Inlägg från: Anonym (Ssk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ssk)

Mrsa?

Staphylococcus aureus är bland våra vanligaste omgivningsbakterier. De flesta barn och vuxna är periodvis bärare av dessa bakterier, vanligen i näsan, men även på andra slemhinnor och på huden. Risk att bära den är störst om man tex har skada på huden som eksem eller sår.

MRSA är en en stam av Staphylococcus aureus som är motståndskraftiga (resistenta) mot penicilliner som man vanligtvis använder mot Stafylocker.

Stafylokocker är alltså egenligen en hel vanlig bakterie som många av oss bär. Skulle vi bära MRSA är det oftast tillfälligt (dagar - veckor- månader. Personal inom sjukvården kan mycket väl ha det i näsan eller på huden utan problem. Injuknande pga bakterien ses om bakterien kommer till ställen där den kan göra skada. Det gäller i sår, i blodet och framförallt om personer med nedsatt immunförvar drabbas.

• Anonym (Ssk)

Glömde skriva att man kan vara bärare av MRSA utan att vara sjuk precis som du har en massa andra bakterier på och i hela kroppen utan att bli sjuk. Problemet är som sagt om MRSA skulle komma i miljö (tex sår) som den inte ska vara i. Det finns dock fortfarande antibiotika som hjälper och nogranna hygienrutiner måste följas.

Får jag fråga varför du undrar? Tror du att du har MRSA?

• Anonym (Ssk)

Jobbar du inom sjukvården?
    Gör du inte det är det inte troligt att du får MRSA i något sår? I Sverige har vi tack och lov kontroll över MRSA i motsats till övriga Europa. Jag har jobbat på infektionen med flera patienter som haft MRSA både här och där. Kontrollodlad 2 gånger/vecka och det var aldrig någon i personalen som fick positivt resultat. Har en vän som jobbade i England. Vid kontrollodling då hon kom hem var hon positiv vid prov i näsan. Efter 1 månad hade hon lämnat 3 negativa svar. MRSA trivs inte så bra någon längre tid på intakt hud.

Tycker inte du ska vara orolig eller fundera över MRSA.
    Jag upplever att man vet massor om MRSA och har väl utbyggt system för kontroller.

• Anonym (Ssk)

"Infektion med MRSA är enligt smittskyddslagen en allmänfarlig sjukdom och skall anmälas till smittskyddsläkaren i landstinget och Smittskyddsinstitutet (SMI). MRSA är också en smittspårningspliktig sjukdom. All handläggning och utredning av patienter och/eller personal med MRSA skall ske i samråd med vårdhygienisk expertis"

Är man som personal bärare av MRSA blir man avstängd tills negativa prov uppvisas.

Jag har själv inte odlat mig på ett par år. Kan vara bärare utan att veta det. Försöker allt vad jag kan att skaffa barn och har ingen tanke på att testa mig för MRSA. Skulle jag däremot haft en infektion eller symtom skulle jag undersökt detta före barnplanering.

• Anonym (Ssk)

Stafylocker är en vanlig bakterie som tillhör normalfloran hos många männsikor. Vi har bakterier i och på hela kroppen och det hindrar oss inte att skaffa barn. Friska männsikor kan vara bärare av stamen stafylocker som är Metillinresistenta (MRSA). man blir varken friskare eller sjukare för att det är MRSA.

Man blir inte immun efter en omgång av svinkoppor (impetigo) så man kan få det igen utan att det betyder att man skulle vara svagare eller att det skulle vara MRSA. Däremot kan ytliga skador på huden som vid eksem, göra att bakterierna lättare får fäste och växer.

Jag hade inte varit orolig. Men hade jag varit som du hade jag gått till VC. De kan lätt ta en odling som påvisar om det finns någon bakterier kvar i såren. Be dem även kryssa i MRSA så du kan släppa dina funderingar. Om det mot förmodan skulle vara MRSA får du behandling för det och det hela är ur världen. Oroa dig inte.

• Anonym (Ssk)

MRSA = Meticillinresistenta Staphyloccocus Areus.

Detta innebär att en del av den vanliga gula Stafylykocken har utvecklat resistens (motståndskraft) mot de penicilliner och penicillinliknande antibiotika (betalaktamantibiotika) som vanligen används mot stafylokockinfektioner. Svåra stafylokockinfektioner kan då enbart behandlas med ett fåtal, mycket dyra intravenösa antibiotika t.ex. vancomycin.

Så klart undviker man att ge Vancomycin i "onödan" eftersom man inte vill utveckla resistens mot detta också. Men ja, det finns behandling.

Efter behandling och du har negativa odlingar är du inte längre bärare av MRSA.

• Anonym (Ssk)

Tack för dina gulliga ord.
    Hjälper gärna till om jag kan.
    Lycka till!

Svar på tråden Mrsa?