Katten skriker hela nätterna och vill hela tiden in och ut.....Hjälp!
Vår katt har blivit hopplös nu i vår och sommar. Varje natt skriker hon för att hon antingen ska in eller antingen gå ut. När vi väl släppt in henne så tar det bara 15-20 minuter så ska hon ut igen. Står vi ytterdörren och skriker när hon vill ut. Och vid vårt sovrumsfönster när hon vill in.
Ofta blir vi väckta 3-8ggr varje natt. Jag stupar snart av trötthet.
Hur ska vi göra??
Vi testade ett tag att ta in henne en stund på kvällen för att sedan släppa ut henne när vi går och lägger oss. Sen "vägrade" vi att släppa in henne under natten. Hon skrek naturligtvis men gav sig efter ca 20 minuter. Detta upprepade sig några gånger varje natt. Sen släppte vi det där av någon anledning. Men nu funderar vi på att ta upp det igen och göra så. Dvs visa henne att på natten får du va ute och det hjälper inte att skrika. Ev. ställa ut en matskål och vatten.
Jag blir snart tokig. Snälla ge mig råd!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-11 19:41:19:
Vi har funderat på det där med kattlucka. Det är bara det problemet att många av våra grannar också har katter. En granne hade lucka till sin och fick då in både våran och andras katter i huset pga av det. Desutom blev katten av med all sin mat av inkräktarna som tog sig in.