• Tilda08

Hård mage vad göra?

Jag har inte varit gravid (än...), men eftersom jag har IBS har jag med jämna mellanrum det här problemet tyvärr. Ofta sitter problemet i det som finns längst fram i tarmen. Att det blir för hårt och stoppar upp. Det finns en typ av laxerande som man för in i ändtarmen, som kan hjälpa till att lösa upp "proppen. Eftersom detta inte kommer in i hela tarmsystemet bör det vara helt ofarligt för din graviditet. Vanliga laxerande ställer hela systemet ur funktion. Har testat en gång, aldrig mer... Även om de löser problemet tillfälligt, kändes det som att det nästan blev mer problem efteråt.

I övrigt skulle jag rekommendera att du googlar på råd om hur man undviker lös mage och gör tvärtom, det har funkat för mig. Var försiktig med gasbildande produkter bara (bönor odyl).

Hoppas ingen blir illa berörd av mitt grafiska beskrivande...

Fjärde gången gillt?
  • Tilda08

Tack, vi hoppas att det tar sig snart!

Fjärde gången gillt?
  • Tilda08
    kramizar79 skrev 2007-07-14 15:35:52 följande:
    Hopp2007: Jo ja e lite rädd för laxsermedel men katrinplommon kan ja ju testa (funkar det me vanliga plommon me tror du? el måste det va torkade?)
    De som man tar via ändtarmen är inget att vara rädd för. De påverkar dig bara just då. De försvinner ut ganska snart. Just katrinplommon är nog enklast att få tag i torkade. Testa att äta ett par om dagen och se vad det gör. Kanske ha bitar av dem i filen tillsammans med flingorna eller nåt sånt? Lycka till! Känner med dig!
    Fjärde gången gillt?
  • Tilda08
    THR1972 skrev 2007-07-14 15:35:13 följande:
    linfrö kan också vara bra MEN kan ha totalt motsatt effekt om man har otur dvs att man blir mer "förstoppad"...
    Stämmer på mig. Pga min IBS kan jag inte äta mycket fibrer, då får jag supermycket problem...
    Fjärde gången gillt?
Svar på tråden Hård mage vad göra?