Inlägg från: Camilllla |Visa alla inlägg
  • Camilllla

Sollentunamammor!!

GoåGlad: Förr tvättade jag ju ljusa maskiner i 60 grader vara och varannan dag men tro det eller ej, nu är det typ bara en i veckan! Så det finns ljus i tunneln

• Camilllla

Siljelin: Noel är 6 ½ månad, har precis börjat med 74 nu (han har följt månaderna som står i storlekarna ganska bra) och vi har köpt overall i 80. Hoppas på att det ska räcka, annars får man väl skaffa en 86:a på sluttampen om vintern blir lång...

• Camilllla

Ja idag skulle vi ge oss av till bilen till öppna förskolan precis när det började blixtra, åska och regna som mest.. Jag stod på trappan minst en kvart och funderade på hur vi skulle ta oss dit på bästa sätt..

Siljelin: Som vi sa idag är vi väl inte av helt matchande årgång.. Men min syster är som sagt 81:a och vi gick båda på Centralskolan. Och vi hör till gruppen Skepptunafolk

Oltine: Förra veckan vägde han 8120 g och var 71,3 cm lång. Har för mig det är på normalkurvan för vikten och ett snäpp över på längden..

Modesty: Så skönt att det inte blev någon reaktion! Hoppas det går bra att börja äta lite sånt igen nu då så du snart är uppe i en 200 grammare

Goåglad: Att han är så "stor" att han har 62 trodde jag inte idag Men Noel började med en del 62 kring 1½ månad då annat var för kort.. Däremot gick han ju inte upp som han skulle kring 2 månader så vikten är ingen idé att jämföra..

• Camilllla

Oltine: Vi går hos Titti i Rotebro, har för mig hon har öppen mottagning 10-11.30 på onsdagar..
    Jo huvudsaken är ju att de följer sina kurvor, hur stora eller små de än är

• Camilllla

Oltine: Japp, dubbelkollade i gula kortet nu och det är ons 10-11.30!
    Bor ni också i Rotsunda gård eller har det kanske inte med det att göra vilken sköterska man får..?

• Camilllla

lillmondinos: Grattis på födelsedagen! Din svärmor är inte som min morfar då och går upp vid 4 men smygsover sen på soffan ett tag men säger ändå till alla att han gått upp tidigt

Modesty: Hoppas massagen går bra, hade varit kul att gå på men Noel är ju lite för mycket i fel ålder..
    Jag längtade så efter vanliga BH:ar och lite bekvämlighet så för några veckor tog jag bort den amningsminut (typ) Noel hade på dagen och nu ammar han på morgonen i sängen och sen på kvällen.. Och däremellan är det vanliga ordentliga BH:ar som gäller

Hmm jag har tänkt att jag ska kommentera och skriva här i flera dagar men så har jag glömt bort det så jag hoppas jag inte missat att kommentera nåt viktigt nu

• Camilllla

Becca: Gud så konstigt det kommer bli att träffa dig gravid igen, jag kopplar det direkt till första gångerna vi träffades förra året men allt är ju lite annorlunda nu

Noodle: Tror nog Felix blev jättenöjd även om tårtan var lite kladdig!

Camabo: Gud vilka människor, ibland förstår man bara inte..

Igår kväll ringde min svärmor HEM hit klockan 23, Johan hade försökt ringa henne tidigare på kvällen och sagt åt sin bror att hon kunde ringa honom på mobilen men nä när han inte svarade där var hon ju tvungen att prova hem istället... Johan var precis inne och försökte söva om Noel och jag var lite kort och otrevlig mot tanten i telefon...

• Camilllla

Becca: Jag har inte hållt superkoll men det känns som att det senaste jag hört om vårdnadsbidraget är typ avslag, avslag, avslag..? Ungefär som med vårat bygglov
    Har för mig jag hört eller läst att de beslutade att vårdnadsbidraget var lagvidrigt men det kanske inte är senaste nytt?

