• Ameos

Ett täcke eller två - vad är egentligen bäst?

Sambon och jag är äntligen på väg att köpa dubbelsäng eftersom det börjar bli lite väl trångt i vår 120 cm-säng. Tänk att en 1-åring kan ta en sådan plats!

Men eftersom vi är noviser på det här med dubbelsäng, så undrar jag vad som egentligen är bäst, att ha ett stort täcke eller två mindre? Vad har ni och varför? Och vad är egentligen brukligt?

• Svar på tråden Ett täcke eller två - vad är egentligen bäst?
  • Birks och Kalles mamma
    Wilda04 skrev 2007-07-13 10:14:34 följande:
    vi har varsit... när vi hade dubbeltäcke snodde sambon hela.. lade ner ena delen på golvet och sov med min sida,, sov jätte dåligt, för jag vaknade hela tiden och fick dra tillbacka täcket.. sedan bytte vi till två täcken, myser fortfaraden under ett men jag kan sova hela natten för jag har ett eget täcke
    Av precis samma anledning har vi 2 täcken. Min man envisades länge med att ha kvar sitt dubbeltäcke men har numera ett vanligt duntäcke precis som jag. Det var lite knepigt att hitta sängkläder som matchade med ett dubbel och ett enkelt, men via postorder fungerade det. När vi så äntligen kunde köpa nya lakan, uppstod nästa utmaning. Vi behöver 3 täcken i sängen eftersom sonen tog plast och slet åt sig mamma täcke.
  • Nienna

Vi har ett stort täcke på vintern när det är kallt och man inte vill riskera att bli utan täcke. Två täcken på sommaren när man vill kunna sparka av sig täcket lätt när det blir för varmt. Mycket praktiskt!

• Ickan

Dubbeltäcke för vår del och på sommaren när maken är varm så sover han under ett påslakan bara. Det funkar bra med dubbeltäcke om man är två men om det ska sova barn i sängen med så blir det väldigt varmt för den som ligger i mitten.

• Ulli

Dubbelduntäcke har vi myyyyyys. Ni som skriver att ni har jättetäcke vad har ni för mått på detta? Vi har en 160 säng (vill ligga nära)och ett 220 täcke (tror jag).

• IdaB

Två täcken röstar jag för!
    Har haft stortäcke i ca 5 år o sedan bytte vi ut de, då det blev så jobbigt när man e olika varma oså!!

• Ameos

Oj, här råder det delade meningar! Men det verkar vara en liten övervikt för de med ett stort täcke!

• Jolene

Vad avundsjuk jag blir på er som har killar som vill ligga nära och myyysa.. Min karl tycker det blir på tok för varmt direkt! Ledsen Så vi har varsitt täcke. Men självklart kan man ju krypa in till varann och mysa också  
    Jag skulle nog förresten inte klara av ett enda stort täcke heller, kan vara skönt med lite space när man sover Räcka ut tungan plus att jag har en tendens till att få ont i ryggen om vi ligger för nära varann, omedvetet tror jag att jag spänner mig på nåt sätt och ligger såå stilla för att inte råka sparka till karln, han är opererad i ryggslutet och alltså väldigt känslig där just nu. 

• maskrosen77

bara för att man har ett täcke betyder inte att man måste ligga nära varandra. Vi ligger en stund och myser men sen rullar jag alltid bort. Täcket är ju så stort så att man kan ligga på varsinn sida av sängen.

• MissMalin

Dubbeltäcke hade vi när vi var nykära men det funkade inte så länge. Han snor gärna in sig i täcket och jag svettas och fryser om vart annat så jag vill ha ett eget. Idag sover jag mycket bättre när vi har varsitt

Svar på tråden Ett täcke eller två - vad är egentligen bäst?