• kramizar79

Hård mage vad göra?

Hej! Lite känsligt detta men ja måste fråga ändå! Ja har haft väldigt trög mage i ca en vecka nu, å ja vet inte om ja får sitta på toa å trycka för mycket (ursäkta ordvalet) en kompis sa nämligen att man kan börja krysta då (stämmer detta)?? Å va ska ja göra för att magen ska bli bättre?? E i v22 snart!

• Svar på tråden Hård mage vad göra?
  • fish

Jag rekommenderar flytande laktulos. Fullkomligt ofarligt och finns att köpa på Apoteket.

• orzia1

Krossade linfrö har hjälpt mig mkt, blandar i det i det mesta ja äter

När andra drar Trisslotter me hus & jobb & barn så skrapa jag fram: cancer, cancer, & ett +
  • Duddelisah

Jag äter ViSiblin från Apoteket. Ett fiberpulver som blandas i dryck eller typ fil, yogurt etc. Funkar kanonbra! Så fort jag slvarvar någon dag blir jag trög i magen och jag vill INTE riskera på hemorojder denna graviditeten!!! Det där med att börja krysta tror jag inte på..... däremot att tarmen "tvingas" ut och det bildas hemrojder på utsidan. Roligare kan man ha det Skrikandes

** En underbar dotter och en bebis i magen **
  • Tilda08

Jag har inte varit gravid (än...), men eftersom jag har IBS har jag med jämna mellanrum det här problemet tyvärr. Ofta sitter problemet i det som finns längst fram i tarmen. Att det blir för hårt och stoppar upp. Det finns en typ av laxerande som man för in i ändtarmen, som kan hjälpa till att lösa upp "proppen. Eftersom detta inte kommer in i hela tarmsystemet bör det vara helt ofarligt för din graviditet. Vanliga laxerande ställer hela systemet ur funktion. Har testat en gång, aldrig mer... Även om de löser problemet tillfälligt, kändes det som att det nästan blev mer problem efteråt.

I övrigt skulle jag rekommendera att du googlar på råd om hur man undviker lös mage och gör tvärtom, det har funkat för mig. Var försiktig med gasbildande produkter bara (bönor odyl).

Hoppas ingen blir illa berörd av mitt grafiska beskrivande...

Fjärde gången gillt?
  • kramizar79

å tack! Va kostar dessa olika saker? Å finns det ingen frukt man kan äta (ja har för mig det)?

• Tilda08

Tack, vi hoppas att det tar sig snart!

Fjärde gången gillt?
  • lokisse

morots pyrre eller färskpressad morotssaft sätter fjutt.
    äppel jos kan oksa sätta fart. m

• THR1972

lactulos och mycket vätska...
    linfrö kan också vara bra MEN kan ha totalt motsatt effekt om man har otur dvs att man blir mer "förstoppad"...

Svar på tråden Hård mage vad göra?