• tintilar

    Är det bara jag som älskar regnet?

    Jag är så trött på denna negativa ton man har på väderlägsrapporterna på tv och hos folk man pratar med om dagarna. Såklart folk blir deppiga av regnväder när alla följer trenden att gnälla och vara negativa så fort det inte är stekande sol.

    Och det är ju otroligt att man förstärker det hela på tv, genom att säga "tyvärr", "nog inte sol på länge" och allt med dyster ton som om det vore SÅ SYND om oss som inte får någon sol alls! och det fåniga är att trots att man haft sol i veckor blir det dystert så fort det kommer lite regn.

    Jag tror att detta är en inlärd åsikt. Ett kulturellt arv. Vi ska inte tycka om regn. Regn = dåligt, dystert, bortkastade dagar.

    Jag älskar regn. Detta mulna väder gör mig avlappnad, på bra humör. Ju mer det regna desto bättre, gärna åska och blixtrande oväder. DÅ vill jag gå ut. Då vill jag gå längs grusvägarna med min hund i skogen, känna lukten av vattnet, känna lugnet. Allt luktar så mycket starkare när det regnar. Gräset, jorden, träden. Har ingen tänkt på hur gott vatten luktar i naturen?

    Nä, usch va trött jag är på denna negativitet. Mina barn kommer att få lära sig njutningarna med alla väder. Tänk hur mycket av ens tid man annsra måste gå och vara deppig. Vilket slöseri på liv.

  • Svar på tråden Är det bara jag som älskar regnet?
  • kim mi

    visst är det okej med regn, men inte när det regnat i FYRA veckor!

  • Cecci78

    kunde inte sagt det bättre själv!! håller fullständigt med dig, kul att någon mer är som jag :)

  • kejsarinnan
    tintilar skrev 2007-07-12 10:53:39 följande:
    Jag är så trött på denna negativa ton man har på väderlägsrapporterna på tv och hos folk man pratar med om dagarna. Såklart folk blir deppiga av regnväder när alla följer trenden att gnälla och vara negativa så fort det inte är stekande sol.Och det är ju otroligt att man förstärker det hela på tv, genom att säga "tyvärr", "nog inte sol på länge" och allt med dyster ton som om det vore SÅ SYND om oss som inte får någon sol alls! och det fåniga är att trots att man haft sol i veckor blir det dystert så fort det kommer lite regn.Jag tror att detta är en inlärd åsikt. Ett kulturellt arv. Vi ska inte tycka om regn. Regn = dåligt, dystert, bortkastade dagar.Jag älskar regn. Detta mulna väder gör mig avlappnad, på bra humör. Ju mer det regna desto bättre, gärna åska och blixtrande oväder. DÅ vill jag gå ut. Då vill jag gå längs grusvägarna med min hund i skogen, känna lukten av vattnet, känna lugnet. Allt luktar så mycket starkare när det regnar. Gräset, jorden, träden. Har ingen tänkt på hur gott vatten luktar i naturen?Nä, usch va trött jag är på denna negativitet. Mina barn kommer att få lära sig njutningarna med alla väder. Tänk hur mycket av ens tid man annsra måste gå och vara deppig. Vilket slöseri på liv.
    Ja, men om u nu tycker så mycket om regn så kan du ju prova att äta picnic i REGNET, sola i REGNET utan att bli pissblöt och utan att använda paraply.
    Solen ger oss energi och gör oss piggare, friskare och gladare. Det finns foskning om det. Så nåt kulturellt arv tror jag inte det är.
    Bebisen kommer med planerat kejsarsnitt den 29/8-07, i v.38+2!
  • kejsarinnan
    tintilar skrev 2007-07-12 10:53:39 följande:
    Jag är så trött på denna negativa ton man har på väderlägsrapporterna på tv och hos folk man pratar med om dagarna. Såklart folk blir deppiga av regnväder när alla följer trenden att gnälla och vara negativa så fort det inte är stekande sol.Och det är ju otroligt att man förstärker det hela på tv, genom att säga "tyvärr", "nog inte sol på länge" och allt med dyster ton som om det vore SÅ SYND om oss som inte får någon sol alls! och det fåniga är att trots att man haft sol i veckor blir det dystert så fort det kommer lite regn.Jag tror att detta är en inlärd åsikt. Ett kulturellt arv. Vi ska inte tycka om regn. Regn = dåligt, dystert, bortkastade dagar.Jag älskar regn. Detta mulna väder gör mig avlappnad, på bra humör. Ju mer det regna desto bättre, gärna åska och blixtrande oväder. DÅ vill jag gå ut. Då vill jag gå längs grusvägarna med min hund i skogen, känna lukten av vattnet, känna lugnet. Allt luktar så mycket starkare när det regnar. Gräset, jorden, träden. Har ingen tänkt på hur gott vatten luktar i naturen?Nä, usch va trött jag är på denna negativitet. Mina barn kommer att få lära sig njutningarna med alla väder. Tänk hur mycket av ens tid man annsra måste gå och vara deppig. Vilket slöseri på liv.
    Ja, men om du nu tycker så mycket om regn så kan du ju prova att äta picnic i REGNET, sola i REGNET utan att bli pissblöt och utan att använda paraply.
    Solen ger oss energi och gör oss piggare, friskare och gladare. Det finns foskning om det. Så nåt kulturellt arv tror jag inte det är.
    Bebisen kommer med planerat kejsarsnitt den 29/8-07, i v.38+2!
  • God Is A Girl

