Inlägg från: Mammsen |Visa alla inlägg
  • Mammsen

Psoriasis

Jag har psoriasis på benen och armbågarna, men efter en halsfluss har det nu blommat upp i både händer och under fötterna. Är det nån fler som varit med om det? Har för mig att det kan blossa upp i samband med halsfluss, eller har jag fel?

Nån som kan tipsa om en bra salva till händerna, gärna receptfri då hudkliniken i den här stan har semesterstängt. Är ju lite problematiskt med händerna då man ofta tvättar dom och så..... Nån som har lite tips eller råd att komma med, ja då vore jag väldigt tacksam.

• Svar på tråden Psoriasis
  • Mammsen

Jag upplever ofta att vårdcentralen ( iaf i den här stan) inte kan så mycket, jag har varit på hudkliniken här, men nu har dom semesterstängt ända in i augusti, totalt igenbommat. Men tycker dom mest är inne på starka cortisoner, och jag är lite emot cortison i det långa loppet iaf.

Jag blev bara så deppig när jag insåg att det blommat upp på händerna, det är ju ett utsatt ställe, jag menar hur många gånger tvättar man inte händerna varje dag, jag har knappt accepterat att jag har det på benen, det blir ju bara en rundgång hela tiden. F´låt nu vart det lite tyck synd om mig varianten.

• Mammsen

Nu finns det ju olika sorter av psoriasis, och dom ter sig alla olika. Men jag har diagnos av hudläkare, så jag vet att det inte är vanligt eksem om man nu får uttrycka sig så.

Jag har provat aloe vera både inifrån och utvärtes, men det hjälpte inte, starka kortisoner som jag faktiskt har provat hjälper inte, men däremot hittade jag en ansiktskräm som jag testade på benen har hjälpt bättre än nåt annat. Men den är lite dyr så man har ingen lust att smörja in nåt som man tvättar flera gånger om dagen, typ händerna, men har nu kommit på att smörja på kvällen och bandagera över natten. Man kan ju ialla fall prova.

• Mammsen

Tack Smulan för ditt svar, det är precis som du skriver, jag liksom flagnar efter dessa pyttesmå blåsor som kommer först. Jag ska ringa Vc och höra om dom kan hjälpa, annars får jag ta kontakt med hud i närmaste annan stad, då vi inte har nån hudläkare som är stationerad här, utan bara staffetare som kommer o går, och dom vet typ aldrig när dom har nån doktor.

Svar på tråden Psoriasis