• Yosa

Katten skriker hela nätterna och vill hela tiden in och ut.....Hjälp!

Vår katt har blivit hopplös nu i vår och sommar. Varje natt skriker hon för att hon antingen ska in eller antingen gå ut. När vi väl släppt in henne så tar det bara 15-20 minuter så ska hon ut igen. Står vi ytterdörren och skriker när hon vill ut. Och vid vårt sovrumsfönster när hon vill in.

Ofta blir vi väckta 3-8ggr varje natt. Jag stupar snart av trötthet.

Hur ska vi göra??

Vi testade ett tag att ta in henne en stund på kvällen för att sedan släppa ut henne när vi går och lägger oss. Sen "vägrade" vi att släppa in henne under natten. Hon skrek naturligtvis men gav sig efter ca 20 minuter. Detta upprepade sig några gånger varje natt. Sen släppte vi det där av någon anledning. Men nu funderar vi på att ta upp det igen och göra så. Dvs visa henne att på natten får du va ute och det hjälper inte att skrika. Ev. ställa ut en matskål och vatten.

Jag blir snart tokig. Snälla ge mig råd!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-11 19:41:19:
    Vi har funderat på det där med kattlucka. Det är bara det problemet att många av våra grannar också har katter. En granne hade lucka till sin och fick då in både våran och andras katter i huset pga av det. Desutom blev katten av med all sin mat av inkräktarna som tog sig in.

• Svar på tråden Katten skriker hela nätterna och vill hela tiden in och ut.....Hjälp!
  • Snooze

Är hon kastererad? Våra katter, hona och hane betedde sej så där innnan vi kastererade dem.

• sheeba

Eller så låter du katten antingen bli inne eller utekatt. Eller skaffa en kattlucka så katten kan gå in och ut som den vill.
    Har katten vant sig att gå ute så är det klart den vill ut också sånt man få ta om man väljer att ha dem ute också. Är katten kastrerad?

Språkpolis! jag är din värsta fiende....Språktjuven!
  • Yosa

Ja hon är kastrerad. Sen ungefär *tänker* ca 3år. Hon är en honkatt.

Om vi inte "får bort" detta problem eller lyckas få bukt med det så vet vi inte vad vi gör. Vi står inte ut med dessa nätter längre.

• black puma

hhmm nu tänker jag på filmen Over the Hedge
    kissen där hadde halsband som öppnade hans lucka så ingen annan kunde komma in genom den förutom han
    vist var det en animerat film men när det kommer till tekniska fiffiga pryllar så ... har man bara kommit på tanken så är det garanterat att nån redan har byggt en sån :)

• sheeba

Hur är hon när hon är inne och inte får gå ut? Skriker hon hela natten då?
    Det går kanske inte över på en gång men ni kanske får bestämma om hon ska vara ute eller inne.

Språkpolis! jag är din värsta fiende....Språktjuven!
  • Yosa

Sheeba:
    Jag har gjort en tillägskommentar om just kattlucka i min trådstart.

Att göra henne till endast innekatt känns väldigt grymt. Hon var innekatt i våran lägenhet.

ja hon är kastrerad.

Var med henne till veterinären för några månader sedan (kanske ett halvår sedan) pga av att hon kissade mycket inne och skrek. Men det skriket var anorlunda mot detta vi hör nu. Då trodde veterinären att hon behövde ett foder som kunde dra ut urinstenar om det fanns några. Därefter kissade hon inte inne alls längre och skrikandet runt i huset upphörde. Då var det allså inte så att hon skrek vid dörren.

• Yosa

Black Puma:
    Precis det har jag också tänkt på!

• Chelsy

Vi har en kattlucka som öppnas med kattens halsband.. ingen annan kommer in. Jättesmart. Funkar kanon.

• Yosa

Sheeba:
    Ja om vi håller henne inne en natt så skriker hon en stund 8ungefär som ute dvs 15-20 minuter) sen "ger" hon sig. Går och lägger sig och sedan börjar skrika igen efter nån timme. Så håller hon på.

Ja vi tror också att VI måste bestämma om hon ska vara ute eller inne nattetid. Kan hon lära sig det tror ni? Att hon kan skilja på natt och förstå att hon inte ska in då?

Svar på tråden Katten skriker hela nätterna och vill hela tiden in och ut.....Hjälp!