Inlägg från: Mondino |Visa alla inlägg
  • Mondino

Sollentunamammor!!

Beccagrodan: hur går det med nattsömnen för er och Alvin? Har du fått honom att passera vakenstunden vid 5?
    Blev så inspirerad av din plan att gå ut och gå direkt efter att du matat Alvin på morgonen, så jag tog tag i mig själv i mitten på förra veckan och tar nu en rejäl promenad direkt på morgonen. Riktigt skönt! Tack för inspirationen!!

• Mondino

Becca: Ingen höjdare med knivskadan . Lyckades själv med samma bedrift för några år sen (kunde visst inte se skillnad på gul lök och pekfinger) men det läkte underifrån men med ett ärr som minne. Men saaatan va ont det gör. Märkligt, föda barn det går bra, men sårskador, brännsår från plattången etc, det kan man inte härda ut...

• Mondino

Rutiner yes yes yes. Skam att säga men va skönt när sambon började jobba förra veckan så man kan få lite ordning i tillvaron Bara han packar sig hem i tid så man kan få "byta". Bebis till honom och andra åtaganden till mig. Han är ju förstagångspappa och nu blir det upp till bevis, eftersom allt drar igång nu och jag kommer att springa på föräldramöten, skjutsa till träningar och matcher etc med mina stora barn. Pumpa ur, ställa i kylen och säga: hej hej, jag kommer vid nio, då hoppas jag han sover snällt i vaggan,hehehe.. Det kommer bli svettigt för honom för Theo har inte det bästa humöret på kvällarna... blir en del bärande och ätande. Men detta är nog det bästa sättet att lära sig att klara sig själv med sin son, att vara själv hemma, utan att kunna "ge upp" och säga: du kan ju det här redan.

• Mondino

Goåglad: jag ska inte få dig att börja bli nojjig med maten men jag var "elak" nog mot Theo och viftade bort hans prickar på kinderna och neråt hakan som hormon/värmeprickar. Till slut var hela kinderna täckta och dom började liksom flaga... Då undrade BVC-sjuksköterskan om jag funderade nåt på vad jag åt.. kanske sånt som choklad och ost etc. Och insåg då att den där 200grammaren Marabou jag ätit varje dag typ i 4 veckor (sen han föddes) kanske inte var så smart. Slutade med chokladen och redan efter 2 dagar vände det... Oj, vilken hemsk mamma... Men choklad är ju det bästa jag vet, har ätit det hela graviditeten . Nu är det helt läkt, 3 veckor senare!
    Annars är det ju som sagt rätt vanligt med värmeprickar på sommaren.

• Mondino

Siljelin: Theo är väldigt skiftande på dagarna, ena dan har han ingen ro alls, och sover bara nån kvart, tjugo minuter efter varje matning, och är då rätt grinig mer eller mindre hela den vakna tiden. Verkar klart "övertrött". Andra dagar har han tydliga sovperioder, oftast en lång stund på morgonen mellan 9-11 och sen kortare sovstund runt 13 tiden, sen en längre senare på eftermiddagen typ mellan 15-17, lagom till pappa kommer hem så börjar det bli stökigt. Oftast äter han med 1½ timmes intervaller på kvällen med rätt mycket gnäll däremellan, för att sen somna för natten runt åtta. Sen sover han väldigt bra fram till runt 5, vaknar för en snabb påfyllning och somnar om till ca 7-8.
    Alltså inte alltid så nöjd på dagarna men en ängel på nätterna och då är det ju ändå lätt att orka en inte alltid så glad bebis.

• Mondino

Camabo: jsg tycker det är lättast att känna om dom har feber genom att lägga mina läppar mot barnets panna, då brukar skillnaden mellan min normala temp och barnets kännas lite lättare...

• Mondino

rooos: borta bra men hemma bäst va! Hoppas du får ordning på nattrutinerna, kanske det kommer av sig själv nu när ni är hemma igen.

Dulia: va skönt att du känner dig lite mer hemmastadd nu och att du kommer längre och längre ur skalet! Det är inte så lätt att byta ort och få nya vänner när man är vuxen. När man var yngre så gick det liksom på automatik för att man fick en hel klass "på köpet". Jag flyttade bara från Vallentuna till Sollentuna och ändå var det tufft i början.. vilken tandläkare ska man ha, vilken gyn etc etc.. Inte så kul att bara öppna Gula sidorna och chansa, man vill gärna rådfråga nån som kan och vet lite om orten.

Becca: imponerande!!

Jag fick en "tack för att du födde Theo-present av min sambo idag. Värsta pulsklockan med GPS och grejer.. hahaha, tur att man inte är så känslig av sig, för man hade ju kunnat tagit det som en pik att det är dags att komma igång med träningen . Men jag blev glad! Den kan mäta hur långt man går, vilken hastighet, kaloriförbrukning etc.. ska bara hajja hur den funkar oxå... . Ska testa den imorron på morgonpromenaden.

• Mondino

Camabo: Hahaha, kanske det du... Måste kolla om det finns bäst-före-datum, vad kan det vara på kondomer?? 1 år... skulle ha köpt ett 5-pack!! , Men sonen kommer väl inte ha några problem att göra av med ett 20-pack, MEN INTE FÖRRÄN HAN ÄR 15!!!!
    Jag tycker absolut att du ska bli inbjuden till en BVC-grupp. Men kanske berott på sesmestrar att det inte blivit nån grupp än.
    Jag ska kolla på BVC nästa gång jag e där, för jag har inte heller blivit inbjuden (undrar om man ska ta det personligt )

• Mondino

Becca: Men vi hör och ser dig , prata på du så lyssnar vi
    Om jag vore dig skulle jag åka in till tantolunden och gå på smakrunda. Det är nån smaklust-festival där man kan prova massa olika svensk mat!

Svar på tråden Sollentunamammor!!