• Tsarbabe

Vill inte föda!!! panik

Jag vill inte föda Gråter

Jag har panik och vet inte vart jag ska ta vägen.
    Det var helt fel att träffa läkaren som vi träffade idag (min förlossningsläkare). Han fattade ingenting och var sååå jävla nonchalant man bara kan vara...
    Mår så fruktansvårt dåligt...vill ha bebisen men jag vill inte föda. Bara gråter och gråter och gråter. Nu sa läkaren att jag ska få träffa en barnmorska på förlossningen i Augusti och kanske gå hos henne 1 till 2 gånger i månaden på FÖRLOSSNINGEN för att förbereda mig för nästa. Men bara tanken att gå tillbaka dit gör mig panikslagen. Jag blir svettig, yr och vill både bajsa och kräkas samtidigt...

Det var fel av mig att lägga förlossningen på Wiktor på hyllan och låta den damma igen. Att jag inte har bearbetat den alls. Jag vill inte föda barn igen. Jag borde inte blivit gravid igen. Jag faaaaan....hur fan ska jag klara mig ur det här?

Sa till sambon idag att det blir inga fler barn. Vill inte ha fler, klarar inte av att föda fler. jag vill inte..han förstår mig helt och fullt. Men hur gör jag med den i magen? Hur ska jag orka eller klara av en till förlossning? Jag som varit så glad över denna bebis. Men nu, nu vet jag inte längre. Är så fruktansvärt rädd. Så jävla rädd. Fobi... Gråter
    Kan inte sluta gråta...skakar hela jag...känns som att jag håller på att få ett spykbryt...

orkar inte berätta om min förlossning men kan lägga ut den på min press.

Dagarna efter var hemska. Jag fick en förlossningsdepression. Tog inte till mig sonen alls. En hel månad hade jag ett barn som jag inte ansåg var min.
    Jag låg ner i 4 dagar, kräktes på mig själv av smärtorna i magen efter snittet. varje halvtimme kom det en sköterska och gav mig en morfinspruta i låret. Jag varken åt eller drack. Kunde inte göra något. kände mig förlamad förutom att jag hade så fruktansvärt ont. Kunde inte ta hand om min son på en vecka.
    Sedan fick jag en infektion i snittet. 40 graders feber och blev opererad igen...

Alla mina tankar snurrar...inget blir klart...vad fan har jag gett mig in på?!

Jag behöver inte höra massa skit från de som har lust...utan behöver hjälp av de som själva varit fruktansvärt rädda. Hur gjorde ni så eran förlossning blev bättre än den innan?

Jag ska börja med aurorasamtal samt med barnmorskesamtal på förlossningen...men jag vet inte om jag är redo för det eller om jag någonsin blir det. Men jag har ju inget val. På ett sätt eller annat ska ju bebisen ut...

Gravid i vecka 17 {BF 071224}
  • Svar på tråden Vill inte föda!!! panik
  • Baby T

jag är oxå OTROLIGT rädd... jag skafå mitt 3e barn om 10 veckor...med första tjejjen var förlossningen kanon.... med den andra kom vi in 4 timmar innan det kom någon bebis, då var jag öppen 2 cm... o jag fick höra attdet inte "var någonide" att ge mig bedövning.... jag låg i 4 timmar o bara önskade att jag skulle dö...min kille hade jag INGEN nytta av... han stod där som en skadeskjuten rådjur... o visste inte vad hanskulle göra.. o ...fick ingen stöd eller push alls... kändes som jag var HELT ensam... o för varje värk låg jag o kämpade emot för att det gjorde SÅ ont... nu inför mitt 3e... så är jag oxå LIVRÄDD ... jag stortjuter oxå varje dag.... har inte en aning om hur jag ska överleva... är så rädd att de inte ska ta mig på allvar nu heller...

• Otis

Usch blir så orolig att föda i sverige när jag läser detta... Tycker det är super jobbigt att inte veta vem som ska förlösa mig. När jag födde i USA så hade jag samma läkare under hela graviditeten +att hon även förlöste mig.
    Det känns som om de flesta som har haft dåliga erfarenheter av sin förlossning har haft det pga dålig personal.

