• silhuett

Hur få bort kalkfläckar?

Hur får man bort kalkfläckar från ett akvarium?
    Har testat kalkosan och ättika utan resultat.. Finns det nått som är bättre?

• Svar på tråden Hur få bort kalkfläckar?
  • kokarorinon

Tänkte om du bodde i närheten av KSD :) Kan kolla om det finns nån återförsäljare i Linköping, ett bra tips är att gå in i en kakelbutik, dom brukar sälja rengöringsmedel till kakel och klinker, våtrum osv.. Men jag ska kolla upp det imorn!

• silhuett
    LIKO skrev 2007-07-09 19:06:34 följande:
    Jag testade med citronsyra bland annat på en sån där kalkrand som blivit i toaletten.(som citek inte tog bort!) Spolade en gång. Strödde på citronsyra som "fäste" då det var blött. Väntade en stund och gnussade med en disksvamp,toaborsten. Så rent!
    Har också testat citronsyra i toaletten, men det hjälpte ingenting..
  • silhuett

Nu har jag låtit akvariet ligga i en ättiklösning hela natten, men likförbannat sitter kalkfläckarna kvar
    Är det ens nån idé att testa nått annat?

• Niq

vit scotchbrite svamp som säljs i målarbutikerna och polermedel borde fungera. Man kan fästa svampen på en planslipmaskin om man har stora ytor.

• silhuett

Nu har jag testat:

* skrubba av med 24%-ig ättika
    * skrubba med svinto
    * citronsyra
    * galltvål
    * kalkosan

... är det nån idé att köpa citek och testa?

• Siili

Ja, du kan ju alltid testa. Om inte annat så kan du ju använda Citek till annan rengöing sedan.

Om du använder Citek så ta det outspätt på en svamp som inte repar. Håll svampen ett tag mot kalken så medlet får sjunka in (det brukar bli lite varmt) och skrubba sedan av bara sjutton.

Hoppas bara att det är ok till akvarium.

• Siili

Familjen Taylor skrev 2007-07-09 19:00:01 följande:

Min man som också har bott i Uppsala några år, litar helt och fullt på ditt omdöme
    Din man verkar vara mycket vettig!
  • silhuett

Det där kalket sitter som berget, så jag blir förvånad om ens Citek hjälper Men nu har vi i alla fall inhandlat en flaska, så vi får se..
    Det står på att man ska späda ut det 1:10 när man ska avkalka glas.. Vet iten hur jag ska göra riktigt.. Blir glaset förstört på nått sätt om man kör utspätt?

• Siili

Jag vet faktiskt inte. Men jag har putsat 2 ljusstakar i glas med outspädd Citek och de blev inte förstörda i alla fall. Fast de är av ganska tjockt och färgat glas, så jag vet inte om tunnare och ofärgat glas kan ta skada. Du kanske kan testa på en liten yta bara?

• LIKO

Hmmm...Äsch då...jag som tyckte att jag testat ett utomordentligt bra kalkborttagningsmedel, då citronsyra funkade så bra....

• silhuett

Nej, det hjälpte faktiskt inte ett skit. Jag får väl acceptera att det ser "skitigt" ut.
    Men nu har vi i alla fall satt upp en plansch på baksidan av akvariet, då er man i alla fall inte skiten på den sidan
    Sen så ska vi ha en massa sågspån i akvariet (ska ha gerbiler boendes där), så förhoppningsvis döljs väl det mesta..

• LIKO

Ok. Kalk e inte fint, allraminst på glas. Men man kan tycka det borde finnas någe sätt att få bort det jue....

• Siili

Jag läste någonstans att det kan funka bra att skrapa bort kalken med rakblad också.

• silhuett
    Siili skrev 2007-07-10 18:47:54 följande:
    Jag läste någonstans att det kan funka bra att skrapa bort kalken med rakblad också.
    Jo, det har jag också läst.. Men vart får man tag i rakblad som man kan använda?
  • Siili

Det finns "rakblad med hållare" (vet inte vad de kallas) som man använder till att göra rent spisar med glashäll. De finns att köpa på vitvarubutiker.

• silhuett

Ah, tack för tipset. Får ta och kolla det nångång när jag orkar. Men jag tror att jag lägger kalkborttagningen på hyllan ett tag, har tröttnat totalt på det där nu...

• Siili

Familjen Taylor skrev 2007-07-10 21:27:29 följande:

Ah, tack för tipset. Får ta och kolla det nångång när jag orkar. Men jag tror att jag lägger kalkborttagningen på hyllan ett tag, har tröttnat totalt på det där nu...
    Förstår det. Det blir säkert bra som du har inrett det utan att kalken är helt borta.

Förresten. Bilden på förpackningen jag har till mojängen visar någon som skrapar med den på ett fönster. Så den verkar ju vara ok för olika glasgrejer iaf. Märket är Stanley. Kan ju vara intressant att veta om du någon gång går och letar efter en tänkte jag.
  • Niq

Om kalken har bränt fast ordentligt så kommer den inte bort med rakblad.Rakbladen heter industrirakblad med rygg och finns hos vilken verktygsförsäljare som helst. Ett fungerande sätt är att polera med vit scotchbrite och polermedel.

Svar på tråden Hur få bort kalkfläckar?