• KNALLAN

Tidig potträning?

Har pottränat min son sen han var 10mån, utan några som helst problem. Han är ett år nu och bajsar på pottan. Ibland kryper han till toa-dörren själv och ibland får man fråga. Vill han bajsa kryper han till toan, annars låtsar han som ingenting och fortsätter med det han höll på med.
    Kissar gör han i blöjan, men en bajsblöja har jag inte bytat på 7-8 veckor.
    Har läst lite andra potträningstrådar och det mest vanliga verkar vara att börja när barnet är ca.2 1/2år. Varför vänta så länge?
    Någon annan som börjat tidigare? Hur funkade det senare... Började dom krångla eller är det bara en naturlig sak att bajsa på pottan/toan?
    Är det kanske för kisseriets skull man väntar längre? Det verkar iallafall inte min son ha nån koll på än så länge.
    Har ingen erfarenhet...Har varken frågat nån eller läst om det utan har bara gått efter känsla.... Kändes rätt att börja med pottan bara och min kille fattade galoppen direkt, men det skulle vara kul att höra om andra. Speciellt om det är nån som börjat tidigt, men även andra.
    Oj, vad långt det blev av en kort fråga......

• Svar på tråden Tidig potträning?
  • Hannah76

Tror det blir samma reslutat i slutändan ändå, jag tog av min dotter blöjan när hon var 2 - 2 1/2 år o med tre "olyckor" under första veckan så var hon torr både dag o natt. Det är ju olika på barn o när de är mogna att sluta med blöja.

• Tonx

Vi började vid 2 månader att EC:a.
    Dottern blev så gott som dagtorr vid 7 månader, och nattorr vid 10 månader.
    Hon lärde sig gå vid 14 månader och har sen 16 månaders ålder kunnat gå och sätta sig på pottan själv.
    Idag är hon 21 månader, och vad ska jag säga?
    Jag tror inte INTE hon hade varit blöjfri såhär tidigt om vi "väntat tills hon är mogen".
    Och även om man inte släpper blöjan helt innan barnet är lite större, så är det ju verkligen inte utan nytta!

Bakslag har vi haft, och det pga oss föräldrar som periodvis blivit slappare.
    Nova har dock aldrig haft något riktigt bakslag, hon ser toan som naturlig.

• KNALLAN

Tonx:

Vid 2mån!? Hur bar ni er åt då? Visste inte man kunde börja så tidigt! Vad betyder EC?

Då stämmer det alltså inte att kisseriet inte kan kontrolleras förränns vid 2års-åldern!?

Är nyfiken på hur ni gjorde. Speciellt med kisset....

• Pippilångstrump

Började med vår dotter när hon var 4-5 månader när är hon snart 2 år och har i några månader avrit utan blöja och ett år utan blöja nattetid.
    Det är många olyckor vissa dagar och inga andra.

Med sonen började vi när han bara var någon dag gammal, inte jätteseriöst men så fort jag hör att han vill kissa så kissar vi honom. Han säger till när han är naken genom att gnälla lite plus att man ser det på honom.

Så som jag har förstått det så blir det svåare för barnet att kontrollera bajset när de blir äldre om det från början har lärt sig att bajsa i blöjan.
    Det finns tydligen rätt så många abrn som är blöjfria men måste ha på sig blöja för att kunna bajsa.

• Tonx
    KNALLAN skrev 2007-07-16 10:48:21 följande:
    Tonx:Vid 2mån!? Hur bar ni er åt då? Visste inte man kunde börja så tidigt! Vad betyder EC?Då stämmer det alltså inte att kisseriet inte kan kontrolleras förränns vid 2års-åldern!?Är nyfiken på hur ni gjorde. Speciellt med kisset....
    Hinner inte skriva nu, men kolla på www.ecsweden.se sålänge så återkommer jag till tråden sen
  • KNALLAN

Tonx:

Har varit inne och kollat lite.... Oh, vad jag önskar jag visste det för ett år sen. Har verkligen kämpat med min son för att försöka förstå honom och tycker själv att jag lyckats. Har alltid pratat väldigt mycket, masserat mm och jag har känt en väldigt stor "kontakt" med honom sen han var ca.2-3 veckor. Har varit helt lyrisk för mej själv för när jag berättat för andra att vi faktiskt kan komunicera, har jag bara fått ett snett leende tillbaka. Typ "javisst, lilla gumman det kan du ju tro om du vill". Har aldrig hört talas om EC.... Fan vad jag har missat!

