• Pyff

NÄR infaller trotsåldern egentligen????

Alltså, jag vet inte om jag är helt dum i huvudet, men jag fattar inte riktigt det där med trotsåldern................ Skummat igenom trådarna här på FL och rubrikerna lyder alltifrån "trotsig 1,5-åring" till "trotsig 3,5-åring"???? Är det verkligen trots?? Jag menar, min son fyller 3 i augusti och jag har ännu inte upplevt något som kan kallas trotsålder från honom - visst kan han bli arg eller ledsen ibland när han inte får som han vill eller något går fel, men det är ju bara normalt känsoliv enligt mig................
    Kommer jag få en chock om  några månader när han fyllt 3 tro?
    Varierar det verkligen så mycket i åldrarna som mellan 1,5 och 3,5 när trotsen infaller, eller används ordet trots på felakttigt sätt? Jag undrar verkligen, på riktigt

Pyff på er!
  • Svar på tråden NÄR infaller trotsåldern egentligen????
  • 311uus

Undrar jag oxå! Har blivit varnad många gånger! "Vänta du bara" osv. Tycker dottern bara blir snällare, klokare och mer förståndig. Det går att prata henne tillrätta. Vi kanske har tur?

• ebbe

Hej!
    Det finns flera trotsåldrar, men alla barn trotsar. I USA tycker de att 2 års trotset är värst (tror jag i alla fall) för där kallar de 2- års åldern för terrible twos.
    Själv var jag inte ett dugg trotsig, bara blyg när jag var liten. Min son däremot är tämligen trotsig och snart 2,5.

• ebbe

det skulle stå"men INTE alla barn trotsar"

• jacklin

alla barn behöver inte gå igenom det, jag märkte knappt på mina 2 första pojkar, medans lillen har allt och det är den värsta storten med, han blir 2 om en månad och redan väldigt trottsig, så hoppas att det ska gå över snart

• DorisDaisy

Alla barn och människor är unika och olika. Mitt tips är att inte kolla så mycket på hur andra barn gör utan kolla mer på hur våra egna barn mår. Alla barn har sina olika faser och trotsperioder, och det kan infalla när som helst, eller aldrig. Sitt inte och vänta utan ha kul och lev livet!

• Snutte83

Som min kloke Far har sagt...

Trotsen börjar när man föds, och slutar när man dör.

Om man öppnar ögonen och det är alldeles svart, då är man medvetslös
  • lövet2

Trots betyder ju att barnet avsiktligt och medvetet är uppstudsigt, och att de gör otillåtna saker - inte längre för att det är kul eller verkar intressant - utan för att reta sina föräldrar.
    Det trotset kommer inte förrän vid 2,5-3 år (om det kommer alls). Det är därför åldern 2,5-3,5 år ungefär har fått namnet trotsåldern. Men nästan alla barn har lite jobbigt hur som helst i den åldern. De vet inte riktigt vad de tycker och vad de vill, och humöret är som på en tonåring ungefär; upp och ner och upp igen!

Att många kallar 1- och 2-åringar för trotsiga, har att göra med att föräldrarna tolkar alla handlingar barnen gör som riktade mot just föräldrarna. Barnet krånglar inte med maten för att h*n är trött, mätt eller bara inte gillar smaken - nej, barnet krånglar med maten för att reta mamma och få henne arg! Föräldrarna tror barnen om en massa beräkning, tankar och idéer som barnen ännu är långt ifrån ...

• Britt Blå

Ha ha, min dotter har varit i "trotsåldern" sen hon var 2!!! Alltså har den nu pågått i 4 år... Om det nu e en ålder:, Hon e jätte go å snabbtänkt (tydligen hög IQ enligt tester...). Men hon e trotsig!!! Skönt att höra att det finns dom som slipper:)

• mia1968

vi har en treåring och han är i trotsen... antar jag. Det är väldigt mycket nej, han pendlar i humöret från glad till arg, gråtande till skrattande, osv. på en nanosekund. Han skriker, bits slåss... det mesta. Jag vet inte om det är trotsen eller om det är reaktion på lillasyster.

Däremot har jag de senaste veckan sett en jättestor skillnad. Nu verkar han mycket mer harmonisk, glad och snäll men oss alla. Det är svårt för man vet ju inte alltid vad saker och ting beror på, om det är en utvecklingsfas eller att det rusar känslor inom dem....

• NoMatter

Egentligen är väl trotsålder fel benämning för vad det handlar om är ju att barnen vidgar sina vyer och vill se mer av världen. Sen att det inte passar ihop med föräldrarnas vilja är ju en helt annan sak.
    Barn i vissa åldrar, ofta 2,5 och 6 år t.ex börjar ju klippa navelsträngen från sina föräldrar och ser sig som egna individer mer och mer. Olika delar vid olika åldrar. Den s.k trotsen är ett sunhetstecken, tycker jag. Med det inte sagt att barn som inte trotsar är osunda, snarare tvärtom, dom kanske inte behöver trotsa för att dom vet att dom kan klippa navelsträngen ändå?

Svar på tråden NÄR infaller trotsåldern egentligen????