• Fidelis ad urnam

Begagnade kläder, äckligt eller bra?

Jag har jättesvårt för begagnade kläder och skor, egentligen är det fel att säga att jag har svårt för dessa saker då jag aldrig skulle få för mig att köpa någonting sådant begagnat.
    Det känns ganska äckligt och smutsigt, oavsett kläderna är tvättade och skorna väl rengjorda, jag kan inte tänka mig äga sådana kläder.
    Egentligen är det lite synd att jag känner så då man ibland hittar ganska fina och annorlunda kläder på blocket och tradera. Men det finns en spärr inom mig som ryser vid blotta tanken på att äga ett plagg som är begagnat.

Hur ställer du dig till begagnade kläder? Köper du endast begagnat, endast nytt, varför?
    Vad ser du för fördelar/nackdelar?
    Varför köper du inte begagnat?
    Varför köper du inte nytt?

Home is anywhere you are..... Reta er på den ni
  • Svar på tråden Begagnade kläder, äckligt eller bra?
  • Fidelis ad urnam
    mintchocolate skrev 2007-07-06 12:17:02 följande:
    Jag köper inte begagnat, men mest för att jag inte är så duktig på att hitta något snyggt. Allt ser så gammalt ut. Sedan är ju H&M ibland lika billigt. Beroende vad man vill ha tag i förstås.MEN, äckligt är det inte! Då är det lika äckligt att köpa en tröja på Gina Tricot som elva (en dels vettiga) personer har provat. Tvättar dem gör man ju i vilket fall som helst.
    Jo visst är det andra som har provat kläderna i butiken, men de har inte haft dem på sig dag efter dag, tvättat dem och haft dem på sig igen.
    Byxor tycker jag känns mest äckligt, inte för att jag tror att folk pissar i byxorna osv som vissa vill få det till, men vanliga saker som att de har släppt sig i byxorna tycker jag känns äckligt.
    Home is anywhere you are..... Reta er på den ni
  • mysmatte

Jga köper beganade kläder på ett ställe där oftas prislappen fårn affären sitter kvar detär inge täckligt med det. jag blir mer äcklad av att höra att dom i affären prövar alla kläder och sedan hänger tillbaka dem. det är ju mer äckligt då all svet förs över..kläderna som är begagnade är ju tvättade.. Nya kläder är aldrig nya det är ofast någon annan som haft dem, kassörskas, andra kunder.

• mammiz77

Jag köper mest begagnade barnkläder,man kan hitta jättefina kläder som knappt är använda billigt.För mig så känns det inte äckligt på nått vis man tvättar ju kläderna innan man använder dom lixom.
    Den största fördelen med att handla begagnat är väl att det blir så billigt.
    Tycker givetvis det är kul att handla nytt oxå men då får man inte många plagg för pengarna!

• Estrella

Det beror ju på i vilket skick kläderna är i. Vissa saker skulle jag inte ta på mig oavsett skick (tajta t-shirtar, trosor och bh:ar), men byxor, jackor och skor skulle jag kunna tänka mig (om de är i fräscht skick såklart!).

• mintchocolate
    Estrella skrev 2007-07-06 12:22:18 följande:
    Det beror ju på i vilket skick kläderna är i. Vissa saker skulle jag inte ta på mig oavsett skick (tajta t-shirtar, trosor och bh:ar), men byxor, jackor och skor skulle jag kunna tänka mig (om de är i fräscht skick såklart!).
    Så tänker jag med. Tänk om man skulle hitta någon snygg skinnjacka som någon rik brat har skänkt. Måste gå och kolal nu bara för det
    Brukar faktiskt leta begagnade möbler och grejer till mormor, då hon flyttade för ett tag sedan och behövde mycket nytt. Vi hittade massor fint! Ett helt nytt hem fick hon!
    Fast nu kom jag på att denna tråd handlade om kläder, ska vara tyst.
  • Miss Lau

Jag handlar massvis med beg. kläder, både till mig själv och till barnen (fast inte skor). Tycker det är jättebra, men givetvis köper jag bara hela och rena kläder i nyskick, och oftast märken som är rätt dyra även beg. om man jämför med ex. nya HM-kläder. Och som en bonus så minskar resursslöseriet när folk köper beg.

