• Nattljus

Springmask! Inget för kräsmagade...

Usch och fy.... Lille sonen gjorde en olycka i kalsongen, varför allt hamna i badkaret när vi skulle tvätta rent, och när jag skulle göra rent ser jag hur det krälar med massvis av springmask, hu och jag som har maskfobi :(

Nu har samtliga i familjen fått antimaskpiller och sängkläder och handdukar är bytta. Men det känns som allt är orent. Hur länge kan äggen leva i damm? Det känns som det är omöjligt att tvätta allt. Hur gör man med bäddmadrassen? Vi har en tjock i våran säng 1,80 bred, går ej tvätta ska man slänga den? Sonen sover mestadels i vår säng.

Imorgon blir det storstädning och stortvätt. Stackars lillplutt oxå, han måste ju haft det ett tag eftersom det var så många. Han har sovit extra oroligt senaste nätterna så det har säkert varit det, inte kan han berätta heller, då han inte har nåt språk.

Ni som har haft springmask, har ni blivit av med det, eller har det kommit tillbaka flera gånger?

• Svar på tråden Springmask! Inget för kräsmagade...
  • Max mamma

Tvätta allt helst i minst 60gr.
    Självklart kan du inte slänga sängen...men göra ren den så gott det går.

Hoppas ni andra klarar er.
    Camilla

• Nattljus

Tack för era svar! Idag har jag städat som en galning, och tvättat! Sovrummet är garanterat dammfritt och nytvättat, hoppas nu vi blir av med detta, blä!

Nån som vet om äggen dör i frysen? Funderar på att frysa in dunkuddarna...

• palmblad

Vet via jobbet att det kan va både lätt o jobbigt. De flesta av de jag pratat med har gjort en rejäl städning, tvättat sängkläder o blivit av med dem. Tänk på att klippa lillens naglar korta, ifall han kliar sig i rumpan o får maskägg på dem.
    Lycka till! Ett bra sätt att veta om han blivit av med dem,är att sätta en bit tejp över ändtarmsöppningen på kvällen. Masken sätter sig i så fall där, men om lillen bajsar kanske tejpbiten far bort.

• SeTa

Min son har haft mask en gång, och vi klarade oss utan återfall. Jag bytte bara sängkläder, och gjorde inget med sängarna i sig.

Men det är riktigt läskigt!

• tess021

Vet inte helt säkert, men har hört att de dör i frysen. Att tvätta på 60 grader är nog bäst, men går det inte så kan man använda ett torksåp/rum eller frysa in. vet inte till 100 men är ju värt ett försök. Lycka till!

• Rulltrappa

jag har haft mask 2 ggr, men med många år emellan, så dte var inget återfall dte handlade om.

tvättade inte bäddmadrassen, men det gick ju bra ändå. satsade mest på att byta sängkläder, handdukar, städa badrummen. självklart städades resten av lägenheten också, men inte på något extremt noggrant sätt.

• Eyja

Jag jämt och ständigt när jag var lite. Kliar så man går i bitar. Var noga med övrig hygien, tvätta händerna ofta. Kommar oftast från pet i näsan eller liknande med smuttsiga händer. eller att man tagit en smakbit på sandkakan.
    Hoppas han slipper få det igen.

• Lenis80

Vi hade det och jag städade sovrummen och torkade golven ,bytte sängkläder, och sen kan man göra det ganska ofta dom första 14 dagarna tills ni ska ta nästa kur.. vi fick inte tillbaka det iaf.

Svar på tråden Springmask! Inget för kräsmagade...