Inlägg från: Miss Lau |Visa alla inlägg
  • Miss Lau

Kläder till dagis? Lista tack.

Vi har korgar med extrakläder på förskolan. Där ligger några tröjor, två par byxor och lite strumpor.  Sen har barnen regnkläder, stövlar och andra ytterkläder på sina platser.

Mitt tips är att skaffa ordentliga och bra funktionskläder eftersom barnen är ute mycket.

• Miss Lau
    ebben skrev 2007-07-12 14:25:31 följande:
    valmar-men bör man ha ett regnställ där alltid,o ett hemma liksom? För det kan ju börja regna plötsligt mitt på dagen......alltså att se till att de har 2 par var!?O samma m stövlar då?
    Endel tycker att det är viktigt att ha två uppsättningar, men jag har aldrig tyckt det. Vi har bara haft en uppsättning regnkläder och stövlar och de är på förskolan. Ösregnar det på eftermiddagen när vi ska hem har barnen de på sig och på fredagar tar vi med regnkläder hem om vi tror att det ska börja regna inte annars. Och ofta måste de ändå hem för att tvättas på helgen.
  • Miss Lau
    ebben skrev 2007-07-12 14:43:43 följande:
    men säj att man har regnkläder på dagiset,o så far man hem efter dagislutet o då har man regnkläderna där.Så när man väl är hemma kanske det börjar regna,jaha-då har man inga kläder o barnen kan inte vara ute?Tja,jag svammlar antagligen,men jag VET verkligen inte hur man gör med dagisbarn .....Pojkarna kommer ju att vara 3år o 1månad,o den andra 1år o 9 mån.
    Brukar ni gå ut i regn på eftermiddagen? I såna fall kanske ni känner ett behov av att ha en uppsättning kläder även hemma. När vi kommer hem från förskolan så är det tusen och en saker att fixa med hemma. Bl a ska ju maten ordnas. Så jättemycket utelek hinner vi inte med, och regnar det brukar vi mysa ihop oss inne istället. Barnen har ju redan varit ute under rätt lång tid på förskolan.
  • Miss Lau
    ebben skrev 2007-07-12 15:01:46 följande:
    O förresten? Hm.....Är det bara vi som är ute i regn?? hehe ,verkar vara konstigt lpter det som? ."finns inget dåligt väder,bara dåliga kläder" .
    Nej, vi är också ute i regn. Men det är inte speciellt ofta det uppstår problem eftersom vi tar hem regnkläderna från förskolan om det regnar när vi går hem. Börjar det regna efter att vi kommit hem och barnen absolut vill vara ute så klarar de sig med sina skaljackor som också står emot regn hyffsat.
  • Miss Lau

Vi märker barnens kläder med en vanlig kulspetspenna, på tvättetiketten. På stövlar och skor skriver vi på insidan, fungerar jättebra.

• Miss Lau

Ett till tips.
    Spring inte och köp allt på en gång. Vänta och se vad ni behöver. Saknar barnet något så kommer personalen att säga till.

Svar på tråden Kläder till dagis? Lista tack.