• Armino

Sollentunamammor!!

Siljelin --> Armica gillar att åka bil. Har ni testat det? Det kanske blir lite bökigt att få henne från bilstolen till sängen sen, men hon kanske blir så pass lugn att ni i alla fall kan mata henne och på så sätt få henne nöjd...?

• Armino
    Hörrni allahopa. Jag behöver råd. När Sköldpaddan föddes ville hon inte amma. Hon bara somnade hela tiden. Och min mjölkproduktion var väl inte den bästa kan jag tänka. Så barnmorskorna sa att vi skulle testa att ge henne mjölkersättning, vilket vi gjorde. Nu är mjölkproduktionen igång men vi var tvungna att ge henne ersättning medan vi väntade på att det skulle komma igång. Kontentan av det hela har blivit att Armica äter ca 400 ml ersättning/dygn och resten från mig. Och jag har testat att pumpa innan, efter och mellan målen för att öka mjölkproduktionen men inget verkar funka. Nån som har nåt tips?

Och en sak till! Ibland när Armica äter, oavsett om det är från flaska eller tutte, så släpper hon taget, fast liksom motvilligt. Men hon vill ändå ha mer. What's up with that? Nån som har eller har haft samma problem och vet vad det beror på?
    Den som bäddar välter ofta liten tuva, om och om igen...
  • Armino

Krodan --> Wow, vilken kunskapskälla du är! Tack så mycket för råd och tips. Jag ska genast börja amma som en dåre Glad Ja, de var väldigt snabba med att föreslå ersättning redan på patienthotellet och eftersom det är de som har erfarenhet och kunskap om nyfödda så ifrågasätter man ju inte lika mycket som man kanske borde...

Jag tror också som du att Armica vant sig lite vid flaskan eftersom detrinner lättare ur den. Så vi funderar på att byta till Dr Brown's nappflaskor istället. Men först ska jag prova med att amma, amma, amma

Modesty--> Nej vi har inte tittat på Mam-flaskorna. Däremot tittade vi på Dr Brown's men de är ju mer för barn som har ont i magen. Och det har hon ju som tur är inte. Så tack för tiset! Vi ska genast leta upp närmaste mam-flaska

Du anar ugglor som får kläder.
  • Armino

Idag har Armica inte sovit nästan något alls. Och nu kl 22.45 sover hon fortfarande inte och sitter och gnäller hos Jörgen. Det enda som får henne att sluta gnälla är om man håller henne under armarna raklång i knät... Fundersam Vi har fått en knäpp bebis.

• Armino
    CaS skrev 2007-07-23 08:40:28 följande:
    camabo: kan det inte vara så att hon behöver rapa lite emellan? Mina kan nämligen också göra så men då beror det oftast på att de behöver rapa eller att det kommer för mkt och de bara vill mystutta lite.
    Jo, fast hon rapade typ 3 gånger på en timme. Alltså riktiga jag-har-druckit-fem-öl-på-raken-rapar Räcka ut tungan Men det kan ju betyda att hon fått för mycket luft i sig och att hon behöver rapa ännu mer. Det är ju verkligen trial and error som gäller med sådana här små. Funkar inte det ena så får man försöka med det andra

Modesty--> Hi hi... ja jag brukar också tänka utvecklingssprång. Det känns på nåt sätt lättare då. Visst är det skönt att man kan fixa dagisplats över nätet förresten? Tänk att behöva fylla i blanketter och leta frimärken och sånt... Nej, som ett äkta barn av IT-revolutionen välkomnar jag allt det mesta som kan göras över nätet! Flört 
    Bråttom har ingen hare.
  • Armino

Oj vad det skrivs här! Det tar ju en halvtimme att bara läsa igenom allt Glad Då ska jag försöka bena ut lite här. Mest för min egen skull. Dulia har alltså problem med en bråkig ettåring, 5088 har en pojkvän som bara snickrar, föräldrar som lägger sig i och pollenallergi, goåglad funderar kring amning, kräks och bajs och beccagrodan undrar över mammagrupper. Debatten kring fk och lägstanivådagarna verkar vara löst...?