GoåGlad: Jag skulle nog bli tokig av att ha min svärmor här över en natt..! Hoppas det går bra i veckan

• Camilllla

Bess: Vet du vart det finns information om det här? I nuläget får jag bara ut 3000 vissa månader men jag vet inte om jag är så sugen på vårdnadsbidraget...

• Camilllla

Maria R: Tänkte också tipsa om Sats.. Har velat prova det men det har inte blivit av och nu börjar Noel bli för stor... Och så är det lite fel tid för oss också..

• Camilllla

Jag har tänkt gå till Sats nån dag och fråga vad det kostar att träna en gång men har förstått att det ligger mellan 150-200, helt sjukt.. Jag är inte direkt typen som tränar flera gånger i veckan utan skulle känna mig nöjd om jag tog mig dit en gång i veckan

Idag köpte vi ny bilstol, känns lite tråkigt att plocka undan babyskyddet men samtidigt har det ju gjort sitt.. Förhoppningsvis blir det väl en ny bebis för det så småningom Noel gillade utsikten från nya stolen iaf..

Har ni några tips förresten.. Vi har ju tänkt gifta oss, helst innan typ juli nästa år, helst så litet och anonymt som möjligt tror jag... Eller ja familjerna kan ju va med men vi känner inte för kompisar och möhippor och hela baletten.. Vi har varit lite inne på att gifta oss utomlands men det verkar svårt att ordna, man kan ju gifta sig på Arlanda men hur funkar det om planet går typ kl 6 på morgonen?
    Tänkte att ni här kanske har olika erfarenheter av detta och kan tipsa oss lite.. Var och varannan dag säger jag "hur ska vi gifta oss då?", Johan säger "jag vet inte", jag suckar och han säger "har du kommit på nåt då?" och jag säger "nää"... Visst låter det romantiskt?

• Camilllla

Jag må vara hemskt lat men jag orkar bara inte tänka på att fixa i ordning för ett bröllop.. Arlanda vore så skönt, man behöver ju inte tänka på bjudning eller nånting Till saken hör att Johan syster i sommar börjat planerat stort för att gifta sig nästa sommar och jag är inte sugen på att "tävla" med dem heller..

Mina föräldrar har ju trädgård men tänk om det regnar, och man måste fixa blommor och allt möjligt, nä jag har faktiskt ingen lust med det..
    Annars skullé vi ju kunna ha det här hos oss, då skulle det helt klart bli ett litet bröllop Har en pytteliten uteplats med stenplattor nedanför trappan, bredvis lekplatsen och dessutom så brukar grannarna ställa bilen där fast man egentligen inte får... Eller varför inte balkongen?

Vi funderar nog mest på Edsbergs slott där de tydligen arrangerar vigslar på lördagar, eller Arlanda.. För om man gifter sig i Edsberg så måste man väl fixa nåt efteråt och bjuda folk och ha sig och då vet vi inte riktigt vart vi ska börja eller sluta.. Samtidigt vore det lite kul att ha finklänning och så men jag är beredd att välja bort det..

Nu fick jag precis veta att det är absolut sista Gilmore Girls ikväll så nu ska jag deppa över det.. Och ringa Sigtuna kommun och dra tillbaka vår bygglovsansökan för att göra om...

rooos: Skönt att det gick så bra att lämna över natten, vi har inte provat det än men lite inspirerad blev man ju nu

• Camilllla

Siljelin: Det är svårt att bryta sig in i grupper.. Hoppas du hämtat dig från dagen och slipper vara ensam på öppnis mer! Kram på dig

Modesty: Jättesvårt att svara på.. Verkar hon hängig och sjuk eller är det bara lite snor? Funderar på hur vi ska göra.. Jag har känt mig lite risig idag, får se hur det känns imorgon och om jag hinner sova ok.. Träffen är dessutom precis innan Noels lunchtid och i vanliga fall brukar han sova då..
    Men jag skulle gärna gå för det är ju alltid trevligt att återse bm lite Ja det är ju kul att se er också såklart men det lär ju bli av fler gånger under hösten

Blä jag mår illa ikväll.. Men jag har iaf hängt tvätten så behöver jag inte göra det inatt..