Så tack Tonx för dina svar.... Och skriv gärna mer om du vill!

• onehappen

Två anledningar till att många väntar länge är för att
    1. vi har råd att köpa blöjor i 4 år.. i länder med sämre ekonomi är barnen "magiskt" normalt blöjfria innan 1 år (t.ex gamla Juggo)

2. Vi blir intalade av kreti o pleti att det är livsfarligt att sätta dem på potta för tidigt. Varifrån det kommer ifrån kan man ju undra..

Vår är 14 mån, vi började med potta runt 11, det går upp och ner med kisset men bajsa har han gjort på pottan från dag 1, aldrig i blöja sen dess (1 gång tror jag). Vi är jätteglada att ha börjat, även om det är mycket torka kiss. Kompis med 2-åring försöker börja men inte har hon det lättare för att hon har väntat.. snarare tvärtom, han gör allt annat med pottan än att kissa i den.

Så du är inte "för tidig".. det är MÅNGA som börjar som du/vi och tidigare som sagt.

• KNALLAN

onehappen:

Ja, man börjar ju undra var alla goda råd och ideer kommer från....
    På vilket sätt skulle tidig potträning vara skadligt? Man lär ju dom en naturlig sak i livet. Man går på toa och bajsar punkt slut. Som man sover i sängen på natten, stoppar mat i munnen och har skor på fötterna när man går ut..... etc.

• Cahjo

Hej,

hade heller inte läst eller hört något om tidig potträning men satte vår äldste son på pottan när han var 6 månader. Man börjar ju matträna (smakportioner) de flesta barn vid 4 månader så varför vänta så länge med pottan? Det kändes rätt för oss men oj vilka konstiga blickar man kunde få.

De första månadrna satte vi honom bara hemma efter mat och sömn men vid 9-10 månader så tog vi med toasits så han kunde bajsa på toan även när vi inte var hemma. Från 1 års ålder bajsade han på toan/pottan. Han sade till själv. Kissade gjorde han fortfarande i blöjan. Nu berodde det mest på vår lathet att han hade blöjan i ytterligare 11 månader....(han blev storebror när han var 1½ så jag hade inte riktigt orken). Men han var helt torr vid 1 år och 11 månaders ålder både natt och dag. Hände väl ca 5 olyckor sammanlagt de första veckorna men inget mer efter det.

Vår yngsta började vi också med vid 6 månader och nu är han 10 månader och börjar förstå detta med att bajsa på pottan/toan. Jag hoppas att han också slutar helt att bajsa i blöjan från 1 års ålder. skönt att slippa bajsblöjor...

Har tyvärr hört många som börjat sent (2½-3 års ålder) och vissa barn verkar ju inte ha några problem med det (synd bara om barnen som måste ha blöjan onödigt länge..ohygieniskt om inte annat), men det finns även de som fått jätteproblem. En fyraåring har tex. fortfarande nattblöja och en sexåring har fortfarande svårt att hålla sig när han blir kissenödig. (Han känner inte att han blir nödig förrän det är kris)

Jag tycker personligen (med mitt facit i handen) att man bör börja potträna innan barnen blir 1 år gammalt...

Lycka till!

• Cahjo

Glömde säga att äldsta sonen (2 år och 5 månader) har inte krånglat en enda gång med toan/pottan. Det är en naturlig sak för honom. Han säger till och med till att han behöver kissa när han badar....kissar gör man ju på toan och inte i badvattnet....

Svar på tråden Tidig potträning?