Dulia. Det här är ju bara hypoteser och kanske inte praktiskt genomförbart men here goes: Jag tror att det är viktigt att Bianca får känna att hon också är viktig för dig. Hon är ju storasyster nu och inte längre mammas lilla . Det kan vara svårt för henne att ta in. Men samtidigt kan det ju vara roligt att få hjälpa mamma med den lilla bebisen. Kanske hämta handduk, papper, kläder, blöjor, napp, flaska mm... Det är ju iofs svårt att få henne att hjälpa till när hon bara slåss. Men när hon inser att Alma inte kommer att försvinna tror jag att hon lugnar sig. Medan ni väntar på att poletten ska trilla ned hos henne så är det bara att fortsätta vara konsekvent. Hon får inte slå Alma! Ni kanske kan köra på nåt slags straff när hon slåss? Time out, ta bort leksak, inte få titta på tv... Som sagt; jag inser ju att det kanske inte är praktiskt genomförbart men genom att utesluta det som inte funkar kanske ni till sist kommer fram till nåt som funkar. Kolla med Annett från projektet också. Hennes pojkar är ju födda ganska tätt. Och fortsätt dela med dig här. Det är alltid skönt att få prata om problemen!

5088. Usch. Pollenellergi kan inte vara kul! Då är det väl skönt att det regnar så mycket? Det där med föräldrar som lägger sig i känner jag igen. Och man kan ju inte... eller jo förresten... Jag tänkte skriva att man inte kan skrika "Lägg er inte i!" men det kan man ju. Fast du behöver ju kanske inte skrika utan du kan säga "Tack för alla tips, men jag vill testa själv. Kan vi inte göra så att jag frågar er om jag vill ha tips och idéer från er?" Och Mattias får faktiskt släppa hammaren med blicken ibland och gosa med sin dotter så att mamma Karin får vila. Annars kommer kusin Camilla och biter honom!

Goåglad. Grattis till lilla bebisen!  Kan det vara så att han är allergisk mot mjölk? Då brukar de ju kräkas hela tiden? Men det där vet nog bm bättre än jag så fråga henne. Men amma på du så att det inte går som för mig. De på patienthotellet var väldigt snabba med att rekommendera (stavas det så?) flaskmatning så nu försöker vi vänja henne av vid flaskan vilket inte är det lättaste eftersom min mjölkproduktion inte riktigt hängt med.

Beccagrodan. Jag har inte blivit tilldelad nån mammagrupp än. När blir man det? Ska man ta kontakt med nån själv eller sköter de det på bvc?

Till sist har jag en fundering: Armica sover väldigt mycket på dagarna. Jag ammade henne kl 7 i morse och sen har hon sovit resten av dagen och klockan är nu 12.15. Dessutom sover hon hela nätterna igenom så det kan inte vara att hon inte får tillräckligt med sömn då. Nån som vet vad det kan bero på? Och ska jag väcka henne och amma eller ska jag låta henne sova och äta när hon själv vill? Igår drack hon förresten bara 200 ml från flaska istället för 400 ml som förrut. Så min mjölkproduktion börjar nog öka... Så. Slut nu.

Man skall inte kasta död räv på trött bonde.
  • Armino
    Camilllla --> Armica är lite mer än 2 månader. Ja, jag har också funderat över det där med att få igång amningen. Men om jag pumpar med jämna mellanrum medan hon sover så borde det väl funka i alla fall? Hon har ju inga problem med att suga från bröstet även fast vi matar henne med flaska så det borde inte bli några problem med att hon glömmer hur man suger från bröstet.

Okej, så mammagrupperna kan komma igång rätt sent alltså. Då ska jag inte börja oroa mig för att de glömt bort mig. Iofs känns det som om jag har en rätt bra mammagrupp här.  till er alla hör ni!
    Älska din näsa så som dig själv.
Svar på tråden Sollentunamammor!!