i västerländsk medicin, och problemet har varit att man ställt samma beviskrav på alternativmedicinen som på skolmedicinska metoder.  Dvs man får inte börja använda ett nytt läkemedel om man inte kan visa att det har en effekt mot ett medicinskt besvär och att det inte orsakar mer skada än nytta.

Fram till helt nyligen har knappt någon enda alternativmedicinsk förespråkare varit intresserad av att låta testa sin metod på ett standardiserat vetenskapligt sätt och man har därför tvingats avstå att införa metoderna. Dessvärre har också de metoder som verkligen kunnat testas inte visat sig ge några större effekter än placebo, Om detta beror på att den alternativmedicinske terapeuten i studien inte behärskat metoden eller på att den undersökta metoden är värdelös är inte lätt att säga. Men faktum kvarstår att man kan inte ställa stora krav på nya tabletter och strunta i krav på alternativmedicinska metoder.  Tills de visat sin effektivitet (inte bara referenser till att "många använder dem") har de ingen plats i skolmedicinen.

Det är alltså så att alternativmedicin hittills inte kunnat visa någa effekter vid olika tester i västvärlden, medan däremot Indien och Kina tar till sig allmer av våra läkemedel och lägger alternativmedicinen successivt bakom sig.

Jag skulle gärna använda mig av alternativmedicinska metoder om någon kunde visa att de fungerar. Det enda jag sett hittills är individer som slår mynt av försäljning av björkaska till desperata sjuka och liknande. Och det är osmakligt!

Jag fick hjälp med något det västerländska medicinska systemet inte kunde hjälpa mig med, tack vare "alternativ" medicin.. 

här är från en artikel från harvard 2021 som pratar om de positiva effekterna av akupunktur, med referens till modern forskning runt det

hms.harvard.edu/news/exploring-science-acupuncture 

"In their new study, the researchers conducted a series of experiments in mice to investigate this hypothesis. First, they identified a small subset of sensory neurons marked by expression of the PROKR2Cre receptor. They determined that these neurons were three to four times more numerous in the deep fascia tissue of the hindlimb than in the fascia of the abdomen."

www.cell.com/neuron/fulltext/S0896-6273(20)30532-8 

om du vill testa alternativmedicin, som du säger, så rekommenderar jag dig att gå in här och boka in dig. umi-app.com 

svara att du vill ha doktor wang.. han är utbildad i både västerländsk medicin och traditionell kinesisk medicin, och han är fantastisk!

lycka till!
    /a

Svar på tråden Alternativ medicin