• Camilllla

lillmondinos: Vi hade i princip bestämt oss för att åka iväg i januari-februari, då kan ju Johan ta föräldraledigt eftersom jag ännu inte kommit till gränsen där man måste ta 5 dagar i veckan.. Men vi skulle vilja ha mina föräldrar med, både som lite avlastning och lite socialt umgänge men de har inte riktigt hakat på... (Och nej, jag klarar inte av tanken att åka med Johans mamma...)
    Just nu vore det perfekt att åka med Noel, vi har exakt koll på vad han äter och när så det skulle bli lätt att planera mat och han äter dessutom inte supermycket så vi behöver ju inte 30 barnmatsburkar.. Men vi har iofs funderat på USA och där finns det väl också barnmat

Camabo: Låter som en superskön resa (trots bilstolsmissen) och skönt att allt gick så bra

• Camilllla

Cambo: Jag som sitter uppe och nattugglar kan ju försöka mig på en åsikt, trots att jag ju bara har ett barn så jag vet ju inte.. Mer än det jag sett på min förskola..
    Får jag önska så vill jag ha 2 år och några månader mellan syskonen nu.. För barnens skull skulle säkert 3 år funka också, men jag vill inte vänta så länge
    Vissa säger att barnen inte är lika öppna för avundsjuka om man får syskon väldigt tidigt men jag vill ändå att Noel ska bli så pass stor så man kan prata med honom och förklara lite för honom... Och han ska kunna säga en del också.

Om jag bara får säga en åsikt så känner jag ofta att när barn på dagis är ca 4 år och inte har syskon än, då börjar det bli hög tid.. Man ser lite "ensambarn"-tendenser då och jag tycker syskon är viktigt för människors utvekling...

Och vad det gäller att roa barnen har jag ignen aning om vad jag gjorde med Noel när han var 4 månader, jag är glad om jag kan roa honom en stund i nuläget

Siljelin: Hoppas du inte behöver vakna med någon fantasibebis inatt!
    Haha så seriöst det lät

• Camilllla

5088: Jag tror tröttheten bara slår till emellanåt sådär ändå... Hoppas du piggnar till snart!

Camabo: Vad roligt! Jag läste till lärare i en månad sen flydde jag fältet
    Hmm ska det bli en 080808 för ni ju köra igång rätt snart? För det är ju skitenkelt att beställa en bebis sådär på exakt datum

Jag har nog tänkt försöka söka jobb nästa vår/sommar ändå, trots att vi hoppas på att bli gravida under sommaren.. Men skulle jag förbli arbetslös så blir det ju, som Maria R säger, en lugn dagisinskolning för Noel där vi kan ta det lite i hans takt och inte behöva gå långa dagar från början...

Mellan mig och min storasyster är det 3 år och 4 månader.. Har funkat rätt bra, bortsett från att jag var hennes försökskanin när jag var liten och hon testade vad som hände om man satte snurrande kattleksaker i håret på mig och hur hårt man kunde göra illa mig och så Sen var det ju såklart alltid hon som bestämde vad man skulle leka men nu när vi vuxit upp och de flesta tycker jag är lite ordentligare och skötsammare än henne känns det ju bra iaf

• Camilllla

Här kan jag inte klaga på Johans tid med Noel, den tiden han är ledig (vilket är relativt mycket som han jobbar nu) är det oftast han som matar/leker med/går ut med Noel. Sen Noel började skratta tror jag Johan har varit hans favorit, men det kan jag leva med

