• KNALLAN

Tidig potträning?

Har pottränat min son sen han var 10mån, utan några som helst problem. Han är ett år nu och bajsar på pottan. Ibland kryper han till toa-dörren själv och ibland får man fråga. Vill han bajsa kryper han till toan, annars låtsar han som ingenting och fortsätter med det han höll på med.
    Kissar gör han i blöjan, men en bajsblöja har jag inte bytat på 7-8 veckor.
    Har läst lite andra potträningstrådar och det mest vanliga verkar vara att börja när barnet är ca.2 1/2år. Varför vänta så länge?
    Någon annan som börjat tidigare? Hur funkade det senare... Började dom krångla eller är det bara en naturlig sak att bajsa på pottan/toan?
    Är det kanske för kisseriets skull man väntar längre? Det verkar iallafall inte min son ha nån koll på än så länge.
    Har ingen erfarenhet...Har varken frågat nån eller läst om det utan har bara gått efter känsla.... Kändes rätt att börja med pottan bara och min kille fattade galoppen direkt, men det skulle vara kul att höra om andra. Speciellt om det är nån som börjat tidigt, men även andra.
    Oj, vad långt det blev av en kort fråga......

• Svar på tråden Tidig potträning?
  • doddit

Vi började med sonen vid 7 mån. Runt 15 mån slutade vi med blöja på dagen och vid 19 mån på natten också. Han vägrade pottan ett tag mellan 9-10 mån men annars har det inte varit några problem. Nu är han 2,5 och det går fortfgarande jättebra. Visst har det hännt olyckor, men nu brukar det bara vara att det hinner komma några droppar i byxorna för att han är för upptagen med annat.

• NaNi

Hej jag beundra er som klarat pottränar era barn så tidigt.
    Jag började med mitt när han var 4 mån, det gick bra tills han blev 9 mån då ville han inte sitta mer,det var inte så att jag inte orkade eller blev slapp med tiden,han vill helt enkelt inte sitta stilla vill röra på sig hela tiden.Jag kan ju inte tvinga honom att sitta.
    Nu är han ett o halvt tänkte ska börja smått.Nu jobbar jag heltid. Hur blir det sen när han är på dagis? Tycker inte att dagis personal har nån koll alls ibland när jag har hämtat honom från dagis kan det var bajs i blöjan som hade legat där ett tag.

• KNALLAN

HA-ha-ha..... Nu känns det plötsligt som jag började jättesent!

Cahjo:
    Har du nåt förslag på hur jag ska göra med kisseriet? Du tycker alltså att det inte är för tidigt? ( Du verkar ju ha erfarenhet )
    Sonen är 1år nu och "säjer ifrån" när han behöver bajsa, men han har ju fortfarande blöja för han kissar i den. Ska jag bara ta av den? Eller ska jag vänta lite?

• doddit

NaNi:
    Som jag skrev i förra inlägget så började min son också vägra att sitta på pottan vid 9 mån. Vi tog bara en paus på några veckor och sen gick det bra att fortsätta. Han går inte på dagis så det kanske har underlättat lite.

Knallan:
    Vi började ta bort blöjan hemma först så ofta vi orkade. Vi satte honom på pottan med jämna mellanrum, efter han hade ätit, druckit, ammat, innan och efter sömn och däremellan minst en gång i timmen. Det blev en hel del pölar i början men efter en vecka ungefär fattade han att han skulle hålla sig mellan pottningarna och från en dag till en annan gick det från upp till 10 missar om dagen till 0-1.

• KNALLAN

doddit:

Okej.....Men hur gammal var din son när ni började ta bort blöjan då?

• Kliff

Vi började EC:a vår dotter när hon var två-tre månader. Nu är hon ett år och har varit dag- och natt-torr sedan en månad tillbaka ungefär. Så kör på du!

Skulle precis som doddit skriver, ta bort blöjan dagtid när du är hemma, samt att fråga och prova med jämna mellanrum om han behöver kissa. Tror inte det behöver ta så lång tid innan han fattar galoppen!

Du kan ju kolla in www.ecsweden.se

• KNALLAN

Tycker inte det verkar klokt!
    Alla jag känner (med barn då) har hävdat att jag ska ta det lugnt.... Bl.a för att dom inte kan kontrollera sina reflexer förränns vid 2-3 års ålder. Tog upp det på en mamma-träff för några månader sen och då verkade det som att ALLA andra visste att man börjar potträna vid 2år och bvc-sköterskan bara höll med. Det blev ingen diskussion, det var liksom inget att prata om. Tidigast vid 2 år, om dom vill och utan tvång. Punkt slut.

Som vanligt gick jag min egen väg och gjorde som jag ville, tack och lov! Dom andra kan ju stå där och klina bajs ett år till.

Jaha, då är det av med blöjan på killen så fort han vaknar. Kommer han nog tycka är skönt....Lufta rumpan lite. Och jag får väl springa och torka kiss....

• doddit

Han var strax över ett år, 14 mån tror jag.

• Mylla

Vi började med pottan när Karl var 1 ½, då blev det många olyckor. Sen jag kom på att ställa pottan framför tv:n så går det jättebra när han är hemma. Han trivdes visst inte att sitta inne på toa, reste sig efter två sekunder. Vi ska snart ta bort blöjan ute också.

Min mamma har fem barn som inget har haft blöja längre än två år. Utom min ena bror som hade det på natten länge.

Ni som använder EC, funkar det på natten? Hur då? Man kan ju inte passa när man sover?

• Kliff

Ja, för oss funkar det på natten. Under förutsättning att jag orkar masa mig upp...! Hade egentligen tänkt ligga lite lågt med kisseriet på natten eftersom jag hellre sover än kissar barn... Men hon insisterade själv på att få kissa, så...

Vi samsover så jag vaknar om hon vaknar. Har en liten potta ståendes vid sängen (en insats till BabyBjörns pottor) som hon kissar i på natten. Nu blir det kanske en gg per natt.

Svar på tråden Tidig potträning?