• Helena28
    du måste ha fått höra mkt NEGATIVT om förlossningar om du är SÅ RÄDD?!
  • Lobos mágicos
    Helena28 skrev 2007-07-14 07:31:01 följande:
    du måste ha fått höra mkt NEGATIVT om förlossningar om du är SÅ RÄDD?!
    Det är egna erfarenheter..
  • Tsarbabe
    Lobos mágicos: Jag har ingen familj från min sida alls...från sambons sida finns hela släkten men han känner inte riktigt att det finns någon så pass nära som skulle lugna honom. Däremot har vi en gemensam vän som själv fött 4 ungar och det är ju något vi båda funderar på men ännu inte bestämt något...

daysi80: Min sambo var ett kanonstöd under hela tiden som han faktiskt var där inne. Jag förstår honom om varför han fick panik. Och det har vi pratat om. Jag skulle aldrig ens åka till förlossningen om inte min sambo var med. För mig är han den ända trygga vardagen. Sedan tycker jag oxå att han givetvis ska vara med. Det är ju vårat barn. Däremot ska han med på alla aurorasamtal samt BMsamtal på förlossningen för att han ska känna sig trygg nästa gång med personalen han med

babyT: Kan du inte prata med din BM om din rädsla och få prata med någon mer erfaren så du inte är lika rädd när du väl ska in? 10 veckor är ju ändå rätt snart men man hinner ju på det med...hoppas att du får en bra förlossning med denna och att du kommer ut med en bebis och en bra upplevelse.

Helena28: Nä det är min egna upplevelse...är inte en sådan människa som blir rädd för något andra upplever men nu gäller det mig själv och vad jag upplevde
    Gravid i vecka 17 {BF 071224}
  • Marleen

jag kan säga att vi känner lika dant.... sitter i samma båt typ. min son e 10 månader snart 11 och jag ätr i v 10 och har inte ens orkat att ta tag i att ringa om en inskrivning p g a denna förbannade förlossningsrädslan :(. uch. vill du snacka så bara dyk in i min GB :). KRAM

• Damien och Adrian

Om man går en kurs i profylax som jag föreslog, får sambo hjälp att bli en stöttande aktiv partner, den kursen är mycket till för att han ska veta om alla sina arbetsuppgifter under en förlossning, allt som kan underlätta, både kommunikation och masage m.m. Som mamma får man lära sig att vara avslappnad bl a, och att istället för att få panik och bli rädd under förlossningen bearbeta det och skapa positiva målbilder t ex.

Om man har panik, om man mår dåligt, för att få det att sluta finns bara ett sätt - att aktivt motverka det på olika sätt. Att hänge sig åt panik och oro är bara att "föda" paniken och göra sig själv mer rädd.

Ta tag i rädslan, motverka den!

(kurser har bl a www.profylaxgruppen.com )

• tintilar

Läste på din press. Säger bara en sak - föd inte på det sjukhuset igen. Sånt bemötande hade jag aldrig accepterat. Det hade blivit anmälningar och jag hade inte gett mig.

Hoppas att du får ett bättre mottagande vid nästa förlossning.

• feritaugar

Jag sitter i samma sits som du ungefär....Jag fick posttraumatisk stress efter mitt akutsnitt och kunde inte ta hand om dottern på jättelänge. Är nu i v 18 och får panik vid tanken på förlossning. Mitt sätt har varit att skriva av mig. Förlossningsbrev, så här vill jag har ddet. Gillar inte morskan mig är det bätre att hon går ut eller byter patient, för jag behöver peppas. Denna gång ska även min bästa vän vara med, känns viktigt. Min erfarenhet av Aurorasamtal är verkligen att det kan förvärra. Det beror ju på om man möter förståelse. Jag hoppas att det löser sig för dig, att du får hjälp av någon bra. Det ligger ju även i sjukvårdens intresse att du får en bra upplevelse så att du knyter an till barnet, slipper vara sjukskriven, få extra hjälp etc.

• Sterna

Tsarbabe
    Ett tips, ta med texten i den här trådstarten till din auroraBM när det är dags så har hon lite mer att gå på i era diskussioner.
    Kan vara svårt att verkligen få fram vad man tänker, tycker och känner annars.

Fundera även på hur DU vill ha din kommande förlossning, vaginalt ahr du skrivit här i tråden, effektivare smärtlindring kan jag själv läsa mig till iom hur du hade det senast.
    Läs på om vilka smärtlindringsmetoder som finns att tillgå och se om ni kan göra en "plan" tillsammans så att du får den bästa tänkbara upplevelsen av ditt kommande barn.

Jag var själv livrädd inför mitt första barn pga historier jag fick höra plus det faktum at tajg är livrädd för sjukhus och läkare. Det absolut värsta senariumet som fanns var just snitt och det var det auroraBM erbjöd mig som alternativ för hon hade absolut inte uppfattat VAD det var jag var rädd för.

Svar på tråden Vill inte föda!!! panik