• Misery

jag köper mkt begagnat både till mig själv o till barnen....men skulle inte köpa underkläder där går gränsen....inte skor heller där vill jag köpa nytt

• Misery

jag köper mkt begagnat både till mig själv o till barnen....men skulle inte köpa underkläder där går gränsen....inte skor heller där vill jag köpa nytt

• Needy

Skulle aldrig köpa begagnade kläder åt mej, maken eller barnen..men däremot ärver dottern av sina sysslingar. Det funkar bra, men klädbytardagar, loppis eller Blocket- No Way!

Men däremot..en riktigt snygg vintageväska från Ebay är OK.

Why be pretty, when you can be gorgeous?
  • Mia83

Ser absolut inget fel i begagnat, snarare tvärtom.
    Jag tycker det är jättebra att det finns människor som tar sitt ansvar och återanvänder saker i stället för att bara bidra till den miljöförstöring som dagens masskonsumtion bidrar till.

• sussiegull

helt ok, man kan hitta snygga slitna jeans, lader skarp som har slitits pa ett snyggt satt...har inget emot second hand, sallan hittar jag dock nagot...underklader second hand skulle jag daremot aldrig kopa....

• Kaldorei

begagnade skor ska man ju helst inte köpa eller använda, eftersom dem oftast e *ingådda* på ett sätt och då får inte dina fötter rätt ställning i skon, eller hur man ska uttrycka det.... däremot kläder e det inget fel att köpa begagnat, ja, inte underkläder då, det vore ju riktigt äckligt.

• Videkorgen

Många här skriver att de aldrig skulle köpa begagnade underkläder, och jag instämmer till 100%.

Men då undrar man - finns det någon här på FL som faktiskt kan tänka sig att ibland köpa begagnade underkläder???!!!

• W W

just kläder är för mig svårt att hitta eftersom jag är för stor.. men köper mer än gärna sängkläder begagnat om det är rent och helt och till rätt pris =)

• W W
    Videkorgen skrev 2007-07-06 16:47:19 följande:
    finns det någon här på FL som faktiskt kan tänka sig att ibland köpa begagnade underkläder???!!!
    där går nog min gräns, det skulle jag aldrig göra..
  • Trogga

Kläder tycker jag är helt okej, om de är hela. Tvättar alltid kläderna innan de används.
    Skulle inte köpa skor begagnat, inte bra för fötterna om skorna är ingådda efter någon annan.

En rakad perser ser väldigt grotesk ut
  • denna där
    Många här skriver att de aldrig skulle köpa begagnade underkläder, och jag instämmer till 100%.Men då undrar man - finns det någon här på FL som faktiskt kan tänka sig att ibland köpa begagnade underkläder???!!!
    Nån snuskgubbe kanske?
    På tradera är det inte tillåtet att sälja begagnade underkläder och i begagnatbutiker säljs det inte.

Svar på TS fråga, Ja jag kan tänka mig/köper begagnat både till mig själv och barnen.
    Dock inte skor, ärver inte heller skor till barnen.
    Vi simmar alla i samma båt.
  • skorpionen80

Äckligt! Funkar om det är syrran jag får kläder från, inte annars.

• Miss Lau
    Många här skriver att de aldrig skulle köpa begagnade underkläder, och jag instämmer till 100%.Men då undrar man - finns det någon här på FL som faktiskt kan tänka sig att ibland köpa begagnade underkläder???!!!
    Nej, jag skulle aldrig köpa beg. underkläder. Tror inte ens att det finns att köpa. Inte i vanliga secondhand butiker iallafall.

• Videkorgen

Valmar - jag har iofs inte sett begagnade trosor på länge, men BH:ar har jag sett, sådana där lite dyrare och med spets och sånt - kanske något att uppvakta gubben med? (OBS! Det skulle jag aldriiiig göra!)

Svar på tråden Begagnade kläder, äckligt eller bra?