• niinie

    Kramp i ben och händer, vad beror det på?

    hej!
    Jag har börjat få så jäkla mycket kramper..speciellt i händerna..fingrarna krampar så jag knappt kan böja uppdom..jätte läskigt.Dom totalt låser sig. och sen sticker det i dom,precis så som det brukar sticka när foten somnar.
    Vaderna har också krampat ett par gånger på senaste.
    Blir bara så när jag precis sovit.
    Har läst nånstans nångång om att det kan vara tecken på att man har brist på nått ämne i kroppen..men minns inte vad det var?
    Nån som vet?

  • Svar på tråden Kramp i ben och händer, vad beror det på?
  • yoshi2007

    jag kan vakna av att handen har domnat typ och ibland får jag kramp i vaderna. Ett tips är om du känner att krampen är på väg böj tårna uppåt, det brukar hjälpa på mig. Men de ggr det inte hjälper kan jag ha krampt upp till 15-20 ggr, de slutar och kommer hela tiden under några minuter...det gör så j-la ont.

    Vet inte om det är för att man har brist på något. Men jag har järnbrist, väldigt lågt blodvärde.

  • Pishi

    Jag ör likadan och jag har också dåliga blodvärden och järnbrist. Jag vill helst inte ta tabletter heller för jag blir illamående av dem. BM sade att det är väldigt vanligt och man måste inte ta järntabletter heller. Man kan istället äta järnrik mat som spenat, torsk, jordgubbar, persilja osv.

  • GROD PRINSARNA

    jag tror att det kan vara karpaltunnelsyndrom... det var så för mig allafall förra gången och börjar få nått liknande den här gången oxå... önskar jag hinner få min lilla bebis innan det börjar bli riktigt jobbigt... jag var förresten tvungen att linda in handlederna med gasbinda på nätterna (som en slags stödstumpa fast för händerna) och på dagarna satt jag med en mjuk gummiboll och klämde som reumatikerna får göra för att lindra besvären!!

  • niinie

    ja... jo sist jag var hos läkarn så såg de att min järnvärde hade gått ner, så det kanske är därför jag börjat få kramp i ben och händer lite till och från nu då.
    Äter järntabletter,men vissa dagar har jag glömt bort att ta dom, men oftast kommer jag ihåg dom.
    fy...inge kul när man får kramp..speciellt inte när man får sån hård kramp.
    Häromdagen fick jag kramp i foten och försökte böja tårna uppåt,men det gick verkligen inte..den var helt låst..gick inte att böja överhuvudtaget så jag satt och halvt grinade och halvt skrattade för det gjorde så paniiiikont.

Svar på tråden Kramp i ben och händer, vad beror det på?