• Vill ju så gärna

planerat snitt - var??

hur "lägger" dom snittet vid planerat kejsarsnitt??

känner mig LIVRÄDD över att föda vaginalt (är inte gravid än så vet inte hur ja kommer känna när d väl gäller) o kommer nog vilja göra planerat snitt.... men d finns ju stora nackdelar med d oxå...tex ett fult ärr över hela magen....

Så frågan är....var hamnar ärret o hur mycke syns d???

• Svar på tråden planerat snitt - var??
  • Vill ju så gärna

Ingen som gjort planerat snitt???

Kom på efter att ha läst lite här...får man göra planerat vid första grav?????

Jag är ju livrädd ändå...fastän ja inte vet hur d är...men ja vill inte veta heller....

• hulahula79

jag har inte gjort något snitt, men det läggs tvärs över "magen" nere under trosskanten

• Lisa 74

Ärret är en petitess då barnet väl är ute. Har snittats två gånger och är stolt över mitt ärr. Nuförtiden får man ju inte en racerbana över hela magen som det var förr. Ett snyggt ärr i bikinilinjen.

Tycker inte att det finns några nackdelar med snitt, är jättenöjd.

Många här inne på FL brukar älta detta med att det är en stor bukoperation osv. Visst det är det, men jag har ändå inget negativt att säga om det ändå...

• Teskedsmamman

Jag har inget negativt att säga om mitt snitt heller, men nu när jag har nåt at jämföra med så väljer jag vaginalt ändå...

Men som sagt, vid planerat snitt lägger de snittet långt ner mot blygdbenet, de flesta trosor täcker ärret....

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Tudor (?) - vecka 38
  • Vill ju så gärna

men man får alltså göra snitt trots att man aldrig fött vaginalt innan?? enbart grundat på rädslan??

jag tycker oxå att d verkar överdrivet mycke nojja över hur dåligt d är med snitt....d finns ju minst lika mycke dåligt som kan hända vid vaginalt..

• Irres mamma

Också supernöjd med mitt snitt. Både av själva förlossningsupplevelsen och ärret är liksom nästan inte något.

• Lisa 74

Mitt första var akut och det andra planerat. Om du är livrädd osv hur ska dom kunna neka dej, stå på dej bara och var övertygad om vad du vill.

• Vill ju så gärna

mmm får nog göra d... om vaginalt är enda alternativet tror ja inte att d blir nå barn för min del... vågar helt enkelt inte. Men jag vill ju så himmla mycke just nu.... men som du säger...dom kan ju knappast neka??!!

Lisa 74 skrev 2007-07-07 00:23:17 följande:

Mitt första var akut och det andra planerat. Om du är livrädd osv hur ska dom kunna neka dej, stå på dej bara och var övertygad om vad du vill.
  • SofiaD

TS
    Jo, de kan faktiskt neka rent teoretiskt. Det bästa är väl att åtminstone försöka jobba med sin rädsla och sätta sig in i vad det eg är som skrämmer  med en vaginal förlossning? Det brukar krävas att man går på tex Aurorasamtal (för förlossningsrädda) innan det beviljas snitt. Vet lite vad jag pratar om då jag själv hade svårt att få snitt trots rädsla som grundar sig på tidigare vaginal förlossning.

♥♥♥Mina barn - mitt allt! Nu gravid med trean i v 39, 4 dagar kvar♥♥♥
  • Pernilla3

ett fult ärr är ju inget jämfört vad snitt egentligen är..en omfattande bukoperation med många risker för komplikationer.

Svar på tråden planerat snitt - var??