Däremot är han lite dålig på att hålla rutiner, speciellt kring mat, även om vi bestämt det tillsammans.. Han vill till exempel gärna ge upp tidigt, som på föräldragruppen i måndags när Noel skulle få mellanmål. Jag hade med en sån där plastförpackning med fruktpuré, Noel har ätit den förut, kanske inte det han tycker är allra godast men det kan ju inte va supergott jämt.. Johan matade och Noel satt i mitt knä. Efter ett par skedar gapar Noel inte längre som en fågelunge så då säger Johan "nej han vill ju inte ha".. Eftersom vi skulle till Stinsen direkt efteråt visste jag att mellanmålet behövdes ordentligt så jag tog över matningen och ja då gick ju allt ner utan problem, när han tittar bort får man ju visa vart skeden är bara...

Siljelin: Jag kommer säkert inte orka längre när jag har 3 smutsiga barn men nu sprutar jag "Ta bort" på allt - bajsfläckar, matfläckar osv. Tror det alltid funkat på bajs, men mangopuré är lurigt att få bort, det bästa då är att skölja plagget direkt tycker jag.. När ni kommer till smakisarna
    Håller helt med dig om åldrarna på jobbet.. Visst är det mysigt och gosigt med de små, men samtidigt så roligt när man är med de äldre som man kan konversera ordentligt och skoja med

Modesty: Har för mig att typ mellan vecka 23-30 var det mycket gnäll och kläng här.. Jag kunde inte gå ur Noels synfält utan att han fick spel.. Sen kring 31 veckor blev han en riktig solstråle, tycker nog aldrig han varit så mysig och rolig som han är nu emellanåt.. Så se ljuset i tunneln! Jag har nu istället för att njuta av lugnet börjat oroa mig för nästa fas...

• Camilllla

Modesty: Du kommer ju iallafall vara i sånt sällskap att det gör inget om Fia bryter ihop!

• Camilllla

Suck nu orkar jag inte med Noel längre.. Hoppas han är snäll tills hans pappa komemr hem om typ 20 minuter och att inte han är dötrött då och vägrar ta honom..

Till att börja med har han blivit skitbesvärlig på skötbordet, när vi kom hem och skulle byta blöja vände han sig til mage 4 gånger, till slut satte jag på blöjan när han låg på mage men det är ju lite bökigare... Skulle jag inte ha massa vanliga blöjor på lager här hemma skulle jag konvertera till up&go nu!

Sen åt han, och sen jag och då var han ganska glad och snäll. Närmare 18 började det bli dags för en till vila och efter ett tag somnade han, men så fort jag la ner honom i sängen började han gallskrika.. Började om igen och till slut somnade han igen men samma sak en gång till.. Sen vägrade han somna igen.. Men det är klart, när man är 7 månader räcker väl 40 minuter vila om dagen? Suck...
    Dessutom blir man ju helt misshandlad, för när han ska somna i famnen (han somnar inte i sängen) ska han ju nypas och rivas och knåda en på halsen och slåss och ha sig...

Så nu lessnade jag och satte honom på lekmattan i vardagsrumet och där sitter han nu och pysslar med sina saker.. Och jag orkar inte gå dit..

MEN jag hade trevligt idag, tack för det!

• Camilllla

Kan berätta att 5-10 min efter att jag postade inlägget spårade Noel ur och blev jätteledsen, jag gick dit och satte mig bredvid honom och han sa "mamma" och sträckte armarna mot mig, vet som vanligt inte om han menade det eller bara en tillfällighet...
    Johan var självklart lite senasre än vanligt så först när Noel satt och åt kom han men sen fick han huvudansvaret ett tag..

Till Idol hade vi mysstund i soffan så Noel satt inklämd mellan oss, sen somnade han så men vi kände att vi var tvungna att väcka honom efter ett tag för han hade inte ätit som han bukar och vi ville inte att han skulle vakna vid 2, vara jättehungrig och sen tycka det är morgon.. Men fy vad svårt det är att göra såna beslut, han skulle ju kunnat sovit 12 timmar också, man vet ju inte...

Svar på tråden Sollentunamammor!!