• SaraBaraSara

Inte långt kvar,rädd!

Hej! Nu är det som sagt inte långt kvar till bf ,bf den 10/8. Alltså ca en månad om inte mindre,går & täker hela tiden att JA äntligen är det dax snart kommer lillen ut längtar otroligt mycket. Men samtidigt så kommer den här känslan hjälp det är snart dax & får denna panik känsla i hela kroppen,& känslan av att ja vågar inte vad ska hända hur känns det. Är så rädd för smärta,att det ska göra ont & om allting kommer gå bra med bebis allt på engång glädje längtan & rädsla en himla massa känslor på engång. Någon som har nått bta tips på hur man kan lunga nr sej lite & inte stressa upp sej inför detta som jag gör & verkligen inte vill jag vill vara lung & inte rädd. /Sara

• Svar på tråden Inte långt kvar,rädd!
  • Alexandra84

Jag vet precis hur du känner dig.
    Jag hade precis samma kännslor som dig när jag väntade min son, tyvärr vet jag inget sätt att lugna ner sig.
    När det väl var dags för mig var jag så otroligt lugn, kännde knappt igen mig själv.
    Allt skötte sig automatiskt och det var bara att "flyta med vågen".
    Ta upp detta mid din BM så kanske hon kan komma med nåt råd.

Lycka till, och allt kommer gå toppen

* Hampus 051002 * Hannes/Julia BF 070904 *
  • Sterna

Ser ut som det är dags att du tar en långsam promenad till biblioteket och lånar lite böcker om förlossningen.

"Att föda" av Gudrun Abascal är super och ger bra och neutral information om olika smärtlindringsmetoder.
    "Innan du föder" av Anna Wilsby är kanon gällande mental inställning till födseln och hur du kan hjälpa dig själv till en bra förlossningsupplevelse. Finns även en CD-skiva till boken med övningar att göra under graviditeten.

• Morghana

Det är inte lätt att vara rädd för smärta.
    Jag är rädd för smärtan trots att jag faktiskt glömt smärtan från min förra förlossning!
    Jag vet att jag var livrädd då med. Men när jag väl låg där och barnmorskan "hejade" fram mig genom krystvärkarna så flöt man bara med lixom. Och värkarbetet innan krystvärkarna..de 14 timmarna bara flög fram av någon anledning!
    Och sedan kom den allra skönaste av känslor....det var rena himmelriket! När hela bebisens kropp slinker ut ur mig. Det var sååå otroligt skönt! All smärta bara stannade upp. Vilken belöning sedan när bebisen låg på mitt bröst! DEN känslan kommer jag iaf aldrig att glömma. Hur bebisen slinker ut och läggs upp på mig.

• butterfly82

SaraBaraSara: prata med din bm! Finns säkert Aurorasamtal som du kan gå på inför förlossningen! Vet att det har hjälpt flera av mina kompisar! Du fixar en förlossning, ingen tvekan om saken Att träna andningsövningar är bra om man är orolig, djupandas... ofta andas man ytligt när man är orolig! Ta promenader det verkar oxå lugnande! Kram o lycka till!

Svar på tråden Inte långt kvar,rädd!