    Håller helt med dig TS.
    Tycker jättemycket om regn- regn och snö är det bästa enligt mig
    Värme och sol därimot tycker jag bara är besvärlig faktiskt.

    Men det är nog ovanligt att tycka

  • Bonanza

    Vi bor i Sverige. Vi har ytterst få soltimmar per år. Tacka fan för att vi vill ha solen då, när vi har chansen? Långa promenader i regnet hinns med ändå, eller hur?

    Däremot vill jag gärna se de som tycker om att bada, sola, ha picknick, spela kubb, plocka jordgubbar, spela fotboll, spela brännboll, fixa i trädgården osv osv. i regn!?

    Vi behöver sol, det vore märkligt om vi inte klagade på regnet!


  • Cecci78

    tycker om sol när det är lagom varmt men över 25 grader är äckligt varmt

  • kejsarinnan
    Cecci78 skrev 2007-07-12 11:10:11 följande:
    tycker om sol när det är lagom varmt men över 25 grader är äckligt varmt
    Ja, men inte ens det är det ju ute, under 25 grader och sol. Det är ju BARA regn. Inte en regnfri dag på flera  veckor.
    Bebisen kommer med planerat kejsarsnitt den 29/8-07, i v.38+2!
  • giftgrodan

    jag älskar också regn och mulet (och hösten!)! Håller ofta inne med den åsikten om man pratar med folk dock, för man "ska" ju vara en soljunkie :) Visst kan det vara trevligt med sol om man ska bada eller göra vissa utomhusaktiviteter, men det får gärna regna två av tre dagar för min del Det blir så skön luft, och det känns lugnande för sinnet på något sätt

  • Cecci78

    den enda nackdelen med för mycket regn är ju att det kan bli översvämningar och stora ekonomiska skador, annars bara härligt

  • tintilar

    TILL DE SOM INTE HÅLLER MED:
    Varför ska jag sola i regnet? Vad är syftet med det? I regnet myser man, man plaskar i pölar med djuren och barnen, badar, bygger kojor, tar långa promenader. Njuter av naturen. Iaf jag. Jag tvivlar på att det är så effektivt att sola i regn.

    Få soltimmar? Tja, om man bara minns de regniga så visst kan det tyckas vara så. Dessutom - varför tröttnar man på regn efter 4 veckor men inte på sol? Nä, det är väl olika, men det känns som att man uppfostras till att inte tycka om regn. Det är en värdering som alla känner till. Redan som liten. Ändå minns jag att jag älskade regnet även som liten. Ändå var denna värdering där undermedvetet.

    Men man får tycka som man vill.

    TILL DE SOM HÅLLER MED:

    Åh va kul att det finns fler! Snö är underbart, jag håller med.

    Giftgrodan - Ja, hösten har länge varit favoritårstiden. Så härlig stämning. Regn och färgglada skogar. Mysigt verkligen. Det finns fördelar med alla årstider men hösten är mysigast.

    Cicci78 - Jo, katastrofer är ju en sak. Men regn i normala mängder.. Roligt att du också förstår mysfaktorn i det.

    God is a Girl - Ja, men visst. Jag gillar iof sol också men regn inbringar ett helt annat lugn. Hellre lång tid av regn än lång tid av sol.

  • ami47

    Jag älskar när det regnar, har tom relax music rain sound när jag går och lägger mig. Saknar bara en kamin och brasa :)

Svar på tråden Är det bara jag som älskar regnet?